Komoly fejlesztések vannak tervben Hajdú-Biharban

Akt.:
Komoly fejlesztések vannak tervben Hajdú-Biharban
© Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Nemcsak a most zajló beruházások jelentősek, még sok terv van a tarsolyban megyénkben.

Hajdú-Bihar a 2014-től 2020-ig tartó uniós fejlesztési időszak egyik nyertese, az előzőnél több pénz érkezik a megyébe, illetve itt épül a legtöbb gyorsforgalmi út – hangzott el a megyei közgyűlés pénteki ülésén, ahol a folyamatban lévő és a tervezett közlekedésfejlesztési projektek mellett az oktatás helyzetéről és az agrárkamara hajdú-bihari szervezetének tevékenységéről is hallhattak beszámolót a képviselők.

Fotó: Derencsényi István Fotó: Derencsényi István ©

Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója arról számolt be, hogy 80 százalékos készültségben van az M35-ös autópálya első ütemének (a 4-es és 481-es közötti 5,5 kilométeres szakasz) megvalósítása, ha az időjárás engedi, még karácsony előtt szeretnék befejezni. Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. igazgatójának tájékoztatásából kiderült, hogy elindulhat Berettyóújfaluban a helyi tömegközlekedés, illetve Hajdúszoboszlón új vonalat állítottak be, jelenleg tesztelik, van-e rá kellő igény.

A jelentős infrastrukturális fejlesztések és a rossz utak is terítékre kerültek a megyei közgyűlés októberi ülésnapján. A képviselők örömmel fogadták Pántya József beszámolóját a jelenleg épülő, vagy legalább tervben lévő beruházásokról, számos kérdést intéztek azonban a rossz állapotú mellékutak kapcsán.

Rossz utak

A Hajdúnánást Balmazújvárossal illetve az M35-össel összekötő út szinte járhatatlan, utóbbi az ország egyik legrosszabb útja. A Balmazújvárost Tiszacsegével, a Polgárt Egyekkel összekötő, vagy a böszörményi-balmazújvárosi út szintén nagyon rossz állapotban van – sorolta Demeter Pál (Jobbik). Buczkó József (Fidesz) azt mondta, Hajdúnánás közel van az autópályához, de a rossz útminőség miatt a távolság sokkal többen tűnik a valósnál.
Bódi Judit (MSZP) azt javasolta, mivel Debrecen és Hajdúnánás között már több szakaszon van kerékpárút, hosszú távon végig kössék össze ily módon a két települést.

Ménes Andrea (Fidesz) megjegyezte: a kistelepülések útjainak fejlesztése amellett, hogy az ott élők mobilitását segíti, a gazdaság erősödésének is lökést adhat.

Tímár Zoltán (Fidesz) kérte, lehetőség szerint javítsák a Debrecentől délre lévő utakat, melyek épp az építések miatt szenevdtek károsodást.

Lassú vonat

Szoták Zoltán, a Magyar Közút Nzrt. megyei igazgatója elmondta: a Hajdúnánást az M35-tel összekötő utat tavasszal kezdik javítani, a Tiszacsege-Debrecen út legrosszabb állapotban lévő 10 kilométernyi szakaszának felújítására kész a terv, jelenleg közbeszerzésnél tart a beruházás. Hajdúdorogon körforgalom épül. Ha a kisebb projektek már elfogadott listán lévő megvalósítása után marad pénz (megyénkben 5 milliárd forint a becsült költségük), akkor sor kerülhet további javításokra. Arról is beszámolt, hogy a 47-es úton állapotfelmérést végeztek, s az útépítések során történt károkozást a kivitelezővel helyreállíttatják.

Rigán István (Jobbik) arra hívta fel a figyelmet, hogy az igen forgalmas Debrecen–Mátészalka 78 kilométenyi vasúti mellékvonal, mely évente 825 ezer utast szállít, olyan rossz állapotban van, hogy sok helyen csak 40 kilométer/órás sebességgel „száguldhat” rajta a vonat. Habár volt már tervben a felújítása, máig sem történt meg. Pajna Zoltán szavai szerint egyelőre nem is fog, a következő (2020-2027) fejlesztési ciklus javaslatai közé kell beemelni a javítást.

