Google-bomba robbant Magyarországon

Google-bomba robbant Magyarországon
Kurvák, gengszterek. Aki e szavak valamelyikét gépeli a Google-be, meglepő eredményeket kap, a találatokat ugyanis eltérítették.

A Fidesz, a Magyar Katolikus Egyház, a TV2, az RTL, a rendőrség és a Centrum Parkoló Kft. ellen is hadat üzent egy ismeretlen, aki sikeresen térítette el a Google találatait. Amennyiben a „kurvák” vagy a „gengszterek” szavakat gépeljük a keresőbe, rendre a fenti szervezetek weboldalai jelennek meg a találatok között.

A magyar Google-bombát a G Data vírusirtó magyarországi képviseletének munkatársai hozták nyilvánosságra blogukban. A módszer nem ismeretlen, 1999-ben a „more evil than Satan himself” (magyarul: gonoszabb, mint maga a Sátán) kifejezésre a Microsoft honlapja jelent meg a keresőben. A „fegyver” első igazán nevezetes alkalmazására azonban 2003-ban került sor, amikor a „miserable failure” (magyarul: nyomorult kudarc) keresésre az Egyesült Államok akkori elnökének, George W. Bushnak életrajza jelent meg a Fehér Ház weboldalán.

„Hasonló kaliberű Google-bomba eddig nem robbant Magyarországon. A jelek szerint mindössze két hétre és 500 linkre volt szükség a kereső átveréséhez” ‒ emeli ki Maulis Csaba, a G Data magyarországi képviseletének biztonsági szakértője.

Az elkövető „csempesz bela” néven regisztrált különböző internetes fórumokba, és azokban többek között olyan linkeket helyezett el, melyek a kurvák vagy a gengszterek szavakat tartalmazzák, és a fenti szervezetek honlapjaira mutatnak.

A Google mérgezése az internetes kártevők készítőinek eszköztárában is szerepet kap, a legújabb vírusokat előszeretettel terjesztik úgy a bűnözők, hogy az adott kártevő nevére optimalizálnak weboldalakat, majd a látogatók számára olyan szoftvereket kínálnak, melyek látszólag a vírus eltávolítására szolgálnak.

A módszer működésének megértéséhez azt kell tudni, hogy a Google alapvetően két paramétercsoport alapján rendezi sorba a találatok listáját, amikor valamilyen szóra vagy kifejezésre keresünk. Az első csoportba az úgynevezett oldalon belüli paraméterek tartoznak, például az, hogy egy weboldal hányszor és hogyan tartalmazza az adott keresőszót vagy keresőkifejezést. A második csoportban az úgynevezett oldalon kívüli paraméterek kapnak helyet, így például az is, hogy az internetről milyen linkek mutatnak az adott weboldalra, és ezeknek a linkeknek mi a szövegük.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy adott weboldalra sok link mutat egy bizonyos szöveggel, akkor a Google a link szövege és a weboldal között kapcsolatot tételez fel, és elkezdi a weboldalt megjeleníteni az adott keresőkifejezésre.

A G Data szakemberei szerint a Google már több mint 10 éve küzd találatainak fertőzése ellen, de a jelenlegi eset is felhívja a figyelmet arra, hogy a kereső találati listája nem mindig tökéletes.