Gyorsulási verseny a gyalogátkelőkön

Ezen a Tisza István utcai átkelőn 7 másodperc jutott a gyalogosoknak
Ezen a Tisza István utcai átkelőn 7 másodperc jutott a gyalogosoknak - © Fotó: Kovács Péter
Debrecen – Akad néhány olyan hely Debrecenben, ahol szinte senki nem tud szabályosan közlekedni.

Három olyan belvárosi gyalogátkelőhelynél jártunk, amiken olyan rövid a zöld jelzés ideje, hogy a gyalogosok döntő többsége nem tud annyi idő alatt átérni egyik oldalból a másikba. A lemaradók emiatt az autóforgalomban találják magukat.

Sokat várni, aztán rohanni

A Hunyadi utcán, az egyik bevásárlóközpont előtti zebránál kezdtünk, ahol mérésünk szerint 12 másodperc áll a járókelők rendelkezésére arra, hogy átkeljenek 6 sávon.

Ez viszont csak keveseknek jön össze. Már javában pirosat mutat a „szemafor”, amikor még nagyjából az út felénél, kétharmadánál járnak az idősebbek, a babakocsit toló kismamák és a mozgássérültek. Néhány érintettel szóba is elegyedtünk.

A fiatal korosztályhoz tartozó Krémer Kevin igencsak tempósan haladt át, mégis bent ragadt, piros volt már a lámpa, mire a felőlünk eső oldalba ért. Szerinte nagyon kevés időt kapnak a gyalogosok.

Hosszabbá kellene tenni a zöld jelzést. Az is gond, hogy a gyalogosoknak hosszú percekig kell várniuk, hogy elindulhassanak”

– fogalmazott.

A középkorú Kocsis Sándor azt mondta: a forgalom alakulását felismerő és értelmezni tudó, a gyalogosoknak jobban kedvező okos forgalomirányítást kellene ebben a kereszteződésben alkalmazni.

Vancsa István a biztonságos közlekedés érdekében 3-5 másodperccel növelné meg a gyalogosok zöld idejét. Nemcsak itt, hanem sok debreceni kereszteződésben újra kellene gondolni a forgalmi rendet – vélte.

Gyalogosok közé az autók

Szintén a kiskörúton, a Burgundia utcán, a Blaháné utca és a Monti ezredes közötti zebrán 14 másodperce van a gyalog közlekedőknek. Itt is 6 sávon kell átjutni.

A dolog azonban nehezített, mert mind a Blaháné, mind a Monti ezredes utcából éppen akkor engedik oda a kanyarodó autókat. Ráadásul a Burgundia utca belváros felőli járdáján kerékpárutat alakítottak ki, ahol gyakran pont akkor húznak el nagy sebességgel a biciklisek a gyalogosok orra előtt, amikor azok a veszélyes kaland után már biztonságban érzik magukat.

ze2A Burgundia utcai zebrán a két irányból érkező autókkal is számolniuk kell a gyalogosoknak | Fotó: Kovács Péter

– Bár én fiatal vagyok, gyorsan megyek, mégis sokszor már nekem is piros a lámpa, mire a túloldalra érek. Az idősebbek általában még ennyire sem jutnak – mondta a Szőke Kincső. Hozzátette: az némi félelemmel tölti el, hogy a zebrán haladó gyalogosok közé két-két oldalról is beengedik az autókat.

Az egész kereszteződést meg kellene reformálni, mert attól, hogy meghosszabbítjuk a zöldet, nem biztos, hogy jobb lesz”

– jelentette ki.

– Az autósok időnként rádudálnak itt a járókelőkre, mert az ő hátuk mögött is jönnének további járművek. Szerencsétlen gyalogos meg ennél nem tud gyorsabban menni – állította Szirák László­né.

