Három céget vágtak meg becsapós termékbemutató miatt

Akt.:
Vásárláskor nem árt tisztában lenni az elállás szabályaival
Vásárláskor nem árt tisztában lenni az elállás szabályaival - © Illusztráció: Getty Images
Hajdú-Bihar – Trükkökkel tagadják meg az emberektől a vásárlástól elállás lehetőségét.

Ebben az évben 1,1 millió forintnyi bírságot szabtak ki termékbemutatók miatt három vállalkozásra, több ügy viszont még folyamatban van – tudta meg szerkesztőségünk a megyei kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályától. Mint dr. Molnár Péter főosztályvezető írta, ha a jogsértés a kora, hiszékenysége, betegsége miatt kiszolgáltatott fogyasztóval szemben történik, ami jellemzően így van – jegyezte meg a szakember –, fogyasztóvédelmi bírságot szabnak ki. Ennek mértéke több százezer forint.

Közölte, 2015-ben eddig 12 termékbemutató miatt érkezett panasz, 11 Debrecenből, egy pedig Püspökladányból. A bejelentések alapján indított eljárásokban hat alkalommal állapítottak meg jogsértést, négy esetben azonban még tart a vizsgálat. Négy alkalommal hivatalból vizsgálódtak, egyszer a bemutatón elhangzottak miatt kezdeményeztek eljárást tisztességtelen kereskedelmi magatartás miatt.

Molnár Péter a leggyakoribb visszaéléseket firtató kérdésünkre kifejtette, a legtöbb panasz amiatt érkezik, hogy a szervezők megtévesztették a fogyasztót a termék valamely lényeges tulajdonságát illetően, például gyógyhatást tulajdonítottak neki, holott az azzal nem rendelkezik. Máskor e termékek ára jóval meghaladta, esetenként többszöröse volt a tényleges piaci értékének.

A panaszok másik jelentős része az elállási jog megtagadása miatt érkezik. Például a jelenleg hatályos 14 napos határidő helyett a régebbi, s már hatálytalan nyolc munkanapban határozzák meg, vagy a termék átvételének időpontja helyett a szerződéskötés időpontjától számítják a határidő kezdetét, s emiatt tagadják meg az elállási jog érvényesítését. Arra is több esetben volt példa – tette, hozzá –, hogy a vállalkozások az üzlethelyiségeken kívül kötött szerződések esetében nem megfelelő módon tettek eleget tájékoztatási kötelezettségüknek.

A főosztályvezető válaszából kiderül, nem könnyű behajtani a kiszabott bírságokat. Előfordul ugyanis, hogy azt egyáltalán nem fizetik meg, ebben az esetben az adóhatóság hajtja be a tartozást.

HBN-SZZSL








hirdetés