Grillezz egészségesen!

Grillezz egészségesen!
Itt a nyár – legalábbis szeretnénk azt hinni – és amikor épp nem zuhog az eső, igazán jól esik a kertben sütögetni egy kicsit.

A szabadban grillezett étel utolérhetetlen élmény, ám nem árt néhány dologra odafigyelni, hogy egészséges is legyen.

A grillezés nem egyszerűen vacsora, hanem program. Az előkészületek, a tűzgyújtás, a sercegő husi mennyei illata, a társaság és valami jófajta bor igazi élménnyé teszi a táplálkozást. Amikor a szabadban grillezünk, általában egészségesen is étkezünk, hiszen a pirosra sült husik klasszikus velejárói a saláták – ez a párosítás pedig szénhidrátban szegény, viszont rostokban gazdag.
Van viszont néhány olyan veszélyforrás, amire érdemes odafigyelni, ha szeretnénk megőrizni egészségünket.

1. A szenesre sütött hús rákkeltő anyagokat tartalmaz

Ez sajnos bizonyított tény, pedig sokak számára a legjobb az egészben a közel feketére pirult csíkok a husin. Ezt teljesen elkerülni nem tudjuk, ám ahogy a szmogot vagy az UV-sugarakat sem kell kiiktatni az életünkből ahhoz, hogy életben maradjunk, azokkal a csinos, ropogós rács-csíkokkal sem lesz sok baj, ha mértéket tartunk.
Aki igazán aggódik emiatt, az megteheti, hogy alufóliában, vagy tálcánsüti a húst, így a füstös aromája megmarad, ám nem érintkezik a hús sem a lánggal, sem a ráccsal, így a szenesedést el lehet kerülni. A másik jó megoldás az, ha a húst vastagon bevonjuk barbecue szósszal még sütés előtt. Ettől egyrészt még finomabb lesz, másrészt a szósz nem válik rákkeltővé attól, hogy nagyon megsül, és óvja a húst bizonyos mértékben.

2. A kalóriák

Bár egyre vitatottabb tény, hogy valóban a kalóriák miatt híznánk-e, érdemes legalább a zsírmennyiséget csökkenteni valamennyire, amikor grillezünk. Válasszunk soványabb húsokat, süssünk csirkét (az legalább hamar kész van), vagy vágjuk ki a zsírosabb részeket a húsból, mielőtt bepácolnánk.

Ha köretként valóban a zöldséges salátákra szorítkozunk, akkor jó adag gondtól kímélhetjük meg magunkat. Így szénhidrátban szegény lesz a menü, ráadásul, mivel nem párosítjuk a húst krumplival vagy tésztával, nem fáradunk el evés után, és a hajnalig tartó csevegésre is marad erőnk. A nyers zöldségekben pedig sok rostot, vitaminokat, enzimeket találunk, és jól ellensúlyozzák a hús savasító hatását.

Aki a salátáknak nem híve, grillezzen zöldségeket a hús mellé. Egy kevés fűszerrel, olívaolajjal mennyei köretet tud varázsolni, vagy akár önmagában is fogyasztható azok számára, akik a húst nem, vagy nem szívesen eszik. Gyümölcsöket is lehet grillezni, és egy kevés fantáziával fantasztikus köreteket álmodhatunk kedvenc báránybordánk mellé. Hús helyett pedig ajánljuk a grillezett gombát, vagy a cukkínit, padlizsánt, patiszont, paradicsomot a második fordítás után reszelt sajttal megszórni – laktató és ízletes fogás készülhet belőle.

3. Kész szószok, öntetek

Ha már grillezésre adja az ember a fejét, jó ötlet saját szószokkal, pácokkal kísérletezni. A bolti termékek rengeteg olyan adalékanyagot tartalmaznak, amik önmagukban is károsak, nemhogy nyílt tűzön sütve. A nátrium-glutamát az egyik ilyen klasszikus, de számos, emberi fogyasztásra valójában alkalmatlan összetevő is szokott szerepelni az apróbetűs részben. A neten rengeteg receptet lehet találni húspácokhoz, barbecue szószokhoz, és jobban is fog esni a husi, ha saját magunk alkotta szósszal vonjuk be.

Ugyanez vonatkozik a salátaöntetekre is: amellett, hogy cukrosak, rengeteg tartósítószert, és egyéb káros anyagokat tartalmaznak – még a por is, amiről azt hinnénk, hogy csak fűszerek vannak benne. Akár joghurtos, akár olajos öntetet készítünk, egész kis munka hozzákeverni a saját fűszereinket, a pépesített fokhagymát, esetleg egy kis újhagymát, és máris kifogástalan lesz az eredmény.

Forrás: nana.hu








hirdetés