Hozzászólás: Nehezen bírták a lovak

Debrecen – Olvasónk levele.

Tisztelt Szerkesztőség!

A Hajdú-bihari Napló 2018. július 14-i száma 4. oldalán valótlan adatokat tartalmaz az Itt fordult a 4-es villamos című cikk.

Eleinte nem villamossal!

„Érdekesség továbbá, hogy 1896-tól 1962-ig a mai Kossuth utcán siklott végig a 4-es villamos. A kifelé közlekedő kocsik a Verestemplom balján lévő Nap utcán is átmentek, és onnan jutottak a felüljáróra, majd pedig a mai Vágóhíd utca végéig.”

Az utóbbi sorok valótlanságokat tartalmaznak. Ugyanis a mai Kossuth utcán 1896 szeptemberében megépítették a mai Kossuth utca – Méliusz tér – Nap utca – Attila tér – Dohánybeváltóig a vonalat, amelyen a személyforgalmat lóvasút, míg a Dohánybeváltó teherforgalmát gőzös szerelvény bonyolította le. A keleti ipartelepek megközelítését erősen akadályozta a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal nagy forgalma, ezért a város megépíttette a felüljárót 1909-ben, amelyen keresztül a Kossuth utcai vonalat a felüljárón keresztül meghosszabbították a Dohánygyárhoz, a DVSC-pályához a Vágóhídig.

Huszonhét ezrelékes emelkedő

A lóvasút lovai csak nehezen tudták a kocsit a felüljáró meredek feljáróin felhúzni, ezért megváltás volt, hogy a város személyszállító hálózatán 1911. március 16-án megindult a villamosközlekedés. A felüljárón a 27 ezrelékes emelkedő miatt a felsővezetéket duplán húzták ki, hogy a villamos felfelé haladva elegendő energiát kapjon. A 4-es vonal 1962-ig haladt a Kossuth utcán, amelyen vezetett az országos 4-es főútvonal is. Ezért a villamost áthelyezték az akkori Béke útjára – a mai Szent Anna utcára.

– Dr. Szűcs Ernő, Debrecen –


Fotó: Vass Attila Tamás
Debrecen - A gyülekezeti hely a gazdag téglaberakásainak köszönhető alapszíne miatt kapta a különleges nevét. A patinás és ma is gyönyörű templom Szombathy István, Debrecen volt főbírója, valamint az özvegye, Szombathyné Vörösmarthy Zsuzsanna jóvoltából valósulhatott meg. Ötvennégyezer forint 1...