Jegyzet: Inter Debrecen

Akt.:
Az intermodális központ látványterve 2011-ből
Az intermodális központ látványterve 2011-ből - © Fotó: magánarchívum
Ha valami csoda folytán újból születhetnék, én bizony intermodális közösségi közlekedési központ szeretnék lenni. Méghozzá Debrecenben. T. Szűcs József jegyzete.

Nem a világ mondjuk akárhány száz városának valamelyikében, ahol esetleg valami prózaibb nevet ragasztottak a hasonló vagy részben hasonló létesítményükre. Hisz a névnek nagyon is fontos sorsformáló szerepe van. Mennyivel könnyebb a példák alapján mondjuk George Clooney, Sandra Bullock vagy egyenesen Intermodális Központ néven karriert befutni, mintha valaki a Végállomás Leszállás nevet kapja szüleitől.

Az igaz, hogy így kisgyerekként a jövendő központ a Petőfi téren még eléggé felemás képet mutat. A villamos végállomás jól fest, kár, hogy a lehető legkevésbé utas barát helyre tervezték. Ám a húsz éve csak partizánkodva, mintegy underground használt, elvileg lezárt földalatti vécék bizony már sürgős pelenkázásra szorulnának. Bár, ha eddig szagoltuk a mélyből jövő, egyértelmű illatokat, a központ megépítéséig már igazán elfordíthatjuk a finnyás orrunkat. Például a kamionokkal állandóan zsúfolt úttest felé, onnan sokkal kellemesebb üzemanyag illatfelhő árad felénk. Persze egy busz- vagy troli megállót leginkább az úttest mellé szoktak felrajzolni, merthogy kulturált közösségi közlekedés járműveire bajos lenne távolabbról felröppenni. Emiatt tehát panasznak (,szagnak) nincs helye.

Mint ahogy remélhetőleg az új forgalmi csomópontra sem nagyon lesz. Igaz, máris annyiféle jelenlegi közlekedési probléma megoldását várják tőle, hogy mire felépül afféle logisztikai Messiás szerepet kellene betöltenie. Nem tudom képes lesz-e rá. Nehogy úgy járjunk vele, mint a 2-es villamossal, ami mindenképpen üde színfoltja, mi több büszkesége a városnak. Ám mire eljuthatott a megvalósításig, a megépítésének szükségességét alátámasztó körülmények (mondjuk a kötöttpályás közlekedést indokló utaslétszám) már régen érvényüket vesztették. Sőt. Gyanítom, már a tervezés megkezdésekor sem álltak fenn. De az intermodális bizonyosan más káposzta lesz. Hisz nemcsak a múlt sebeit készül orvosolni, de a jövőbe mutató, integrált, korszerű közlekedési gondolkodás megvalósítója is lehet.

Csak nehogy magyarul kezdjék közben emlegetni. Mert puszta (közeli) közlekedési csomópont néven nevezve a kutya se fog olyan áhítattal várni a megvalósítására (ha egyáltalán lesz rá pénz), mint most.

– T. Szűcs József –