Hogy maradjunk frissek egy hosszabb autóút alatt?

Hogy maradjunk frissek egy hosszabb autóút alatt?
© Fotó: Pixabay
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Sokak számára ismerős az érzés, amikor egy-kétórás vezetés – vagy még hosszabb autóút – után kell helytállni üzleti tárgyaláson, megtartani előadást, meggyőzni a vevőt, vagy csak kellő energiával bírni az úton addig békésen szendergő gyerekünk egyre növekvő aktivitásigényét.

Ha nagyon hosszú útra indulunk, és szeretnénk kihasználni a hajnali autópályák ürességét, akkor se induljunk el hajnal három óra előtt, amikor élettanilag a legalacsonyabb az éberségi szintünk. Indulás előtt mindenképp aludjunk néhány órát! Vezetés közben nincs szükségünk igazán sok kalóriára, ezért frissességünk érdekében az indulás előtt és az út alatt kerüljük a nehezebb ételek fogyasztását, ne együk „álmosra” magunkat! Az út közbeni nassolást elkerülhetjük például cukormentes rágógumi fogyasztásával, rágózás mellett ugyanis kevesebbet eszünk, mégis energikusabbnak érezzük magunkat. Sőt, pszichológusok szerint a rágózás jótékonyan hat a memóriára, és a koncentrációt is segíti.

Legjobb a tiszta víz

Az agy megfelelő oxigénellátását, s így a frissességünk megőrzését támogatja a rendszeres szellőztetés is. Ideális esetben 30-40 percenként érdemes friss levegőt engedni az autóba, a téli hidegben és a nyári forróságban egyaránt. Ha többórás útra megyünk, 2-3 óránként mindenképp álljunk meg, szívjunk friss levegőt, és könnyedén mozgassuk át – elsősorban nyaki és háti – izmainkat. A frissességünk és éberségünk fenntartása érdekében elengedhetetlen a megfelelő folyadékfogyasztás. A legjobb, ha tiszta vizet fogyasztunk.

ev2

Fotó: Pixabay

A kávé és az egyéb koffeintartalmú italok segítenek a reakcióidő gyorsításában, éberebbé tesznek, de vízhajtó hatásúak. Koffeintartalmú italok fogyasztása után tehát különösen oda kell figyelnünk a folyadékpótlásra.

Oldjuk a feszültséget

Az út során többféle stresszhatásnak is ki vagyunk téve. Gondoljunk például a szabálytalanul közlekedő autóstársakra, egy váratlan útelterelésre, vagy forgalmi dugóra. Ha frissen és energikusan szeretnénk megérkezni, kontroll alatt kell tartanunk a stresszt, gyorsan és hatékonyan kell oldanunk a feszültségünket. Mindenkinél más technika válik be jobban az adott körülmények között, érdemes kísérletezni. Van, akinek a különböző légző gyakorlatok segítenek (mély hasi légzés és hosszú kilégzés), s van, aki a kezét szorítja ökölbe és lazítja el párszor, mintha egy stresszlabdát szorongatna. Egy erőteljes izom folyamatos működtetésének, a feszítés és elernyedés tudatos váltogatásának ugyanis azonnali stresszcsökkentő hatása van.

HBN


Videó: Óriási balesetet okozott a tanulóvezető, de mit csinált az oktató?

Minden tanulóvezetővel megesett talán, hogy egy kicsit erőteljesebben taposott a gázpedálra a kelleténél. Ezért van azonban ott az oktató, aki segíteni, és adott esetben vészfékezni tud, ha látja, hogy baj van. De mi van, ha az oktató is hibázik?








hirdetés