Japán rali: logisztikai bravúr

Japán rali: logisztikai bravúr

Egy teljes csapatot elutaztatni egy olyan távoli és szokatlan országba, mint Japán, nem egyszerű dolog. A Peugeot Sport logisztikai menedzsere, Pascal Dimitri mesél az utazás “apró örömeiről”.

A Japán ralit tavaly rendezték meg először a világbajnokság keretein belül. Milyen nehézségekkel kell szembenéznie mikor a csapat egy új helyre utazik?

- ”Új helyszínek esetében az első dolog, hogy megnézzük hol lehet kocsit bérelni, például, vagy hogy hol találhatunk a verseny helyszínéhez közel akkora hoteleket, amelyekben kényelmesen el lehet szálláson az egész csapatot. Ez azt jelenti, hogy jóval a rali előtt el kell látogatni az adott országba. Ez a munka különösen komplikált lehet egy olyan országban, mint Japán, amely egy sor sajátossággal rendelkezik.”

Mint például?

–  ”Először is a nyelvi akadályok nem segítik a dolgokat. Így olyan közvetítőkkel és helyi ügynökökkel kell együttműködnünk, akik nem csak abban segítenek, hogy beszerzik azt, amire szükségük van, de a szükséges háttérmunkát is elvégzik a japán gondolkodásmódot figyelembe véve. Így például mikor a japánok nem pontosan értik meg az egyik kérésünket, akkor képesek a dolgokon ülni ahelyett, hogy megpróbálnák megszerezni tőlünk azt a plusz információt, amire szükségük lenne. Így mihelyst erre rájössz, tudod, hogy addig nem nyugodhatsz, míg egy kérésed nem teljesült.”

Hogyan szervezi az autók és a felszerelések szállítását a rali főhadiszállására, a Hokkaido szigetre?

- ”Ez egy egyedülálló eset, mivel tavaly óta a gyári csapatok egyesítették erőiket és együtt lefoglaltak egy 747-est, a Japan Airlines-tól, amely direktben Szapporóba – a ralinak otthont adó Obihiro városához legközelebb eső megfelelő nagyságú reptérre szállít mindent. Ez persze azt jelenti, hogy a többi csapattól függünk, hiszen részletes ütemtervre van szükség ahhoz, hogy mindenki elégedett legyen.”

Ugyanezt meg lehetne tenni más versenyeken is?

–  ”Nem feltétlenül. Japán esetében a szállítási költségek nagyon magasak, mivel korlátozott létszámú repülő foglalható le és azok is mindig tele vannak. Így egy charterrepülő lefoglalása költségcsökkentő tényező. Új-Zéland, Mexikó, Argentína és például Ausztrália esetében azonban más a helyzet. Sokkal több a repülőjárat, melyek elegendő rakodóhellyel rendelkeznek, így a kedvező árakat kihasználva minden csapat maga intézi az utaztatást.”

S mi van az “alap” tengerentúli felszerelési csomaggal?

- ”Még mindig megvan a négy nagy konténerünk, amelyek a világot járják négy autóval, két könnyű teherautóval és egy sor alkatrésszel, amelyekre akár a szerelésnél, akár a cserénél szükségünk lehet. Ezek a konténerek még a verseny előtt megérkeznek Japánba és a verseny végén Ausztráliába (a szezonzáró ralira.a szerk.) utaznak tovább. Az ausztrál hatóságok nagy igényeket támasztanak a felszerelések tisztasága iránt, így mindent le kell mosni és tisztítani Obihiróban, hogy minden egyes fűszál és koszfolt, ami egy másik országból származik, eltűnjék a felszerelésekről. Mielőtt mindent visszapakolnánk a konténerekbe, az alkatrészeket és a járműveket bemutatjuk az ausztrál karantén felügyelőknek, akik csak emiatt utaznak Japánba. Ezután ők lepecsételik a konténereket, amelyek ezután Perthbe, az Ausztrál rali színhelyére utaznak. Az Ausztrál rali előtt azonban a csapatok még megmérkőznek egymással a Korzika és a Katalán ralin.”

(Forrás: Amber PR)