Húzó fekete mélység Debrecenben

Gulyás Gábor a MODEM-ben
Gulyás Gábor a MODEM-ben
Debrecen – A modern és kortárs képzőművészetben megjelenített melankóliát és az egy színnel festést mutatja be a Modem október 23-án nyíló két – összetartozó – kiállítása, melyet az Antal–Lusztig-gyűjteményből állítottak össze.

A kettőstárlat pénteki sajtóbejárásán Gulyás Gábor, a művészeti központ igazgatója bevezetésképp elmondta: az Antal–Lusztig-gyűjtemény a legnagyobb magyarországi kortárs és klasszikus modern képzőművészeti magángyűjtemény, s minden évben igyekeznek belőle legalább egy tárlatot összeállítani a Modemben. – Azon már túl vagyunk, hogy megmutassuk, mennyire gazdag a gyűjtemény. Most tematikus összeállításokkal készülünk. Az egyik – A Hét Toronyba zárva címmel – a melankólia modern és kortárs művészetben való kifejeződését mutatja be, a másik pedig – mely A kartuson kívül címet kapta – a monokróm festészet jeles darabjait tárja a közönség elé (jelezve egyúttal a gyűjtemény gyarapodásának új irányát is)– mondta az igazgató.

 

Túlmutat a hagyományos magángyűjtemény keretein

 

A kollekciót röviden ismertetve Antal Péter műgyűjtő egyebek közt arról beszélt: gyűjteménye a szélesebb értelemben vett képzőművészetből merítkezik, ugyanis nemcsak képeket, szobrokat, de videóművészeti alkotásokat és installációkat is tartalmaz, túlmutatva ezzel a hagyományos magángyűjteményi kereteken, az ugyanis korábban azt jelentette, hogy a kezelhetőség és tárolhatóság emberi léptékű keretein belül fejlesztették a kollekciót. Az Antal Péter tulajdonában levő művészeti alkotások közt azonban konténerművektől kezdve úszó hajón át a másfél tonnás sziklatömbig gyakorlatilag mindent megtalálunk.

 

Egy törékeny gombostű hogyan tud behatolni a sziklába?

 

Az utóbbit – melybe számos, színes fejű gombostűt szúrt alkotója – A Hét Toronyba zárva című kiállításon is bemutatják. – El-Hassan Róza műve arra ébreszthet rá bennünket, milyen viszonylagos minden ezen a világon. Arra, hogy egy sziklatömb is mennyire artisztikus lehet, azáltal, hogy kiderül: a súlyát, keménységét hogyan lehet megtörni. Egy törékeny gombostű hogyan tud behatolni a sziklába? Egy törékeny ember hogyan tud szembeszállni a világgal? Így! Ezek a törékeny gombostűk nagyon meg tudják mozgatni a szikla statikusságát, és egyúttal a mi elménket – elemezte a műgyűjtő.

De láthatunk a „melankolikus” tárlaton többek között Munkácsy-vázlatot, Schaár Erzsébet– vagy Baglyas Erika-installációt, Mednyánszky-portrét is.

 

Mikroszkopikus szintig, látni fogjuk, miről szól

 

A monokróm kiállításrész, mint Antal Péter kalauzolásakor hallhattuk, első pillantásra talán nehezen érthető, de ha vesszük a fáradságot, és belebújunk a képekbe, akár mikroszkopikus szintig, látni fogjuk, miről szól. Az egy színnel festés művészete nem zárja ki, hogy üzenetet közvetítsünk, mutatott rá Antal Péter, s egyúttal azt is jelezte: a gyűjteményében szereplő magyar anyag a monokróm művekben válik igazán nemzetközivé. – Ezekre az alkotásokra általában is igaz: látszólag homogén felületről van szó, mégis, ez a művészet az, amely a 21. századi ember számára a leginkább érzékletes lehet. Ugyanis a mai embert annyi sokkhatás éli, hogy a monokróm művészet az, amelyben a szemlélő megnyugodhat, kisimulhat – véli a gyűjtő.
Günther Umberg fekete alkotása különleges technikával készült, olyan pigmenttel, amely sosem szilárdul meg, mindig „fog”, s emiatt plexilappal kell védeni az alkotást. – Ezt a bizonyos „húzó” fekete mélységet csak ezzel a festékanyaggal lehetett megvalósítani – magyarázta Antal Péter, hozzátéve: a plexilap, sajnos, levon az alkotás esztétikai értékéből. – Ha nem lenne a kép előtt a védőlap, azt éreznénk: húz bennünket befelé, be akar szippantani, akár egy fekete lyuk – mutatott rá Antal Péter.

INFO
A megnyitót október 23-án, 18 órakor tartják a Modemben. Mindkét kiállítás február 13-áig tekinthető meg, hétpő kivételével mindennap 10–18, csütörtökönként 12–20 óra között.








hirdetés