"Helyreállt az európai légi közlekedés"

Az európai légi forgalom biztonságáért felelős Eurocontrol szerint helyreállt az európai légi közlekedés.

A brüsszeli székhelyű szervezet csütörtöki közleménye szerint majdnem az egész európai légtér repülhető, és egy hét után először ugyanannyi repülő száll majd fel, mint egy átlagos napon. A légi közlekedést megbénító Eyjafjallajökull tűzhányó kitörése egyébként még folytatódik, de a levegőbe lövellt hamufelhő mennyisége az izlandi hatóságok szerint “jelentéktelen”. Közben az 1,7 milliárd dolláros veszteséget elkönyvelő légitársaságok kompenzációt követelnek a kormányoktól, és vitatják, hogy nekik kellene megtéríteniük az utasok kárát.

Svédországban, Finnországban, Norvégiában illetve Skóciában még néhány reptér zárva tart, de a hatóságok szerint csütörtökön “majdnem 100 százalékos” lesz a légi közlekedés Európában. Erre a napra 28-29 ezer járattal számolnak. Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy még napokig is eltarthat, amíg a zárlat miatt bajbajutott utasokat a megfelelő helyre szállítják.

Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) továbbra is kitart amellett, hogy a kormányok rossz döntései okozták az 1.7 milliárd dolláros kárukat. Az IATA vezetője felszólította az országok vezetőit, hogy kompenzálják a légitársaságokat. Ehhez azonban uniós hozzájárulás kell. Brüsszel egyébként már hétfőn bejelentette: előkészíti annak engedélyezését, hogy a tagállamok pénzügyi segítséget nyújthassanak a kárt szenvedett légitársaságaiknak.

Néhány légitársaság követelte, hogy változtassák meg az utasok kompenzálására vonatkozó uniós szabályokat, amely előírja számukra, hogy biztosítsanak szálláshelyet azoknak, akiket nem tudnak elszállítani. A Ryanair, fapados légitársaság vezetője abszurdnak nevezte, hogy több ezer eurót költsenek olyan emberekre, akik mindössze néhány euróért vásárolták jegyüket. A cég korábban csak ez utóbbiak árát akarta megtéríteni, csütörtökön azonban közölték, hogy mégis hajlandóak a teljes költségtérítésre.

Az Európai Vulkanológiai Társaság (EVS) vezetője egyébként védelmébe vette a légtérzárlat elrendelőit. Henri Gaudru szerint nem nagyon volt más választás. “Nem tudunk eleget ezekről a hamufelhőkről és arról, hogy mi történik akkor, ha a repülők átrepülnek rajtuk” – mondta az EVS vezetője Genfben.

– Független Hírügynökség –