Hogyan vezessünk télen?

Hogyan vezessünk télen?
© Illusztráció: Getty Images
Debrecen – Nagyon fontos, hogy jól lássunk, és az is, hogy a durva pedálkezelést felejtsük el.

Téli útviszonyok között különösen fontos, hogy miként fékezünk. Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs automata blokkolásgátló (ABS) rendszerünk, akkor óvatosan és fokozatosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását, és a megállásig irányítani tudjuk az autót.

Ne pörögjön ki!

Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, megfelelő tapadást biztosítva az útfelszínnel. Kanyarodásnál ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart. Amikor jég borítja az utat az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.

Télre téli gumit

Autónk akkumulátora akár ötven százalékot is veszíthet teljesítményéből 0°C hőmérséklet alatt, ezért az abroncsok cseréje során ellenőriztessük az akkumulátor megfelelő működését. Noha a Közlekedéstudományi Intézet adatai szerint a közúti balesetek hét százalékában lehetett szerepe a gépjármű abroncsainak is a balesetben, Magyarországon jelenleg még nem előírás téli abroncsokat felszereltetni a hideg időszak megérkezésével. Saját és családunk biztonsága érdekében azonban erősen ajánlott váltani, mert a baleseti statisztikák szomorú képet mutatnak. Télen – különösen a nagy ünnepi gépjárműforgalom idején – ugrásszerűen megnő a koccanásos balesetek száma, a 2014-es statisztikai adatok alapján pedig akár 50 százalékkal is több súlyos közúti baleset történik az utakon, mint nyáron. Mindezeken túl pedig, az irányíthatatlan autók a gyalogosokra is komoly veszélyt jelentenek; a téli időszakban átlagosan 84 százalékkal több a gyalogosokat érintő közúti baleset, mint a nyári hónapokban.

HBN


Téligumi-szezon: mit vegyünk, és mit ne?

Éjjelente már nem ritka a gumigyártók által téligumi-felszereléshez ajánlott 7 Celsius foknál hűvösebb idő, nappal ugyanakkor annak kétszerese is adódhat. A gumiabroncs megválasztásakor az első és legfontosabb szempontnak az autó értékének kell lennie. Ma egy középkategóriás autóra – ami 3-5 millió forint értékű – ha vigyázni akar rá az ember, nem kellene sajnálni a megfelelő kategóriájú gumiabroncs megvásárlását. A szakértő szerint használt gumiabroncsot – főleg téliben – semmiképpen nem érdemes venni. Négyévszakos abroncsot azoknak ajánlja, akik nagyrészt városban autóznak, a tisztított utakon, nem tervezik, hogy hegyvidéken autóznak, és éves futás tekintetében maximum 15 ezer kilométert utaznak autóval.








hirdetés