Égő helikopterből mentettek…

Rozsály – Két magyar katonai helikopter összeütközött és kényszerleszállást hajtott végre. A sebesültek mentésében részt vett a szolnoki helikopter bázis mentő-kutató gépein és személyzetén kívül a megyei katasztrófavédelem is.

A bajba jutott légi jármű személyzetének felkutatása, mentése békében – ez volt a fő célja a „Cross Landing” elnevezésű magyar–román többnapos gyakorlatnak.

A Rozsály térségében végrehajtott, a sajtó számára is nyilvános gyakorlaton követtük nyomon az eseményeket. A látványos és minden bizonnyal szakmai szempontból is hasznos gyakorlaton a szolnoki helikopter bázis gépen és katonáin kívül részt vett a román légierő két helikoptere és személyzete is, akik a riasztás után egy órával Tordáról értek a „légi katasztrófa” helyszínére.
A forgatókönyv szerint Rozsály fölött két magyar katonai helikopter összeütközött és kényszerleszállást hajtott végre. A sebesültek mentésében részt vett még a szolnoki helikopter bázis mentő-kutató gépein és személyzetén kívül a megyei katasztrófavédelem, a csengeri és mátészalkai tűzoltók, az Országos Mentőszolgálat, a rendőrség, a határőrség. Sőt, ott voltak a nyíregyházi speciális mentők is.

Szurmay Zoltán őrnagytól, a szolnoki helikopter bázis sajtóreferensétől megtudtuk: a gyakorlat célja, hogy a magyar légi kutató-mentő szolgálat összehangolja tevékenységét a román társfegyveres erőkkel és az érintett hazai szervekkel. Tavaly tartották az első ilyen közös gyakorlatot, akkor a Békés megyei Okány és Zsadány határában.

Percről percre…

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis valós repüléssel imitálták a helyzetet, azaz leszálltak a rozsályi rétre, vagyis „eltűntek”. Ez pedig a légi megfigyelők számára azt jelenti, hogy balesetet szenvedtek. Az irányító szervezet, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság műveleti központjában ideiglenesen létrehozták a Mentési Koordináló Csoportot. Természetesen riasztották a környékbeli tűzoltókat, rendőröket, határőröket, pénzügyőröket, katasztrófavédelmi hatóságokat és mentőket. A gyakorlat célja éppen az volt, hogy a végrehajtó szolnoki helikopterbázis légi kutató-mentő szolgálata a társzervekkel összehangolja a mentési munkát.
Az alábbiakban igyekszünk nyomon követni, mit láttunk-hallottunk a helyszínen.
10.10: Két helikopter jelenik meg a légtérben. Gyorsan közelednek, s szállnak le a rozsályi réten. Mint később megtudtuk, észlelve a bajt, értesítették a központot. Dr. Golopencza Pál, az OMSZ szolgálatvezető főorvosa, „kárhelyparancsnok”:
– Nagyon fontos a társszervekkel az összehangolt mentés, ezért van szükség ilyen gyakorlatokra. Hiszen bármikor elfordulhat buszbaleset, ahol tömegeket kell gyorsan és szakszerűen kimenteni, ellátni, hisz emberéletek múlnak a gyors és precíz beavatkozáson. Évente szoktak ilyen összevont gyakorlatot szervezni, de akár gyakrabban is lehetne, ha lenne rá elegendő pénz.
10. 36: Hatalmas füst gomolyog a két helikopter körül, időnként felcsapnak a lángok. Dr. Janka Norbert orvos ezredes, gyakorlatvezető arról tájékoztatott, hogy a kutató-mentőhelikopterek éppen a levegőben voltak, amikor kapták a riasztást, így fél óra múlva érnek a helyszínre, a romániai mentőhelikoptereknek pedig egy-másfél óra kell ehhez. A két helikopteren a személyzeten kívül utasok is voltak, összesen 11-en, ennyi sérültet kell kimenteni. Őket különböző piros, sárga és zöld kártyákkal jelölik meg, attól függően, mennyire súlyos a sérülésük.
A csengeri köztestületi tűzoltóság érkezik elsőként a területre, majd a mátészalkai hivatásosok azonnal megkezdik az oltást, a sérült emberek kiszabadítását, biztonságba helyezését. A látvány borzalmas: az első gépből kirepült egy utas, ketten „lógnak” ki a az ablakon, a pilóta vérbe fagyva ül a helyén. Valamennyien eszméletlenek. Közben leszáll a szolnoki helikopterbázis két mentő-kutató gépe. Pár perc múlva a helyszínre érkeznek a mentők is. A gyors helyzetfelmérés után halljuk: az egyik gépen öten, a másikon hatan utaztak. Valamennyien megsérültek. Kilencük állapota súlyos. Míg a mentősök elsősegélyben részesítik a sebesülteket, dr. Golopencza Pál az iránt érdeklődik, hová vihetik a sebesülteket: Nyíregyházára, Mátészalkára, Fehérgyarmatra, Vásárosnaményba.
10.57: Megjelenik a légtérben az OMSZ sárga mentőhelikoptere, elkezdik a legsúlyosabb sebesültek előkészítését a szállításra.
11.30: Feltűnik a horizonton a két román helikopter, akik kétoldalú egyezmény alapján vesznek részt a mentési gyakorlaton. Dr. Janka Norbert gyakorlatvezető megjegyzi: milyen kár, hogy ilyen egyezmény nincs Szlovákiával, mennyivel gördülékenyebb lehetett volna a mentés Hejcénél, amikor a szlovákiai gép zuhant le…
– Sipos Béla –