Gazdaság

2018.03.27. 13:09

Hosszú volt az út az ötlettől a hírnévig

Debrecen - Mindannyian magyar termékeket gyártanak, és minden napjuk arról szól, hogy tökéletesedjenek.

Debrecen - Mindannyian magyar termékeket gyártanak, és minden napjuk arról szól, hogy tökéletesedjenek.

Az utóbbi években a magyar termékek népszerűsége mintha nőne. Olyan gyártókat és termelőket hívtunk meg a Napló-kerekasztal soron következő alkalmára, akik elkötelezettek a minőségi magyar termékek iránt, és azért küzdenek, hogy a hazait népszerűsítsék, s elmagyarázzák, hogy mit jelent a minőség.

„Vitaindítóként” arra kértük a neves cégvezetőket, akik elfogadták meghívásunkat, hogy beszéljenek arról, számít-e egy ismerős márkanév, amikor a boltok polcairól le kell venni a lisztet, a tejet, a kenyeret. Gondolhatnánk, hogy sokuknak könnyű dolguk van, hiszen nevükben van a térségünk, a megyénk… A HAJDU név például a háztartási gépek termékköre miatt 80-90 százalékos ismertséggel rendelkezik még mindig, sokan emlékeznek a porszívóra, de legtöbben az automata mosógépre és a radiátorra – mondta a HAJDU Hajdúsági Kft. kereskedelmi igazgatója.

– A HAJDU védjegyet szándékosan használjuk ebben a formájában. Külföldön viszont az eltérő piaci pozíciók miatt alkalmazunk más márkaneveket is, például az Aquastic márkát. Azok a cégek, amelyek egykor monopolhelyzetben lévő megyei nagyvállalatok voltak, bizonyos esetben a megváltozott piaci körülmények ellenére is megőrizték a korábban felépített márkanevüket.

A múlt olyannyira berögzült, hogy a mai napig nagyon sok munkát igényel a fogyasztók megismertetése a jelenleg is gyártott és forgalmazott gépészeti termékekkel”

– emelte ki Sztányi Péter kereskedelmi igazgató.

A Hajdú lisztcsalád számos hazai és nemzetközi díjjal dicsekedhet. Ifj. Lakatos Zoltán, a Hajdú Gabona zRt. osztályvezetője elmondta, hogy a termékeik csomagolásán lévő grafikát ismerik és keresik igazán a vásárlók. A minőségnek és megbecsülésnek köszönhetően piacaikat folyamatosan növelni tudják, noha hazánkban már nehezebben a beszűkült piac miatt, viszont Erdélyben igen.

– A régióban a Hajdú név és a hortobágyi csikós márkajelzés egy eladható brand, még Romániában is. De például Angliában ez a név semmit nem mondana – fogalmazott.

– Itthon a csikós emblémát keresik a termékeink mellett elkötelezett emberek. Néhány éve megszámoltam, legalább 30 féle búzafinomliszt volt a boltok polcain, ami megnehezíti a dolgunkat, ebbe beleszámolva az olcsó sajátmárkás termékeket – tette hozzá.

Márkát építeni

A pocsaji tejtermékeket gyártó Szentesi Zoltán elmondta, hogy a tevékenységi körük a tej feldolgozása, értékesítése. A településnév mellett azt is kiemelik a termékeiken, hogy hazai gazdák tudásának, precizitásának eredménye. Üknagyapáik ősi portáján gazdálkodnak, ahol már a hely szelleme is meghatja a betérőt – emelik ki.

30 évvel ezelőtt alakult a Bold Agro Mezőgazdasági Kft., elsőként gyümölccsel kezdtek el márkát építeni.

– 10 évvel ezelőtt arra jöttünk rá, hogy a skandináv országokban is népszerűbb az almánk, mint a saját városunkban, ahol élünk, akkor kezdtük el reklámozni az almánkat. Magyarországon elsőként adtunk egy, az előállítás helyszínére utaló nevet az almánknak. Azóta Derecskealma névvel egyre sikeresebbek vagyunk a megyében és országos üzletláncokban is.

Én úgy látom, hogy ha adunk nevet annak, amit előállítunk, mögé állunk és felelősséget vállalunk érte, akkor az sokkal sikeresebben válik eladható termékké”

– fogalmazott dr. Szabó Viktor ügyvezető.

Az AVE ásványvíz Kft. stratégiájának szerves részét képezi a marketing. Mint azt Meszesi Zsolt ügyvezető igazgató hangsúlyozta, a márkaépítés elengedhetetlen, hiszen ennek segítségével differenciálhatóak, azaz különböztethetőek meg termékeik a versenytársakétól. A kommunikációs elemeket a célközönségük fogyasztói szokásainak megfelelően alakítják ki, állítják össze – mondta.

Bizonyos tekintetben szinte lényegtelen, hogy valamit hogyan neveznek el – így látja Szakács Tamás, a Hajdúsági Sütödék Zrt. vezérigazgatója. – A kérdés az, hogy ki mennyit tud áldozni a márkaépítésre. A többségünk magyar piacra dolgozik, itt kell megtalálnunk a ­brandünket, eljuttatni termékeink üzeneteit. Piackutatásra van szükség ahhoz, hogy megalapozottan el tudjuk juttatni a termékeket és az üzeneteket a piacra. Többségünk idehaza ad el, ezért itt kell mindezeket megvalósítanunk. Tipikusan olyan ágazatot képviselek, ahol nincsenek országos brandek. Az emberek kenyeret, süteményt vesznek, nem konkrét elnevezésű termékeket keresnek. 2000-ben jutottunk arra, hogy olyan plusz hozzáadott értéket kellene tenni a sütőipari termékekhez, amitől „brandezhetővé válnak”. Ez volt a Smart Food (Okos Élelmiszer) kutatási program kezdete. Azon dolgozunk, hogy ezt a brandet felépítsük, országosan ismertté tegyük – emelte ki.

