Jegyzet: A görög fecske

Akt.:
LONDON, ENGLAND - JUNE 28: A view of a British Airways plane flying past the moon over day four of the Wimbledon Lawn Tennis Championships at the All England Lawn Tennis and Croquet Club on June 28, 2012 in London, England. (Photo by Dan Kitwood/Getty Images)
LONDON, ENGLAND - JUNE 28: A view of a British Airways plane flying past the moon over day four of the Wimbledon Lawn Tennis Championships at the All England Lawn Tennis and Croquet Club on June 28, 2012 in London, England. (Photo by Dan Kitwood/Getty Images) - © Fotó: Getty Images
Hogy csinál-e nyarat a hellén fecske, az legkésőbb májusban kiderül. Egy görög légitársaság a napokban ugyanis bejelentette, hogy tavasszal megkezdi menetrend szerinti repüléseit Budapestről Torontóba. S ha minden stimmel, visszafelé is. T. Szűcs József jegyzete.

Jelen állás szerint ez a cég lesz következő próbálkozó, amely újra repüli ezt az útvonalat Pestről.

Éppen ideje volt. Jelenleg hazánkból ugyanis nincs közvetlen összeköttetés Észak-Amerikával (sem). Holott az észak-atlanti járatok emberemlékezet óta az arra is repülő társaságok legnyereségesebb, sokszor egyetlen profitot termelő útvonala volt. És jobbára maradt is. Sajnos, éppen nincs nemzeti vagy egyéb olyan légitársaságunk, amely kihasználhatná ezt a piaci lehetőséget.

Nem mintha sajnálnám a derék görögöktől a várható dolláresőt. Mi több, inkább tisztelettel adózom bátorságuk előtt. A cég pillanatnyilag ugyanis nem kevesebb (kevesebb nem is lehetne) egy, azaz egyetlen repülőgéppel rendelkezik. Ráadásul ez a madárkájuk sem nevezhető már mai csirkének, hisz huszonharmadik évét tapossa az égi országutakon. Igaz, jó tíz-tizenöt évig még vígan repkedhet immár a kanadai magyar diaszpóra örömére is.

Persze, el kell ismerni, hogy a görögöknek nagyobb történelmi tapasztalataik vannak repülés világában. Gondoljunk csak Ikarosz világraszóló kísérletére. Mi ugyan Ikarusok tízezreit gyártottuk le kicsit később, de minden nemzeti büszkeségünket latba vetve sem tudjuk bizonyítani, hogy legalább egy Ikarus sofőrje sikeresen (és önként) a levegőbe emelkedett volna csuklósával.

Ugyanakkor elgondolkodtató számomra, hogy egyetlen magyarságától és dagadó nadrágzsebétől majd kicsattanó honfiúnk vagy honleányunk sem (volt) hajlandó arra, hogy az itthoni üzleteik hasznából gründolt volna egy amolyan Malév neót. Akár egyetlen árva géppel, mint most a görögök. Igaz, nem olyan könnyű légitársaságot működtetni, mint uniós eredetű euró milliókat vagy állami közpénzeket elnyerni. Ám azért nem lehetetlen. Merthogy a legelmaradottabb afrikai országban is működik úgy átlag tíz-húsz.

A világon meg szinte megszámlálhatatlan. Míg nálunk egyetlen virtigli magyar társaság sem jött létre a Malév megszüntetése után. Sőt! Semmilyen sem. Szememben tiszteletre méltó, hogy legalább akadt egy cég, amely megpróbálta. S még mindig van esély, hogy egyszer a sas, akarom mondani a sólyom leszáll. Igaz, ahhoz előbb fel kellene röppennie.

Pedig hozzáértők szerint a légi utaztatás milliós üzlet. Csak előbb szereznünk kell hozzá néhány milliárdot, hogy veszteségeink után maradjon még pár milka a számlánkon. Valószínű, hogy a magyar üzletemberek is tudják ezt. S mivel többségük inkább józan vállalkozó, ha választania kell, mint kuruckodó magyar, marad a biztos milliárdjainál. Mintsem hogy sok-sok hercehurca, befektetés és munka után még néhány hazafias millióval gyarapítsa portfóliója értékét.

Szóval örüljünk annak, hogy legalább egy (görög) fecske nyarat készül csinálni a kies Ferihegyen. (Egy másik, kanadai társaság kicsit később indít járatot innen.) Igaz, a görögök a röptetést csak szezonálisra, praktice jórészt a nyárra, kora őszre tervezik. De hát a fecskékkel már csak ez a helyzet. Az ősz közeledtével melegebb éghajlatra költöznek.

T. Szűcs József








hirdetés