Ha a közútkezelőn múlik, már most jöhet a tél

A közútkezelő hagyományos megyei télindító sajtótájékoztatója
A közútkezelő hagyományos megyei télindító sajtótájékoztatója - © Fotó: Matey István
Debrecen – Felkészülten várja a telet a megyei közútkezelő – hangoztatta Szoták Zoltán igazgató azon a sajtótájékoztatón, melyet a Magyar Közút megyei igazgatósága tartott a téli felkészülésről kedd délelőtt. Ebbe tartozik az utak és a géppark megfelelő állapotba hozása, illetve a síkosságmentesítő anyagok beszerzése.

A téli útüzemeltetési időszakban – azaz november 10-től március 15-ig – a közútkezelők alapvető feladata a közlekedés feltételeinek biztosítása, azaz a hóeltakarítás, a síkosság elleni védekezés, a hóakadályok mielőbbi megszüntetése. Ezeket a feladatokat a téli időszakban 24 órás ügyeleti rendszer segíti.

– Az országban állami, önkormányzati és magánkézben lévő utak találhatók, mi az állami tulajdonban lévő utakat kezeljük. Ha valamilyen probléma adódik az úthálózatban, minden egyes útszakaszra a besorolásnak megfelelően kell kiszállni. Az autósztráda a legfontosabb, ha ott bárminemű jegesedést vagy havasodást tapasztalunk, fél órán belül meg kell kezdeni a szórást, és legkésőbb négy óra elteltével be is kell fejezni – magyarázta a megyei vezető.

Több mint 1600 kilométer

A közutakat úgynevezett szolgáltatási kategóriákba rendezik, ezeket pedig három csoportra osztják. Így megkülönböztetnek őrjáratos, rajonos és fehér utakat. Az őrjáratos utak a főutakat jelentik, itt a figyelőszolgálat állandó ügyeletet tart, a munkagépek pedig elsőként ide vonulnak fel, és teljes úthosszon végzik a tisztítást. A rajonos utak azokat a településeket összekötő szakaszokat jelentik, ahol autóbuszjárat közlekedik, a tisztítás csak a veszélyeztetett helyeket, kanyarokat, emelkedőket érinti. A fehér utak pedig azok, amelyek a gépek munkája után is fehérek maradnak, azaz, csak a közlekedési lehetőséget teremtik meg.

ko-2

Fotó: Matey István | Kattintásra galéria nyílik

– A megyei úthálózat 1616 kilométert tesz ki. Az M35-ös teljes és az M3-as 180-185 kilométer közötti szakasza tartozik hozzánk, mostantól a mi feladatunk utóbbit is kezelni. A flotta 40 gépből áll, ebből 31 saját tulajdonú, kilencet pedig bérlünk. Van kilenc rakodó és hat hómaró. Lehívható gépállománnyal is rendelkezünk, ez azt jelenti, hogy a megyében jó néhány komoly gépparkkal bíró vállalkozóval áll szerződésben a Közút, az ő járműveikkel együtt tudunk majd kivonulni az utakra komolyabb probléma esetén.

Az igazgatótól megtudtuk, hogy induló készlet gyanánt több mint 4 ezer tonna sót, 32 ezer kilogramm és 38 ezer liter kalcium-klorid-granulátumot, illetve -oldatot halmoztak fel, amely, ha hasonló idő lesz, mint tavaly, elegendő mennyiségnek tűnik, hiszen egy évvel ezelőtt 3300 tonna sót emésztett fel a síkosság mentesítés. Novembertől márciusig a közútkezelő 25 fővel bővítette a létszámot, immár 196 fővel 12 órás váltott műszakban dolgoznak annak érdekében, hogy minél zökkenőmentesebben menjen az utak tisztán tartása, ha beköszönt a tél.

HBN–MSZ








hirdetés