Inkább Szoboszló a húzóerő

Akt.:
Minden szálláshelyet beleszámolva több mint 1,2 millió szálláshelyet töltöttek Hajdúszoboszlón
Minden szálláshelyet beleszámolva több mint 1,2 millió szálláshelyet töltöttek Hajdúszoboszlón - © Fotó: Derencsényi István
Hajdú-Bihar – Az idén várhatóan ismét Hajdúszoboszló lesz Magyarország legnépszerűbb vidéki települése.

A települési adatokat tekintve Hajdúszoboszló adja az összes megyei vendégforgalom 66,2 százalékát (937 ezer 846 vendégéjszaka, ami mindig a kereskedelmi szálláshelyekre értendő), Debrecen pedig megközelítőleg a 30 százalékát (387 ezer 692 vendégéjszaka), a többi település pedig a maradék hat százalékon osztozik – derült ki a megyei közgyűlés pénteki, turizmust vizsgáló előterjesztéséből.

Hajdúnánás, Püspökladány, Hajdúböszörmény, Hortobágy és Berettyóújfalu veheti még ki a részét a vendégéjekből, s bár számaik nagyságrendileg elmaradnak a megye két legjelentősebb desztinációjában mért értékektől, kulturális és természeti értékeik, fürdőlétesítményeik egyre fontosabb tényezővé válnak a megye turizmusában. Emellett a vendégéjszakák által generált bevételek fontos tételként jelennek meg az érintett települések gazdaságában, így közvetve az önkormányzatok költségvetésében.

Romániából jönnek a legtöbben

Debrecenben 2016-ban 160 ezer 263 vendéget és 387 ezer 692 vendégéjszakát regisztráltak, ez az előző évhez viszonyítva 10 százalékos növekedést mutat. Mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák száma növekedett, romániai, német, angol, lengyel és ukrajnai vendégek érkeznek a leggyakrabban. Belföldet tekintve a legfontosabb kibocsátó régiók a közép-magyarországi (Budapest, Pest megye), az észak-alföldi és az észak-magyarországi.

A repülőtér okán is

A vendégek és a vendégéjszakák alakulásában meghatározó szerepe van a debreceni repülőtér menetrendszerű járatainak. A korábbi londoni, milánói, eindhoveni és párizsi mellett 2016 áprilisában elindult a müncheni járat is. A világ több pontjáról is érkeztek forgatócsoportok, bloggerek és különböző szakmai médiumok képviselői, melynek eredményeként számtalan Debrecent méltató cikk és beszámoló született. A szakmai kapcsolatépítés és a sikeres tanulmányutak legnagyobb eredménye a Lonely Planet legjobb tíz ár-értéket kínáló listáján elért ötödik helyezés, mely a nemzetközi turisztikai piacon önmagáért beszél és várhatóan jelentős forgalomnövekedést generál.

A 2003-ban alakult Debrecen Turizmusáért Egyesület 2009-ben Debrecen és Hortobágy település önkormányzatával, valamint a turizmushoz közvetve és közvetlenül kapcsolódó szolgáltatókkal és intézményekkel közösen létrehozta a Debrecen és Hortobágy Turizmusáért Egyesületet, mint helyi turisztikai desztináció menedzsment szervezetet. Az egyesület jövőbeli marketingtevékenységében a kampányok elsősorban a hazai utazóközönséget célozzák, ezen belül is a kisgyermekes családokat, tekintettel arra, hogy Debrecen az utóbbi években megvalósított fejlesztéseknek köszönhetően ideális családbarát úti céllá vált. Nemzetközi téren a meglévő légi járatokhoz igazodva tervezhetőek a marketingakciók, s a vízummentes beutazás lehetőségével az ukrán piac is egyre jelentősebb tényezőjévé válhat Debrecen turizmusának.

2016-ban Hajdúszoboszlón (az egyéb szálláshelyek adataival is kiegészítve) 1 millió 222 ezer 145 vendégéjszakát regisztráltak, mely az eddigi legtöbb, amit a fürdővárosban valaha mértek.

HBN