Helyi közélet

2016.03.26. 08:15

Nyolc helyen mérnek a szuperkamerák, és tényleg mindent látnak - de lehet egy kiskapuja az autósoknak

Hajdú-Bihar - Egy sietős, s rossz helyen végrehajtott előzéssel tarkított út könnyen több tíz-, sőt, százezer forintba is kerülhet Debrecen és Berettyóújfalu között április 5-től. Akkor reggel 8 órakor ugyanis elindul a fix és mindent látó traffipaxok éles üzeme. Hajdú-Bihar útjain összesen nyolc helyen telepítettek kamerarendszereket, ennél többet, tízet csak Borsod megyében helyeztek ki. Debrecen bevezető útjain három helyen kell nagyon figyelni (a 35-ös, 47-es, 33-as főutakon), de Püspökladánynál (4-es, 42-es utak), Bocskaikertnél (4-es), illetve a 47-esen Tépénél, illetve Furta előtt is érdemes minden szabályt betartani.

Hajdú-Bihar - Egy sietős, s rossz helyen végrehajtott előzéssel tarkított út könnyen több tíz-, sőt, százezer forintba is kerülhet Debrecen és Berettyóújfalu között április 5-től. Akkor reggel 8 órakor ugyanis elindul a fix és mindent látó traffipaxok éles üzeme. Hajdú-Bihar útjain összesen nyolc helyen telepítettek kamerarendszereket, ennél többet, tízet csak Borsod megyében helyeztek ki. Debrecen bevezető útjain három helyen kell nagyon figyelni (a 35-ös, 47-es, 33-as főutakon), de Püspökladánynál (4-es, 42-es utak), Bocskaikertnél (4-es), illetve a 47-esen Tépénél, illetve Furta előtt is érdemes minden szabályt betartani.

Bár az ígéretek szerint egy ideje már élesben kellene működniük, mégis csak április 5-étől büntetnek a fix telepítésű szuper­traffipaxok felvételei alapján. A késlekedés – amelyet alapos tesztidőszaknak is nevezhetünk – oka az lehetett, hogy azokat a technikai problémákat akarták kiküszöbölni, amelyek a napra pontosan egy éve üzembe helyezett, változtatható helyű készülékek esetében felmerültek; azoknak még mindig nem használják ki minden funkcióját, így „jobb híján” sebességet mérnek.

A rögzített kamerákat országszerte balesetveszélyes útszakaszokra telepítették. A megyénkben kiépített nyolc kamerarendszerből kettő került lakott területre: az egyik Bocskaikertben a 4-es főúton, míg a másik Püspökladányban, a 42-es főúton található. Ladányban azonban a 4-esre is jutott traffipax, az a nádudvari elágazás közelében van.


A traffipaxok helye megyénkben | Kattintásra nagyobb méretben is!


A 47-es utat – amely egyébként hazánk leghosszabb kétszámjegyű főútja – valósággal teleszórták a szakemberek: az egyik berendezés Debrecen határában, a Hosszúpályi elágazás közelében található, de jutott a mindig kritikus és gyakori baleseti helyszínnek számító Tépe közelében futó szakaszra, illetve Berettyóújfalu és Furta közé is. Ezen kívül a megyeszékhelyre bevezető szakaszokon a 35-ös és a 33-as főúton is építettek ki kamerarendszert. Utóbbinál különösen érdemes lesz alaposan figyelni: mert míg most akár büntetlenül is át lehet csúszni a 70 kilométeres sebességet engedő kereszteződésben a piroson, ha biztonságosabbnak tűnik, április 5-től viszont ezért sárga csekkre számíthatnak a járművezetők.

Több szabálytalanságot is

A rendőrség által közzétett animációban a ma elérhető legkorszerűbb komplex közúti járműellenőrzési rendszernek nevezik a VÉDA-ként is emlegetett kamerahálózatot. Az eszközök egyszerre több szabálytalanságot is képesek rögzíteni. Így mivel egy részüket útkereszteződések közelében építették ki, az utolsó pillanatban a záróvonalon nem érdemes sávot váltani, mivel azt is rögzítik, miként a piroson áthajtást, vagy éppen a vezetés közbeni telefonálást. Így egyetlen meggondolatlan manőver miatt könnyen sok tízezer forintot vehetnek ki a sofőrök pénztárcájából.



A rendőrség közölte, a VÉDA-rendszer célja a balesetek megelőzése, ugyanis az azokban résztvevők jelentős része más hibájából szenved kárt, sérül meg, rosszabb esetben veszíti életét, azaz elvileg nem a pénzbehajtás a motiváció.

Táblák figyelmeztetnek

Jó hír lehet viszont az autósoknak, hogy a készülékek nem lézeralapúak, hanem radarosak, így kisebb a hatótávolságuk, mint a mobil mérőknek. Ezen kívül az autópályán megszokott kék-fehér alapú „Traffic controll” táblával hívják fel a figyelmet az ellenőrzésre. Azt azonban a KRESZ sem tartalmazza, hogy azokat milyen messze kell elhelyezni a műszertől – figyelmeztettek forrásaink. Tapasztalataink szerint visszatartó ereje már most is van a kamerarendszereknek. A táblák között jelzett szakaszokon sok autós csökkenti a sebességét, akár hirtelen is.

HBN–SZZSL


Erre képesek a fix telepítésű kamerák

  • Sebességmérés
  • Rendszámfelismerés
  • Forgalomszámlálás
  • Forgalomtorlódás észlelése
  • Veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése
  • Biztonsági öv használatának ellenőrzése
  • Behajtási tilalom és záróvonal átlépés észlelése
  • A kötelező haladási irányra, a vasúti átjárón történő áthaladásra, a közlekedési lámpák jelzéseire, illetve leállósáv és a buszsáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése

  • Átfogó fejlesztés

    A fejlesztés részeként 160 változtatható helyű kamerát szerzett be a rendőrség, ebből kilenc jutott Hajdú-Bihar megyébe. Ezek éppen egy évvel ezelőtt, március 26-án kezdték meg üzemi működésüket. Év végére az összesen 365 forgalmi sávot figyelő fix kamerarendszert is telepítették az országban. Az adatokat egy informatikai rendszerben összegzik. Ezen kívül, a külföldi jogsértőkkel szembeni hatékonyabb fellépés érdekében 26 autót is beszereztek.


    Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg - Befejeződött a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat infokommunikációs vizsgálata. Az eszközök 2016. április 5-én 08.00 órától üzemszerűen működnek - olvasható a rendőrség honlapján.


    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában