Hiába fogad három sáv, ha csak egy kanyarodik

Főleg csúcsforgalom idején kisebb-nagyobb torlódások alakulnak ki a Hajnal utcán, a Szent Anna utca sarkánál, mert csak egy sávon lehet oda bekanyarodni
Főleg csúcsforgalom idején kisebb-nagyobb torlódások alakulnak ki a Hajnal utcán, a Szent Anna utca sarkánál, mert csak egy sávon lehet oda bekanyarodni - © Fotó: Matey István
Debrecen – A közlekedéstervező mérnök szerint nem ártana figyelni a zöld jelzés kezdetét a jelzőlámpáknál.

  • A belvárosi nagy utcák egyirányúsítása tapasztalataink szerint jól sikerült, a bevezetés óta lényegesen gyorsult a közlekedés.
  • Ezzel összefüggésben számos kisebb probléma jelentkezett. Például rendszeresen forgalmi dugó alakul ki csúcsforgalom idején, reggel és este, a 4-es főút részét képező Hajnal utcán, a Wesselényi utca felé haladó oldalban, a görögkatolikus templom melletti szélső sávban.
  • A járművek azért torlódnak fel, mert csak azt az egyetlen sávot használva lehet befordulni a Szent Anna utcára. Ott viszont három sáv is kész lenne fogadni a forgalmat.
  • A polgármesteri hivataltól érdeklődtünk; a közlekedéstervező mérnök válaszai szerint nem lehet egyszerre két sávon engedni a forgalmat a Hajnal utcáról a Szent Anna utcára.

Az időnkénti nehézkes bekanyarodás kapcsán azt kérdeztük a helyi polgármesteri hivataltól, hogy a szóban forgó kereszteződésben nem lehetne-e a Hajnal utcai középső sávból is lehetővé tenni a Szent Anna utcára, jobbra való bekanyarodást, mert az egy sáv a jelek szerint kevés.

ea2

Fotó: Matey István

Mocsári Attila közlekedéstervező mérnök erre azt válaszolta, hogy a torlódás ellenére a 4-es úton érkezők az adott lámpaváltási fázis alatt át tudnak haladni az Attila téren. Sőt gyakran a Faraktár utca felől érkező, balra kanyarodó sor eleje is még átjut ugyanott.

A lámpára kellene figyelni

Amennyiben a Hajnal utcán a görögkatolikus templomhoz érkezőknek a középső sávból is megengednék a jobbra, a Szent Anna utcára való bekanyarodást, a szélső sávból nem lehetne egyenesen továbbhaladni. Így a 4-es főút – mint fő irány – egy sávra szűkülne, ami további problémát okozna. Ezért ennek átalakítását nem javasoljuk – írta Mocsári Attila. Tapasztalataink szerint ugyancsak közlekedési probléma a belvárosban, hogy mindössze néhány másodperc áll rendelkezésükre azoknak az autósoknak, akik a Piac utca – Miklós utca – Szent Anna utca kereszteződésében, a Piac utcán, a Széchenyi utca irányából érkeznek, és egyenesen a Petőfi tér felé akarnak továbbhaladni. A rövid zöld alatt általában csak két-három autó ér át.

Valóban rövid, ellenben…

A szakember szerint a szóban forgó kereszteződésben valóban viszonylag rövid a zöld jelzés ideje, ellenben ez egy perióduson belül két alkalommal ismétlődik. Így valójában ennek az iránynak egy periódusban csaknem 20 másodperc szabad jelzést adnak.

A kétszeri indítás azt a célt szolgálja, hogy kevesebb legyen az egy járműre eső várakozási idő. Így a legkedvezőtlenebb esetben is kevesebb mint 1 percet kell csak várakozni. Helyszíni megfigyelések alapján ez többnyire elegendő is”

– fejtette ki.

ea3

Fotó: Matey István

Mocsári Attila hozzátette: amennyiben a gépjárművezetők nem a vezetésre figyelnek, vagy nem készülnek fel az elindulásra, kevesebben tudnak átjutni a zöld lámpán, mint ideális esetben.

Futó gyalogosok az átkelőhelyen

Az egyirányúsítással nem függ össze szorosan, de ugyancsak belvárosi közlekedési gond, hogy a Tisza István utcán, a Széchenyi utca sarkon áthaladni szándékozó gyalogosoknak mindössze 7-8 másodpercig mutat zöldet a jelzőlámpa. Ennyi idő alatt viszont még a fiatalok sem tudnak átérni a 7 sávos úton, nemhogy az idősek, vagy a gyerekkocsit toló anyukák, apukák, kerekesszékesek.

Mocsári Attila erre adott válaszában hangsúlyozta:

a gyalogosok egy része azért nem ér át ennyi idő alatt, mert a már villogó zöld fény alatt indul el, pedig ez a KRESZ szerint tilos.”

Az átlagosnál lassabban haladó gyalogosoknak azt javasolta, hogy ebben a helyzetben már ne próbáljanak átérni a túloldalra, inkább várják meg a következő zöld idő kezdetét.

OCs


Az ominózus kereszteződés. Csúcsidőben jóval több autó áll itt
Debrecen - Csak a címben jelzett módon tudták csillapítani a négyes főút debreceni szakaszán kialakult torlódást. A tavalyi forgalom­átszervezés óta a reggeli és a délutáni órákban érezhetően megnőtt a forgalom az Ótemető utcán. Több, autóval közlekedő olvasónk is jelezte, hogy a torlódások miatt...