Hasznos plakátkampány indul

Hasznos plakátkampány indul
© Illusztráció: AFP
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Betegtájékoztató kam­pány indul az orvosi ügyeletek leterheltségé­nek csökkentése érdekében.


– A kórházak központi ügyeletei és a háziorvosi ügyeletek nagy betegforgalmú ellátóegységek, ahol jellemző a zsúfoltság, a hosszú várakozási idő. Ez senkinek sem jó: sem a betegnek, sem az orvosnak.

Ha megnéznénk, hogy az ellátásra várakozók egy része talán nem is „sürgős eset”, máris másként festene a kép, rengeteg konfliktust, felesleges vizsgálatot meg lehetne spórolni, ha csak az indokolt esetek kerülnének a sürgősségikre – mondta dr. Soós Zoltán, a Magyar Orvosi Kamra (MOK) megyei elnöke, a „Válassz Okosan! – A gyors és hatékony betegellátásért” kampány ötletgazdája.

Megyénkben tesztelték

A nyíregyházi orvos pilot projektjét a megyében tesztelték, s pozitív tapasztalatokról számoltak be, ezért a módszert felkarolta az orvosszakmát tömörítő szervezet, és alkalmasnak is tartja arra, hogy segítséget nyújtsanak a lakosságnak: milyen panaszokkal és tünetekkel, milyen ellátási szintet keressenek fel.

– A gyógyszerészek nagyon sokszor kimaradnak ebből a folyamatból, holott szaktudásuk megvan ahhoz, hogy ők is aktívan részt vegyenek az ellátásban. Segítenek az öngyógyszerezésben, tanácsadásban, és sok esetben éppen ezek a tanácsok óvják meg a pácienst egy-egy betegség súlyosbodásától. Vegyünk egy egyszerű példát! – mondta a doktor. – A patikában javasolt készítményeket el lehet kezdeni szedni náthánál, megfázásnál; hatékonyak és segíthetnek a beteg-orvos találkozásig, s utána gyorsabb lehet a felépülés is.

Több a beteg az ügyeleteken

– Az elmúlt években 10-15 százalékkal emelkedett a sürgősségi ellátásban a betegek száma Nyíregyházán a háziorvosi ügyeleteken, ahol jellemzően a hétvégéken napközben növekedett a forgalom, a felnőtt és a gyermek rendelőben egyaránt – tudtuk meg Csikós Pétertől a Nyíregyházi Alapellátási Igazgatóság igazgatójától. Hozzátette: azt tapasztalják, hétköznapokon 17, 18 óra után keresik fel az ügyeletet, amikor a páciens saját családorvosa már nem rendel. – Az lenne az ideális, ha csak az indokolt esetekkel foglalkozna az ügyeletes orvos, nem beszélve arról hogy bármikor házhoz is hívhatják. Sokan nem tudják azt sem, hogy az ügyeletes patikaszolgálatra be lehet telefonálni, ha nem orvosi kompetenciába tartozó problémáról (lázcsillapítás, nátha) van szó – számolt be az alapellátás igazgatója.

– Azt reméljük, hogy ha elmondjuk a betegeknek, hogy sokszor egy alacsonyabb ellátási szinten is megoldást találnak a problémáikra, csökkenthető lesz a leterheltség. A plakátok ábrái egyértelműen utat mutatnak, mikor kell a patikát, a háziorvost felkeresni, és milyen tünetekkel nem szabad egyetlen percig sem késlekedni, mentőt kell hívni. A nagyobb méretű plakátokat rendelőkben, kórházakban fogják kirakni, a szórólapokhoz a gyógyszertárakban lehet majd hozzájutni. A tájékoztató anyagok elkészítését az orvosi és a gyógyszerész kamara közösen finanszírozza – tette hozzá dr. Soós Zoltán.

KO