“Ha eltűnik a koordináció, az anarchiához vezet” – A Klik halálának megyei visszhangja

Tüntetés kockás ingekkel Budapesten
Tüntetés kockás ingekkel Budapesten - © Fotó: AFP / Attila Kisbenedek
Hajdú-Bihar – Az állami irányítást a jövőben sem veszik ki a közoktatásból.

Többek között stabil és kiszámítható működést ígért megalakulásakor a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), az orbáni közoktatás emblematikus mamutintézményének azonban mégis csak három év jutott: nyáron bezárják. Miként arról Rétvári Bence (Fidesz-KDNP) államtitkár kedd reggel az ATV-ben beszélt, az új fenntartói rendszer közelebb lesz az iskolákhoz, a diákokhoz, a problémákhoz. „Nem lesz minden ennyire központosítva, ott fognak megszületni a döntések, ahol az iskolák működnek” – fogalmazott. Később az M1 televíziónak és a Kossuth rádiónak adott nyilatkozatában állami fenntartói hálózat létrehozásáról beszélt.

Egy a követelések közül

A Klik megszüntetése a 25 pontos követeléseinknek csak egy része – hívta fel a figyelmet Tömöriné Tóth Anna. A Köznevelési Kerekasztal tárgyalásaitól távol maradó Pedagógusok Szakszervezetének megyei elnöke azt mondta, ők továbbra is ragaszkodnak ahhoz, hogy az igazgatók visszakapják munkáltatói jogaikat és gazdasági autonómiájukat, hozzátéve, hogy a sztrájkbizottság továbbra is tárgyal a kormánnyal.

Átnevezik a szervezetet

Pallás György (MSZP) oktatási szakpolitikus, korábbi iskolaigazgató szerint a Klik átnevezésével nem oldódnak meg a problémák, mivel az állam fenntartó szerepe nem változik és a gazdasági függetlenséget sem kapják vissza az intézményvezetők. – Meg­győződésem, hogy megyei, vagy járási szinteken jönnek majd létre „kis Klik-ek”, ezzel fognák be a tüntető tanárok száját – jegyezte meg.

Nem kérdés, csökkenteni kell

Ha eltűnik a koordináció a közoktatás rendszeréből, az anarchiához vezet – erről már Szabó Gyula (Fidesz-KDNP) debreceni önkormányzati képviselő, iskolaigazgató, a Nemzeti Pedagóguskar elnökségi tagja beszélt, megjegyezve, hogy a kerekasztal egyeztetésein azt szorgalmazták, hogy minél több hatáskör kerüljön vissza az igazgatók szintjére. – Az intézményvezetőknek lesz gazdasági mozgástere, a közoktatási kártya a sürgős feladatok megoldására felhasználható – mondta (ezt a jövő héttől az iskolaigazgatók rendelkezésére bocsátják Palkovics László államtitkár keddi tájékoztatása szerint – a szerző).

A Rétvári Bence által megfogalmazott javaslatcsomag kapcsán azt mondta, hogy valóban csökkenteni kell a tananyag mennyiségét és az óraszámokat is. Példaként említette, hogy az elsős kisdiákok esetében nem szabadna, hogy naponta ötnél több órájuk legyen. Kemény menet lesz – fogalmazott –, amikor el kell dönteni, hogy melyik évfolyamon, melyik tárgy óraszámait csökkentsék. – A tanároknak tudniuk kell szelektálni. Nem lehet tölcsérrel önteni a fejekbe a lexikai tudást. Ezen kívül vannak tárgyak, amelyek szinte eltűntek az általános iskolai oktatásból, ilyen például az informatika, amit 6. osztálytól tanítanak. Felül kell vizsgálni, hogy mi az, amire a piacnak szüksége van – szögezte le.


HUNGARY-EDUCATION-POLITICS

Fotó: AFP / Greg Ozan


Kérdés, mennyit engednek

Pallás György a javaslatok kapcsán arról beszélt, hogy jó irányba tett lépéseknek tekinti azokat, ugyanakkor félőnek tartja, hogy nem mernek elég nagyot lépni. – A Fidesz-kormány az avítt porosz oktatási modellt követi, az a kérdés, hogy ebből mennyit tudnak engedni. A diákoknak ugyanis meg kell tanítani, hogy miként használhatják az ismereteket, de legalább ilyen fontos, hogy megtanuljanak gondolkodni. Ez hiányzik a jelenlegi közoktatásból.

Megfelelési kényszerben

Egy név nélkül nyilatkozó megyénkbeli igazgató szerint ha az átalakítás szakmai konzultációk eredményeként történik, markáns lehet a változás, a kor követelményei ugyanis nem jelentek meg a kerettantervben – húzta alá. Példaként a már említett informatikaoktatás hiányát hozta fel, illetve azt, hogy a nyelvoktatás későn és kevés óraszámban kezdődik (4. osztályban, heti két órában). Ezért az ezt fontosnak tartó iskolák kénytelenek voltak kiskapukat keresni, s szakkör formájában erre lehetőséget adni.

A leterheltség és az alapkészség-fejlesztés kapcsán azt mondta, bár a tanulók délután négyig az iskolában vannak, de még így sem jut idő a kompetenciafejlesztésre, holott annak, illetve a lexi­kális ismeretközvetítésnek párhuzamosan kellene folynia. Komoly problémának tartja azt is, hogy a pedagógusokban az alsó tagozattól kódolva van a megfelelési kényszer. Úgy akarják átadni a diákokat, hogy az új tanárok ne jegyezhessék meg, a tanulók nincsenek birtokában a továbblépéshez szükséges ismereteknek.

A sztrájk kapcsán úgy véli, mindenképpen el kell kerülni, hogy egymásnak ugrasszák a tanárokat vagy a szakszervezeteket. Mint mondta, a tanári karban arról beszéltek, hogy a Klik beígért megszüntetése alkalmat teremthet arra, hogy mindkét fél győztesnek érezhesse magát.

HBN

Címkék: , ,







hirdetés