Hídépítés után, átadás előtt a 101-es vonalon

A biharkeresztesi vasútállomáson. Évtizedek óta várják a pálya villamosítását
A biharkeresztesi vasútállomáson. Évtizedek óta várják a pálya villamosítását - © Fotó: Archív
Biharkeresztes, Püspökladány – Komoly fejlesztési munkálatok zajlanak a 101-es vasútvonalon.

Az 1858. április 24-én átadott Püspökladány és Nagyvárad közötti, ma a magyarországi szakaszát hivatalosan 101-es számon nyilvántartott vasútvonal mindig is nagy forgalmat vezetett át Magyarország és Erdély között. Ma Európa egyik fontos közlekedési folyosója. A teherforgalom az utóbbi években jelentősen megnövekedett és a személyforgalom is indokolja a pályaszakasz korszerűsítését. Ennek régóta tervezett módja az egypályás vonal villamosítása. Ezt tervezi a román fél is a Kolozsvár–Nagyvárad vasútpályaszakaszon.

Gyorsul a közlekedés

Mint azt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) kommunikációs vezetőjétől, Loppert Dánieltől megtudtuk, a MÁV Zrt. át kívánja építeni a vasútvonalat, a fejlesztési koncepció a teljes vonal eredeti pályasebességének visszaállítását (ez 100 kilométer/óra – a szerkesztő), valamint a tengelyterhelés 225 kN-ra emelését célozza.

Első ütemben a Biharkeresztes–Biharkeresztes országhatár vonalszakasz épült át. A jelenlegi állomásköz átépítése 2014 július közepére valósult meg. A tervek szerint a teljes vonal 2018. év végére újul meg a források rendelkezésre állásának függvényében.

A vasútvonal átépítését a MÁV Zrt. a fejlesztési költségtérítésből valósítja meg.

Jelenleg is dolgoznak

Jelenleg pályaépítési és hídépítési munkák zajlanak a Berettyóújfalu–Biharkeresztes pályaszakaszon. A hídépítési munkák 2013 októberében kezdődtek, a műszaki átadás nemrég zárult. A vágányzár mellett végzett pályaépítési munkák 2014 márciusában kezdődtek és várhatóan július végén fejeződnek be.

HBN

A teljes cikk a Napló pénteki számában olvasható.