100 százalék szaktanár

A berettyóújfalui, a debreceni és a hajdúböszörményi tankerületi központok vezetőinek beszámolóit is meghallgatták a képviselők a pénteki ülésen.

Pappné Gyulai Katalin (Debrecen) elmondta: a KLIK decentralizálásával közelebb kerültek a döntések az intézményekhez, melyek vezetőinek bevonásával készül az egyes tankerületi központok költségvetése. Komoly eredménynak tartja, hogy Hajdú-Biharban mára mindenhol szaktanár tanítja az egyes tantárgyakat.
A debreceni tervek között említette a természettudományos hat osztályos gimnáziumi képzés bevezetését, magyar-német kéttannyelvű általános- és középiskolai osztályok indítását (nem utolsó sorban az ide települő német cégekre gondolva), légiközlekedési ismeretek tanítását, gyengénlátó és vak gyerekek számára gimnáziumi osztály indítását (az országban egyedülállóként), valamint speciális igényű gyerkekek számára külön osztály létrehozását.
Tóth Lajos Árpád, a hajdúböszörményi tankerületvezető arról számolt be, hogy valamennyi településükön elérhető a művészeti oktatás.

Bevonnák a megyét

A testület elfogadta Debrecen együttműködési kérelmét az Európa Kulturális Fővárosa pályázat kapcsán. Komolay Szabolcs, a cívisváros alpolgármestere kifejtette: míg korábban ezen cím elnyerése elsősorban infrastrukturális fejlesztésekre irányult, mára inkább programok, projektek létrehozása az elvárás. S habár egy város pályázik, annak környezete is profitál belőle: kötelező rész a regionális értékek megjelenítése, vagyis a megye települései is bevonódnak a megvalósításba.

Az Európa Kulturális Fővárosa cím egy hosszú távú fejlesztési stratégia része is, olyan húzóerő lehet, mely kihat Hajdú-Biharra.”

Debrecen - A hajdú-bihari önkormányzat a megyei településekkel való egyeztetések koordinációján túl ajánlja fel a debreceni önkormányzatnak, hogy az aktív nemzetközi projektpartnerségének köszönhetően kialakult kapcsolataival is segíti az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) 2023 pályázatot - jelezte Pa...

Fiatalítják a buszokat

A három megyében szolgáltató Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. Hajdú-Biharban 3 autóbusz állomással és két műszaki telephellyel képviselteti magát; hétköznapokon 1694 járatot közlekedtet és évi 20 millió utast szállít – ismertette Kocsis Tibor közszolgáltatási igazgató. Megjegyezte: a megye 82 településéből 33-ban, vagyis 40 százalékukban van vasúti kiszolgálás, tehát igen jelentős feladat hárul a buszközlekedésre. Elmondta, hogy a Hajdú-Biharban közlekedő 245 járművük átlagéletkora 12 év, ami kicsit kedvezőbb, mint a cég összes buszának 15 éves átlagos kora, s törekednek a fiatalításra: új vásárlásokkal 2019 végére 10 évre szeretnék leszállítani ezt az adatot.

HBN-SzT


Főbb adatok a megyei tankerületekről

Központ: Debrecen (debreceni, nyíradonyi járás)
Feladatellátási helyek száma: 93
összes gyerek: 22 350
pedagógusok száma: 2200
költségvetés: 14 milliárd forint

Központ: Berettyóújfalu (berettyóújfalui, derecskei, hajdúszoboszlói, püspökladányi járás)
Feladatellátási helyek száma: 113
összes gyerek: 15 700
pedagógusok száma: 1480
költségvetés: 9,5 milliárd forint

Központ: Hajdúböszörmény (balmazújvárosi, hajdúböszörményi, hajdúnánási, hajdúhadházi járás)
Feladatellátási helyek száma: 58
összes gyerek: 10 500
pedagógusok száma: 1000
költségvetés: 6,2 milliárd forint



Hajdúdorog.
HAON.HU






hirdetés