Így tanul a jövő sofőrje

Így tanul a jövő sofőrje
Budapest – Izgalmas kérdés például az, hogy miként fog változni az autók és vezetőik kapcsolata.

Az autóipari technológiák őrült tempójú fejlődése nemcsak olyan izgalmas újdonságokkal szolgál, mint az önvezető autók, de komoly kihívásokat is jelent a közlekedésbiztonsági szakemberek és a járművezető-képzés számára.

Utópiának tűnt

Izgalmas kérdés például az, hogy miként fog változni az autók és vezetőik kapcsolata, és hogyan lehet erre felkészíteni a ma sofőrjeit. Míg néhány éve utópisztikusnak tűnhetett a gombnyomásra működő parkolás, az elektromos autóval megtett többszáz kilométeres táv vagy az online elvégezhető KRESZ tanfolyam, ezek ma már egyre inkább a hétköznapok részévé válnak, miközben az önvezető autók is itt kopogtatnak az ajtón. „A járművek és az autóvezetés ilyen intenzitású fejlődése mindenképpen szükségessé teszi a járművezető-képzés újragondolását, ezért Önvezető autók – öntanuló vezetők? címmel konferenciát rendeztünk a szakma számára” – tájékoztatott Szőcs Károly, az online KRESZ-oktatást idehaza meghonosító E-Educatio Zrt. vezérigazgatója.

Interaktív módon

Az autóipar fejlődésének iránya egyértelmű: a legfontosabb cél a környezettudatosság és az emberi hibalehetőségek kiküszöbölése. Emellett az időskori és bizonytalan vezetők egyre nagyobb aránya, a növekvő forgalomsűrűség és a vezetést támogató rendszerek térhódítása is nyomást gyakorol a fejlesztésekre. A közúti járművek és a közlekedési infrastruktúra változásainak legfontosabb területét a szenzorok és asszisztencia-rendszerek fejlesztése jelenti. A Z generáció tagjai már nem feltétlenül szeretnek könyvet, illetve hosszú, összefüggő szövegeket olvasni. Megszokták, hogy az információkat gyorsan és egyszerűen megtalálják a neten, ezért az oktatásban is szükség van a vizuális és mozgó elemek, illetve a hozzájuk tartozó hang minél erőteljesebb alkalmazására. Míg az 5-6 éve készült e-learning tananyagokat a szakszerű szövegek és a jó minőségű ábrák mellett alkalmazott néhány animáció jellemezte, addig mára az interaktív 3D grafikák és animációk, valamint videóbejátszások kerültek túlsúlyba.

HBN