Időben jön és csikorog, vagy halkan megy, de lassan a kettes villamos

Akt.:
A kettes a Kálvin téri nagy kanyar után. Ott lassan megy a villamos, nincs éles csikorgás
A kettes a Kálvin téri nagy kanyar után. Ott lassan megy a villamos, nincs éles csikorgás - © Fotó: Orosz Csaba
Debrecen – Napelemmel működő, elektronikus, új sinken berendezésekkel oldódhat meg a CAF-villamosok kerekeinek nyikorgása okozta probléma.

Erre azonban még körülbelül novemberig várnunk kell – derül ki a DKV Zrt.-nek a Napló kérdéseire küldött válaszából.

Kijött a zajmérő

A közlekedési vállalatnál a sok esetben még mindig bántóan zavaró kerék-sín nyikorgásra kérdeztünk rá. Konkrétan, mi az oka, mikorra szűnhet meg, mikortól nem zavarja például a Thomas Mann utca lakóit, akik szerkesztőségünkhöz is fordultak problémájukkal. Ennek lényege, hogy az egyenes szakaszokban is olyan hangosak a CAF-ok kerekei, hogy a lakásokban is alig elviselhető a sivítás. Az egyik, ott élő ember elmondása szerint lakóközösségük nevében megkeresték a DKV-t a problémájukkal, ahonnan ki is jött a zajmérő műszerrel felszerelt szakember. Akkor azonban csikorgás nem volt, igaz, a villamosok lépésben közlekedtek.

A Napló információja szerint vagy a menetidőt tartva, olykor csikorgó kerekekkel közlekednek a CAF-ok, vagy hangtalanul suhannak a síneken, viszont akkor csak igen lassan mennek. A DKV a jelek szerint az előbbit választotta.

Majd a nyertes kivitelező

Ám a problémát érzékeli a város is és a közlekedési vállalat is. Legalább is erre utal az, hogy a debreceni önkormányzat a „Debrecen város villamoshálózatának fejlesztése (2-es vonal)” elnevezésű, Európai Unió által is finanszírozott projekt befejezését 2015 őszéig meghosszabbította. Ennek oka, hogy a kettes villamos indulása óta eltelt több mint egy év során felvetődtek a biztonságosabb, kényelmesebb utazást, közlekedést lehetővé tevő kiegészítő elemek működésbe állítása. Ezek közé tartozik – olvasható a DKV tájékoztatójában – a napelemmel működő elektronikus vezérlésű új sínkenő berendezés. A meghívásos közbeszerzési eljárás keretén belül megvalósuló beruházás várhatóan ebben az évben, novemberben fejeződik be.

Ennek keretében a 2-es vonal mentén, a problémával érintett szakaszokon a villamospályába építi be a nyertes kivitelező az említett berendezéseket. Ezek pedig – a Napló információja szerint – a jelenleg is működő nyomkarima kenő berendezéssel együtt megszüntethetik a közlekedés során hallható csikorgást.

Egyébként – és ez is a közlekedési vállalat Naplóhoz eljuttatott válaszában áll – „a CAF típusú villamosok, GPS vezérlésű, automatikusan működő nyomkarima kenő berendezésekkel vannak ellátva. A nyomkarima kenésének hatékonysága esős időszakban romlik, mivel a kenéshez használt anyag, a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően vízben oldódó. Az elmúlt napokban ismét hallható csikorgás a csapadékos időjárás következménye.”

HBN–KZS








hirdetés