Felüljáró épül Debrecen nyugati határában

Akt.:
Felüljáró épül Debrecen nyugati határában
© Fotó: Matey István
Debrecen – Megváltozik a forgalmi rend jövőre Debrecen nyugati „kapujában”, a 4-es főútnál.

A Budapest–Szolnok–Debrecen 100-as vasúti fővonal Ebes és Debrecen közötti szakasza újjáépítésének részeként nekiláttak a debreceni Határ utat a Szováti úttal összekötő felüljáró megépítéséhez, mely nemcsak a 4-es főút, hanem a 100-as vasútvonal fölött is átível majd. Ennek átadását jövő őszre tervezik. A 4-es főút és a Határ út kapcsolata ezután is megmarad, de a biztonság növelése végett addig a találkozási pontnál körforgalmat alakítanak ki.

A települések is profitálnak

A beruházásokról szóló sajtótájékoztatón Bodó Sándor, Hajdú-Bihar megye 5-ös választókerületének országgyűlési képviselője arra emlékeztetett, hogy a 100-as vasútvonalat, az ország egyik legfontosabb közlekedési „ütőrét” a XIX. század második felében alakították ki. Kezdetben csak egy vágányon jártak a vonatok rajta, később párhuzamossá tették a közlekedést. Az 1970-es években készült el a vonal villamosítása. A most zajló felújítás – mely megyénk településeit, például Püspökladányt, Kabát, Ebest és Debrecent is érinti – legalább ilyen nagy jelentőségű. Püspökladányban például felújították a vasútállomást, illetve a két városrész között olyan aluljárót építettek, amely a helyiek megelégedésére könnyebbé teszi a közlekedést – emelte ki.

hatar_ut2Fotó: Matey István

Megtelnek az autópályák

– A gazdaság növekedésével egyenes arányban gyarapszik a közúti forgalom is. A magyar autópályák sokszor már kapacitásuk határán működnek. Például az M3-as Füzesabony és Budapest között gyakran teljesen telített – jelentette ki Kósa Lajos, Hajdú-Bihar megye 1-es választókerületének országgyűlési képviselője. Kifejtette: a modern utas nem feltétlen a legolcsóbb utazási formát választja, hanem azt, amelyik a leggyorsabb eljutást teszi lehetővé. Sajnos a vasúti közlekedés nálunk jelenleg nem igazán versenyképes ebből a szempontból, ezért azzá kell tenni. Vonattal közlekedni sokkal biztonságosabb mint autózni, ráadásul ott lehet pihenni, olvasni – sorolta a vasút melletti érveket. – Az, hogy a Budapest–Debrecen vasútvonalat 160 kilométer/óra sebességűvé kell tenni, nagyon jó döntés volt – fogalmazott Kósa Lajos.

Nehezebb tehervonatokkal is

Suhajda Balázs, a MÁV Zrt. pályalétesítményi osztályvezetője arról beszélt a rendezvényen, hogy Ebes és Debrecen között 7,6 kilométeren mindkét vasúti pályát újjáépítik az év végéig. Ezzel egyrészt csökkenteni szeretnék a Budapest és Debrecen közötti eljutási időt, másrészt a mostaninál nagyobb és nehezebb tehervonatok közlekedését is lehetővé teszik. – A beruházás elkészülte mind a közösségi közlekedés, mind az áruszállítás területén jelentősen javítja majd a vasúttársaság versenyképességét – hangsúlyozta Suhajda Balázs.

– Orosz Csaba –


Átmenetileg megnyitják az átjárót

Mayer András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: a debreceni Vértesi úthoz tervezett felüljáróra ez év végén írják ki a közbeszerzési eljárást, annak megépítésére a 100-as fővonal felújításának következő ütemében kerülhet sor. A most lezárt Szováti úti vasúti átkelőt a vasúti pálya ottani újjáépítése után, november közepén újra megnyitják, és a felüljáró elkészültéig majd ismét használni lehet. Mayer Andrástól azt is megtudtuk, hogy a vonal mentén nem minden állomást újítanak fel teljesen. A vonatok az új biztosító és vasúti kommunikációs berendezések beépítését követően, várhatóan 2021-től járhatnak majd akár 160-nal. Akkortól 2 óra alá csökkenhet a Debrecen–Budapest menetidő.


A kép illusztráció
Hajdú-Bihar - Négy és fél órára nőtt a menetidő sebesvonattal a 100-as vasútvonalon Budapest és Debrecen között. Egyik olvasónk azzal a panasszal kereste meg szerkesztőségünket, hogy csütörtökön Budapestről sebesvonattal jött haza Debrecenbe, a Csapókertbe és a menetrendhez képest sokat, csaknem ...

Több száz méter hosszú
Debrecen - Aki mostanában közlekedett a Debrecent Balmazújvárossal összekötő úton, azt láthatta, hogy a Debrecenhez tartozó, meglehetősen elhanyagolt, a gaz által felvert nagymacsi vasútállomás peronjai mellé szürke zúzott kövekből, nagyjából 200 méter hosszú és 6–8 méter magas, hatalmas dombot hord...



Hajdúszoboszló.
HAON.HU






hirdetés