Hogyan kell télen táplálkoznunk?

Hogyan kell télen táplálkoznunk?
© Fotó: Archív
Debrecen – A táplálkozás is immun­erősítő szereppel bír, ha jól csináljuk. Kezdjük tanulni!

Tél van. Hideg, köd, didergés. Minden erről szól: de miért törvényszerű az, hogy megbetegszünk? Erős immunrendszerrel kisebb rá az esély. Ezért pedig sokat tehetünk!

A táplálkozás immunerősítő szerepéről lesz szó, azaz hogyan táplálkozzunk télen? Ehhez ad jó tanácsokat gasztroblogger szerzőnk. Az alábbi folyamatokat nem kell azonnal bevezetni, ha korábban nem éltünk valamelyikkel. Fokozatosan is elkezdhetjük.

Ha túl zsíros

Ne terheljük le az emésztőrendszerünket. Igaz, a hidegebb napokon mindannyian a zsírosabb, nehezebb – „fűtő” hatású– ételeket kívánjuk, alaposan megnehezítve emésztőtraktusunk működését. Emiatt fáradtabbá, levertebbé válhatunk és szervezetünk ellenálló képessége is csökken.

Együnk rostosat!

A rostfogyasztás fontosságával mindenki tisztában van. Nagyon jó rostforrások: cékla, sárgarépa, fekete retek, fehér és vörös fejes káposzta, alma, citrusfélék. Érdemes ezeket lehetőleg napi rendszerességgel nyersen, salátaként fogyasztani, így a főzéssel nem veszítünk értékes vitaminokat.

Több zöldség

Télen kevesebb zöldség és gyümölcs közül válogathatunk (holott köztudottan ezek a legjobb vitamin-, és ásványianyag-források), de mégis próbáljunk minél többfélét beiktatni étrendünkbe.

Jó fehérjék

A megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjék bevitelére is szükségünk van. Válasszunk minél zsírszegényebb húsokat: csirke, pulyka, hal – számtalan formában elkészíthető ízletes étel alapanyagai.

Előnyben a hazai

Ha egy mód van rá, a hazai termesztésű zöldségeket, gyümölcsöket preferáljuk, hiszen ezeket forgalmazás előtt komolyan ellenőrzik a szakhatóságok.

Magvak nekünk is

Nagyon jó szolgálatot tehetnek az olajos magvak. Igaz, magas a kalóriatartalmuk, de a bennük fellelhető telítetlen zsírsavak, rostok, vitaminok, ásványi anyagok nélkülözhetetlenek a szervezetünk számára.

A bélflóráért

Naponta együnk probiotikus tejtermékeket, ezek elősegítik a bélflóra egyensúlyának fennmaradását. Javítjuk vele az immunrendszer működését, hiszen jó tudni: immunrendszerünk nagy része a belekben található.

Újdonságok

Próbáljunk ki kevésbé ismert alapanyagokat is: a hajdina, a köles, és a zab sokféle változatban elkészíthető, egészséges, és nem terheli meg az emésztőrendszerünket.

Nassolni jó

Csak nem mindegy, hogy mit és mennyit. Édességet, chipset csak alkalmanként együnk, helyettük rágcsáljunk sült gesztenyét, olajos magvakat, pisztáciát, diót, vagy aszalt gyümölcsöket.

Igyunk sok folyadékot!

Télen sem szabad megfeledkezni a folyadékfogyasztásról. Bátran facsarjunk friss gyümölcsleveket, vagy igyunk gyógyteákat (borsmenta, citromfű, kamilla, vagy rooibos tea).

– Faar Ida –








hirdetés