Hogyan kerüljük el a veszélyes kiszáradást?

Akt.:
Hogyan kerüljük el a veszélyes kiszáradást?
© Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A víz alapvető oldószer, részt vesz a sejtek alakjának és működésének kialakításában.

Rengeteg tévhit kering arról, hogy mennyi folyadékot kellene naponta elfogyasztani, különösen egy forró nyári napon, amikor még jobban oda kell figyelnünk az ivásra. – A felnőtt ember napi alap folyadékigénye testsúlytól függően átlagosan 2,5 – 3 l, melynek kétharmadát folyadékok formájában például víz, üdítők, levesek, egyharmadát pedig az élelmiszerekben kötött víz formájában fogyasztjuk el (a zöldségek, gyümölcsök 75-95 százaléka, húsok 70 százaléka, sajtok és sütőipari termékeknek 30 százaléka víz). A bevitt folyadék egy része később a verejtékkel, vizelettel, széklettel és a légzéskor kibocsájtott párával távozik a szervezetből. Nyári melegben, vagy fokozott fizikai aktivitáskor a verejtékezés egyénenként változó mértékben fokozódik – mondta dr. Gajdács Ágnes belgyógyász, obezitológus (testsúlygyógyász) szakorvost.

Mint azt a szakember hangsúlyozta, az emberek nagyobb része manapság jóval kevesebb folyadékot fogyaszt naponta, mint amennyi a szervezete optimális működéséhez szükséges lenne, időhiányra, vagy a gyakoribb vizelési igény okozta kellemetlenségre hivatkozva. Sokan még a napi 1 liter folyadékbevitelt sem érik el, így önszántukból „sivatagi körülmények” közé kényszerítik szervezetüket. A víz alapvető oldószer, vivőanyag, részt vesz a sejtek alakjának és működésének kialakításában, a szervezet kémiai reakcióban (enzimek és hormonok képzése), a keringési rendszer fő eleme, hiszen a vér 99 százaléka folyadék. A víz nélkülözhetetlen az emésztőnedvek képzésében, a salakanyagok kiválasztásában, hiány esetén emésztési problémák, székrekedés léphetnek fel. Ha folyamatosan kevés folyadék áll a szervezet rendelkezésére, besűrűsödik a vér, felgyorsul a szervezet öregedése, romlanak a keringési viszonyok, megnő a keringési betegségek (pl. trombózis, agyérgörcs, szívinfarktus stb.), a vesekő és egyéb vesebetegségek, valamint a húgyúti, vastagbél és emlődaganatok kialakulásának kockázata – sorolta dr. Gajdács Ágnes.

Figyelmeztető jelek

A szervezet hamar jelzi, ha vízre van szüksége, az első jel a szájnyálkahártya kiszáradása, ami már 1 százalék folyadékhiány alatt is fellép. Ha tehát azt érezzük, hogy kiszáradt a szájunk, azonnal igyunk 1-2 pohár vizet! Ha a folyadékhiány 1-5 százalékos, akkor a szomjúságon kívül erős étvágytalanság, hányinger lép fel, és erősen romlik a fizikai teljesítmény, míg 5-9 százalék között csökken a koncentráló képesség, szédülés, nehézlégzés, izomgörcs, álmatlanság lép fel, valamint romlik a hőszabályozás. Közvetlen életveszélyről 10 százalékos folyadékvesztés felett beszélünk, ilyenkor görcsös állapot és olyan súlyos szervműködési zavarok lépnek fel, amelyek halálhoz vezethetnek, így azonnali intenzív kezelésre van szükség – figyelmeztet a szakember.

Mennyit és mit igyunk?

– A napi alap folyadékszükséglet 15 éves kor felett 40 milliliter testsúly kilogrammonként, de a folyadékszükséglet függ az életkortól, a testösszetételtől (izom/zsír arány), a táplálkozástól, a fizikai aktivitástól és a környezeti tényezőktől, így nyáron a magas hőmérséklet jelentősen megnöveli a folyadékigényt, különösen ha magas páratartalommal társul. Megnöveli a folyadékszükségletet ezen kívül a hányás, hasmenés, lázas állapot, a fokozott izzadás vagy a szoptatás. Kevésbé ismert, hogy a magas fehérjetartalmú étrend, legyen szó akár sportolók, body builderek sporttáplálkozásáról, akár divatos fogyókúrákról (fehérjeturmixok fogyasztása, ketogén étrend, Atkins diéta, South Beach diéta, Ducan diéta stb…) fokozza a folyadékigényt. A magas fehérjetartalmú étrendet kötelező kiegészíteni megfelelő folyadékfogyasztással, ellenkező esetben akár vesekárosodás is felléphet!

Nyáron különösen fontos a gyermekek és idősek megfelelő folyadékfelvétele, mert ezekben az életkorokban a szomjúságot nem érzékelik jól az érintettek. A gyermekek testének akár 70 százaléka folyadék, viszont a testük kisebb, így még gyorsabban kiszáradhatnak, főleg nyáron.

A gyermekeknek a szobahőmérsékletű, alacsony (500 milligramm, vagy az alatti) ásványi anyag tartalmú „babavizek” ajánlottak. A gyermekeket, időseket rendszeresen meg kell kínálni vízzel, és ügyelni arra, hogy tényleg el is fogyasztják azt! – mondta a belgyógyász.

HBN








hirdetés