A név önmagában kevés, kell egy brand”

– osztotta meg a kerekasztal résztvevőivel Felföldi Roland, a Felföldi Kft. ügyvezetője. Külföldön senkit nem érdekel, hogy az italízesítő szívószálunk neve Felföldi.

– A legnehezebb odakerülni a polcra, majd a következő ott maradni. S az sem mindegy, hova kerülünk, mert a mi szívószálunk például értelmezhetetlen az édességosztályon. Tej szükséges hozzá, tejet ízesít, nem édesség. Rendkívül fontos a terméket kezelni, utánanézni. Így érhető el a bővülés, ami cégünk esetében 2017-ben az előző évihez képest 20 százalékos volt. 2013 és 2017 között 51 százalékkal nőtt az árbevételünk, ami tavaly 3,8 milliárd forint volt. Jelenleg 360 főt foglalkoztatunk, de további bővülés várható – emelte ki.

- Barak Beáta -


A termékek

Derecskealma

A Bold Agro Mezőgazdasági Kft. Magyarország egyik leghatékonyabb sertéstenyésztő, valamint növény-, és gyümölcstermesztő agrárvállalkozása, mely elkötelezett a hatékony és felelős mezőgazdasági termelés mellett. A vállalkozás teljes egészében magyar családi tulajdonban van. A szántóföldi növénytermesztés és a vendéglátás is a profiljuk része. 30 éve ­alakultak, elsőként a gyümölccsel kezdtek el márkát építeni.

HAJDU-örökség

A HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt. bojlerek (forróvíztárolók), vízmelegítők, a megújuló energiához kapcsolódó készülékek, indirekt és hőszivattyús forróvíztárolók, napkollektorok, puffertárolók, kondenzációs gáz- és vegyestüzelésű kazánok gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. A cég tavaly volt 65 éves, a 2005-ben alakult HAJDU Cégcsoport tagja. A HAJDU Zrt. egyik tagvállalata maradt a hőtechnikai gépészeti termékek gyártásánál, forgalmazásánál. Képünkön egyik bojlerük.

Szerte a világban

Felföldi Roland édesapjától folyamatosan veszi át az 1986-ban alapított Felföldi Kft.-t. Az elmúlt két évben már komolyabban foglalkozik a cég irányításával. Az ő termékeik leginkább külföldön ismertek, de talán nincs olyan kisgyermekes szülő, aki ne találkozott volna már az italízesítő szívószállal. Sütőipari termékeik és édességeik is vannak, de leginkább exportálnak a világ számos országába. Ünnepek táján a hazai vásárlók is megismerhették az üveges termékcsaládjukat, a Classic Kitchent, amelyben rétegezik egy-egy sütemény hozzávalóit.

Okosélelmiszer

A Hajdúsági Sütödék Zrt. kedvező élettani hatású sütőipari termékeket fejlesztett ki az utóbbi 17 évben, ez idő alatt 4 brand-család született. Az első ilyen termékkel tavaly tavasszal jöttek ki a piacra. Azt tapasztalták, hogy a környéken, a régióban már ismerik, keresik, és kedvelik ezeket az árukat, amelyek két multihálózatban is elérhetők. A Vitajó® cipók, miniveknik és péksütemények vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó „okoskenyerek”.

Keresd a csikóst!

A Hajdú Gabona Zrt. csikós motívumú lisztcsaládja, a Hajdú lisztek, a megyei értéktár tagjai. 1992-től csomagolják a termékeket a csergető csikós logóval ellátott tasakokba, amely szimbolizálja a hajdúsági, a hortobágyi jelleget. A lisztet a Hajdúnánás településen lévő Csiha Malom, valamint a berettyóújfalui Nyíri Malom állítja elő.

Védett rétegből

– Cégünk 1998 óta foglakozik Ásványvíz palackozásával. AVE ásványvíz Kft. néven 2006 óta működünk. A védett vízadó rétegből származó eredendően tiszta, szennyeződésmentes ásványvizeinket Debrecenben nyerjük ki és palackozzuk, AVE Cívis és Lilla márkanéven érhetőek el. Hazánk számos kiváló minőségű ásványvízlelőhellyel rendelkezik, így a külföldön palackozott márkák magyar piaci jelenléte marginális. Az értékesítési csatornánkat a fogyasztóink vásárlási szokásának figyelembe vételével kell kialakítani –így az ügyvezető igazgató.

Csak tejből

A Szentesi Zoltán által jegyzett Pocsaj Gazda tej 2017-ben elnyerte az Év kiváló terméke díjat. „Teljes tejből, mindenféle manipuláció nélkül állítunk elő tejfölt, joghurtot, kefirt. Mi nem tartós tejet árusítunk, így fölösleges a réteges doboz; ez is az egyik küldetésünk, hogy mindenki frissen vegye meg a termékeinket. Voltak budapesti megrendelőink is, de már nem éri meg a fővárosba felvinni a tejet.”


[related-post post_id="3809045"]

[related-post post_id="3809057"]

[related-post post_id="3809075"]

[related-post post_id="3809109"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!