Arra is panaszkodott, hogy a biciklisek zöme nem ismeri a KRESZ-nek azt a szabályát, mely szerint a gyalogátkelőhelyen le kell szállni a drótszamárról. A három szemrevételezett gyalogátkelő közül a Tisza István utcán, a Széchenyi utcánál a legrosszabb a helyzet. Ott mindössze 7 másodpercet kapnak az apostolok lovát használók arra, hogy átérjenek a 7 sávon. Vagyis másodpercenként 1 sávot kellene teljesíteni. Nagyjából negyedóráig figyeltük a forgalmat, de ezalatt ez senkinek nem sikerült.

Futóversenyt tarthatnának

A hatodik sáv elejéig sikerült elérnem a zöld jelzés alatt. Ha kocogva indulnék neki, akkor valószínűleg sikerülne teljesítenem a távot, de szép nyugodt tempóban nem.”

Legalább 12-15 másodperc kellene ahhoz, hogy biztonságban át lehessen érni – mondta Hüse Csaba. Arra a kérdésre, hogy ugyanabban a kereszteződésben, a Széchenyi utca felőli zebrán vajon miért 14 másodperc adott a zebrán haladóknak, miközben ott csak 5 sávon kell átmenni, azt válaszolta a fiatalember, hogy szerinte csak siettek a lámpabeállításokkal, vagy kevés volt a munkát végzők fizetése.

t4Fotó: Kovács Péter

Az utolsó megkérdezettünk egy fiatal pár: Gál Krisztián és Bán Bettina. Ők először azt fejtegették, hogy a nyugdíjasoknak, babakocsit toló, kisgyereket vezető anyukáknak esélyük sincs átérniük ennyi idő alatt. A férfi szerint nem jól állították be a lámpafázisokat. Végül jónak találták azon komolytalan ötletünket, hogy profi sportolók részvételével rendezzenek ott síkfutó versenyeket.

Feltorlódnak miattuk a gépjárművek

Riportunk nyomán megkerestük a forgalom szabályozásáért felelős debreceni polgármesteri hivatalt.

Azt közölték: a Hunyadi és a Péterfia utcák sarkán a gyalogátkelőhelyen közlekedők miatt sorozatosan torlódás alakult ki a Péterfia utcáról jobbra kanyarodó autósok között. Ennek okán január 30. óta a reggeli és délutáni csúcs­időszakban csak minden második periódusban kapnak szabad jelzést a járókelők. Ezzel a gépjárműtorlódás jelentősen csökkent, a gyalogosforgalomban nagyobb fennakadást nem jelent ez a változtatás – tették hozzá.

A Burgundia utca és a Monti ezredes utca csomópontjában a kiskörúti összehangolás fenntartása érdekében tele zöldes forgalomirányítási rendszer működik. Amennyiben a gyalogátkelőhely külön fázisban kapna zöld jelzést, ez az összehangolás megtörne – írta a helyhatóság illetékese.

A Tisza István utca és a Széchenyi utca csomópontjában működő jelzőlámpák programját felülvizsgálták, melynek során megállapították, hogy a gyalogosok részére további zöld idő biztosítására van lehetőség. A jelzőlámpák átprogramozása rövid időn belül megtörténik – közölte a polgármesteri hivatal.

Orosz Csaba


Illusztráció: Pixabay
Debrecen - A tavalyi belvárosi egyirányúsítás során a Széchenyi utca és a Nyugati utca kereszteződésében megszüntették a Nyugati utcai gyógyszertár előtti zebrát, így a gyalogosok mostantól csak a helyközi autóbusz-állomás felőli oldalról tudnak átmenni a Tócóskert irányába. Az átszervezés óta tö...

Megszűnt gyalogátkelőhely a Burgundia utcán
Debrecen - Több olvasónk is jelezte, nem érti, miért kellett az egyirányúsítás kialakításával párhuzamosan megszüntetni a Kossuth–Burgundia-sarkon az egyik lámpás gyalogos átkelőhelyet. Válaszában a debreceni polgármesteri hivatal jelezte, a forgalmirend-változások előtti vizsgálatok alapján a megsz...