Grönholm nyerte a Monte-Carlo ralit

Grönholm nyerte a Monte-Carlo ralit

A 2006-ban a Fordhoz igazolt Marcus Grönholm sikerrel teljesítette a szezonnyitó Monte-Carlo ralit, hiszen ő viheti haza a győztes trófeát, ralis pályafutása során először.

Így az előzetes várakozásokkal ellentétben a Rali vb-ben megmaradó két gyári csapat közül a Fordnak kezdődik jobban az éve. Ez a verseny sok szempontból első volt Marcus Grönholm életében. Most versenyzett először a Ford Focus-szal, ez első győzelme aszfalton és a Monte-Carlo ralin. Sebastien Loeb szerezte meg a második helyet, míg harmadikként Toni Gardemeister kormányozta célba autóját a mediterrán ralin. 

Az idei év különleges a világbajnoki raliszezonok sorában, hiszen a Peugeot és a Citroën után hamarosan a Mitsubishi és a Skoda is bejelentette, hogy nem indít gyári csapatot. Így a pilótáknak máshol kellett hely után nézniük, ami a legtöbbjüknek sikerült is. Egyedül az észt Markko Märtin nem indul el idén a világbajnokságban. Bár tagadja, hogy navigátora, Michael Park és jó barátja, Richard Burns halála szerepet játszott volna döntésében, mégis a jövőben inkább tanító szerepet vállal helyi pilóták felkészítésében az észt junior ralibajnokságra.

A címvédő világbajnok Sebastien Loeb 2005 végén csapat nélkül maradt, de a Total Kronos Citroën csapat leszerződtette, így továbbra is egy Citroënt vezethet. A Total maradt a csapat támogatói között, így ő szállítja a kenőanyagot a Kronos számára. S miután a csapatok két ralinként egy motort használhatnak fel, az olajmintákat folyamatosan elemzik a Total mérnökei, hogy így szűrjék ki a motormeghibásodásokat. Mivel a Rali Világbajnokság egyes versenyeit a világ különböző pontjain rendezik meg, a Total mérnökeinek a kenőanyagokat igazítani kell a helyi időjárási viszonyokhoz, így a ciprusi forrósághoz és a svédországi fagyhoz. Monte-Carlóban máris jó munkát végeztek, hiszen nem gyári csapatként szép helyezéseket értek el a Kronos-pilóták.

Sebastien Loeb annak ellenére lett második, hogy tíz szakaszgyőzelmet tudhat magáénak Grönholm két szakaszgyőzelmével szemben. Loeb viszont elszámította magát egy kanyarban, kipördült az útról és lecsúszott egy hegyoldalon a pénteki utolsó gyorsasági szakaszon. A francia pilóta nem tudta folytatni a versenyt, de a SupeRally szabályok értelmében másnap ismét versenyezhetett, bár öt perces büntetéssel. Míg a fordos finn nagyon óvatosan vezetett a jeges úton, addig Loeb beleadott apait-anyait, hogy annyit faragjon a hátrányából, amennyit csak lehetséges. Grönholm előnye azonban olyan nagy volt, hogy a francia pilóta nem tudta beérni.

Toni Gardemeister lett a harmadik, s eközben Manfred Stohl, szintén egy OMV-s Peugeot 307 WRC-ben megszerezte az utolsó két szakaszgyőzelmet és a negyedik helyet. Az első négy mögött nagy az űr. Stephane Sarrazin a legjobb subarusként ötödik lett három perc 20 másodperces lemaradással Grönholm mögött. Hatodikként ért célba a szintén subarus Chris Atkinson, aki egy 2005-ös specifikációjú Imprezával és kevés aszfaltos tapasztalattal tartani tudta a tempót az aszfaltspecialista Sarrazinnel, aki mellesleg egy vadonatúj gyári Imprezát hajtott. A Monte-Carlo rali fő esélyese, Petter Solberg még az első nap kiesett. A norvég pilóta autójának motorjából szivárgott az olaj és az autó megállt az úton negyvenhét kilométerre a szervizponttól.

Mikko Hirvonen lett a hetedik a második Ford Focus-szal, akit Loeb két csapattársa, Daniel Sordo és Xavier Pons követett a nyolcadik és kilencedik helyen. Az első tizet Gilles Panizzi, az “aszfaltkirály” zárja a tizedik helyen egy Skoda Fabia WRC-vel.

Így bár nagyon megcsappant a Rali Világbajnokságban résztvevő gyári csapatok száma, úgy tűnik aggodalomra nincs semmi ok, hiszen izgalmasra sikeredett a 2006-os szezon első ralija. A privát Citroënek, Peugeot-ók és Skodák versenyképesnek bizonyultak.

A következő világbajnoki ralira két hetet kell várnunk, hiszen 2006. február 3-5. között kerül megrendezésre a Svéd Rali. Ezen a havas, zord ralin ismét a skandináv pilóták lesznek előnyben, hiszen számukra a hóborította utak teljesen megszokottak és már nagyon régen megtanulták, hogyan is kell ezeken az utakon autót vezetni. A tavalyi Svéd ralin a mostani első két helyezett – Grönholm és Loeb – kiesett, s Petter Solberg nyert. Kérdés, hogy ezúttal melyik pilótának áll majd a zászló.

2006-os Monte-Carlo Rali végeredménye:
1. M Grönholm Ford Focus 4:11:43,9
2. S Loeb Citroën Xsara 4:12:45,7
3. T Gardemeister Peugeot 307 WRC 4:13:07,0
4. M Stohl Peugeot 307 WRC 4:13:26,2
5. S Sarrazin Subaru Impreza 4:15:04,1
6. C Atkinson Subaru Impreza 4:16:46,3
7. M Hirvonen Ford Focus 4:18:03,4
8. D Sordo Citroën Xsara 4:18:59,1
9. X Pons Citroën Xsara 4:19:26,8
10. G Panizzi Skoda Fabia WRC 4:21:13,7

 

A világbajnokság állása a Monte-Carlo rali után:

Pilóták
1. M Grönholm 10 pont
2. S Loeb 8 pont
3. T Gardemeister 6 pont
4. M Stohl 5 pont
5. S Sarrazin 4 pont
6. C Atkinson 3 pont
7. M Hirvonen 2 pont
8. D Sordo 1 pont

Konstruktőrök
1. Ford 14 pont
2. Kronos Citroën 11 pont
3. OMV Peugeot Norway 6 pont
4. Subaru 5 pont
5. Red Bull Skoda 3 pont








hirdetés