Használt vagy új autó, a szakértő segít

Használt vagy új autó, a szakértő segít
Vass Sándor 1969 óta dolgozik az autókereskedelemben. Ez idő alatt (saját számítása szerint) mintegy 70 ezer négykerekű értékesítésében működött közre. Ezúttal a Napló által felkért szakértőként adott tanácsokat

Debrecen. Vass Sándor 1969 óta dolgozik az autókereskedelemben. Ez idő alatt (saját számítása szerint) mintegy 70 ezer négykerekű értékesítésében működött közre. Ezúttal a Napló által felkért szakértőként a használtautó-vásárlással kapcsolatos kérdéseikkel hívhatták őt telefonon olvasóink.

Nagy az értékvesztés

 
„Az újautó vásárlást meg kell gondolni, mert nagy az értékvesztés. Egy 3-4 millió forintos autó 2-3 évesen a felét éri. Azt szoktam mondani, hogy amint kigurult a kocsi a szalonból, máris félmillió forinttal kevesebbet ér. A másik probléma az, hogy az elmúlt években a járművek döntő részét hitelre vásárolták, márpedig ezekből néhány évesen nem lehet jól kiszállni. Ha valaki alacsony önrésszel indította el a hitelt, gyakran előfordul, hogy a néhány éves kocsiján több hitel van még, mint amennyit az ér. Érdemes inkább egy fiatalabb használtat keresni” – mondta a szakember. Persze, ez sem egyszerű, hiszen ilyen két-három éves, keveset futott gépek nincsenek a piacon. – Mozgást a korosabb, kisebb értékű (300 ezer-700 ezer forint között) autóknál tapasztalunk. Csakhogy egy 8-10 éves járműnél már nagy a rizikó. Könnyen előfordulhat, hogy egy félmillió forintért vásárolt használt autóra pillanatok alatt közel ennyit lesz kénytelen költeni a tulajdonosa. Túlnyomórészt a kiskategóriát keresik, mert sokaknak már az üzembehelyezési költség mértéke sem mindegy. Ami ugyanis egy kis hengerűrtartalmú gépkocsinál 40 ezer, az egy nagyobb autónál 70-80 ezer forint.

Mire figyeljünk oda?

 
– Valamiféle garanciát jelenthet a vevő számára ha a kocsit márkakereskedésben vásárolták, hiszen ott műszaki állapotfelmérést végeznek. Ha az eladó nem egyezik bele, hogy az üzlet megkötése előtt szervizben átnézzék az autót, akkor jobb, ha elállunk a vásárlástól. A mai kocsik élettartama (modelltől és típustól függően) 200-300 ezer kilométer, mégis azt mondom, hogy 100 ezer kilométernél többet futottat ne nagyon vegyünk. E fölött ugyanis nemcsak a szervizigény nő meg, hanem a rizikó is. Nagyon fontos, hogy miután megvettük az autót, csináltassunk egy szervizt olajcserével, átnézéssel. A szakértő szerint a másik fontos kérdés, hogy karambolos volt-e a jármű vagy sem. Ma már festékvastagság-mérővel azt bizonyosan meg lehet állapítani, hogy átfényezték-e az adott karosszériaelemet, kérdés, hogy mi okból. Az utólagos vitákat megelőzendő egy-egy sérülést érdemes lefotózni, hogy a vevő láthassa: csak egy karcolás vagy kisebb horpadás miatt fényeztettük át az ajtót, és nem karamboloztunk a kocsival. – Talán meglepő, amit mondok, de egy öreg jármű esetében a teljes átfényezés már inkább értéknövelő, mint -csökkentő tényező – fogalmazott Vass Sándor.