Iskolák, amiket anyagilag és szellemileg is felpumpáltak

Akt.:
Iskolák, amiket anyagilag és szellemileg is felpumpáltak
© Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Negyvenkét milliárd forint pályázati pénz volt a 2007-13-as uniós ciklusban a KLIK-ben.

– A következő 5-6 évben az önkormányzat tízmilliárd forintot kíván az oktatásra fordítani, új intézmények építésében, a meglévő épületek felújításában gondolkodunk és az egyik legfontosabb célunk az angol nyelvű nemzetközi óvoda, általános- és középiskola elindítása, remények szerint 2018-ra – mondta dr. Papp László polgármester hétfőn a Kölcsey Központban rendezett Klebelsberg-napon.

– Bár nem könnyű elindítani egy, az évtizedes beidegződésekhez képest új rendszert, Debrecen számára előnyös volt az átállás, az új szervezeti struktúra kialakítása – szólt az eseményen, amelyen a „Köznevelés az iskolában” című projekt eredményeiről számoltak be a felelősei és bemutatkoztak 25 szellemi-anyagi támogatásban részesülő iskola diákjai zenés-táncos produkciókkal, kézi munkákkal, természettudományos kísérletekkel.

– Jó a kommunikáció az intézmény- és a településvezetők között, aktívak a polgármesterek, a rendezvényre is több érkezett – mondta Pajna Zoltán. A Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés elnöke hozzátette: végre kialakult egy egységes oktatási tematika, ami segíti az esélyegyenlőség előremozdítását. A megye kétpólusú, egyrészt a tehetséggondozás, másrészt a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása, a korai iskolaelhagyás visszaszorítása a szakemberek feladata – hívta fel a figyelmet.

Továbbítják a véleményt

– A bemutatkozó iskolák standjainál tüsténkedő gyerekek látványa megerősít, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ nem csak kifizetetlen gázszámlák halmaza, hanem rengeteg öröm, siker – mondta Hanesz József. A 600 milliárd forintos költségvetésű szervezet elnöke így folytatta: a KLIK indulásakor volt egy kegyelmi állapot, amivel nem élt, ez az önkormányzati alrendszerrel való „barátkozás”. A jó együttműködést, kapcsolatot az ehhez hasonló rendezvényekkel, közös szakmai programokkal lehet újjáéleszteni. Ki kell nőnünk az elmúlt három év gyermekbetegségeit – fogalmazott.

[caption id=”attachment_2951239″ align=”aligncenter” width=”600″]Fotó: Derencsényi István Fotó: Derencsényi István (galéria) 

[/caption]

Ennek érdekében a szervezet gyűjti a tapasztalatokat és kendőzetlenül átadják a döntéshozóknak, segítve őket, hogy a korrekcióra szoruló szabályokat módosítani tudják. Ez derült ki az elnök válaszából felvetésünkre, hogy a kötelező erkölcs- és hittan, a mindennapi testnevelés „kiszorítja” a nyelvórákat a tantervből például alsó tagozatban.

– Ez oktatáspolitikai kérdés – mondta –, ennek kapcsán sokféle vélemény érkezik hozzánk, vegyes a kép a 2201 intézményben, nem lehetnek sztenderdek a köznevelésben.

A vitatott etikai kódexről szintén személyes vélekedését fejthette ki, hiszen ez a Pedagógus Kar kompetenciája. Hangsúlyozta, ha valami jó dolgot leírunk, az nem baj. Kérdeztük az alakulóban lévő Önértékelést Támogató Munkacsoportokról is, amelyekben kollégáik munkáját minősítenék a tanárok.

– Az értékelés mindannyiunk sajátja, folyton megméretünk magunk, a munkatársaink, a gyerekeink, a külvilág előtt. Nem gond, ha ez írásos formát ölt, előbbre vihet. A csoportban nem kötelező részt venni – fejtette ki.

Nem újdonság az óralátogatás

Pappné Gyulai Katalin, a KLIK Debreceni Tankerületének igazgatója osztotta e véleményt. – Mindenki fontosnak tartja, hogy visszajelzést kapjon a munkájáról. Ha ez pozitív, akkor megerősítést kap, ha negatív, akkor igyekszik majd kiküszöbölni a hiányosságait, de mindenképp minőségibb feladatvégzést eredményez. Eleinte biztosan nehéz lesz, de úgy gondolom, hogy az objektív kép kialakítására garancia, hogy a bizottsági tagok több helyről érkeznek és a csoportok nagyon vegyes összetételűek. Az intézetekben eddig is látogatták egymás óráit a pedagógusok, csak most rendszeressé válik, kereteket kap a hospitálás, tapasztalatgyűjtés. A visszajelzések alapján inkább a pozitív megerősítésen van a hangsúly – nyilatkozta. Az etikai kódexet fontosnak tartja, mert a diákok számára modell az eléjük kiálló tanár. Akiknek eddig is egyértelmű volt a viselkedési norma, annak nem okoz gondot, ha ezt írásban összefoglalva is látja, akinek nem, annak viszont hasznára válhat – véli.

HBN–HABE


Mentoriskolává vált

Egy hetedikes osztály diákjainak segített megválasztani életük pályáját a „Köznevelés az iskolában” program. A pályázatot író és negyedmagával megvalósító Székelyné Nádas Zsuzsa elmondta: a módszertani innováció modulban tíz hónapon át szerveztek munkahely-látogatásokat (rendőrség, tűzoltóság, gyógyszertár, kertészet), dolgoztak fel szövegértés keretében hivatásokat bemutató írásokat, készítettek idegen­nyelvű önéletrajzot, megismertettek népi kismesterségeket. – A szalmafonásnak, fafaragásnak, nemezelésnek Hajdúnánáson nagy hagyománya van, utóbbit szakkörben tanulhatják a Bocskai István Általános Iskola és AMI diákjai – számolt be.








hirdetés