Gazdák vs. M4-es: még nem tiszta, ki mennyit kap a földjéért

Akt.:
A gazdák helyben megnézhették, hogy a nyomvonal érinti-e és milyen minőségben a földjüket
A gazdák helyben megnézhették, hogy a nyomvonal érinti-e és milyen minőségben a földjüket - © Fotó: Kovács Zsolt
Püspökladány – Közmeghallgatáson lehettek okosabbak az M4-es autópálya építése ügyében a püspökladányiak.

Az hamar kiderült, ez nem az a fórum, ahol a gazdák megtudják, hogy a majdani M4-es autópályához tőlük megvásárolni kívánt földért mikor és mennyi pénzt kaphatnak. Sőt, az sem derült ki számukra, pedig kérdezték, hogy a sztráda miatt számukra már használhatatlan földekért az állami földalapból, amíg azt tejesen szét nem osztják, kaphatnak-e csereterületet. Azt viszont megtudták, hogy épül majd a sztráda, mégpedig a gyorsforgalmi út létesítése kiemelt jelentőségű ügy, az autópályán lesznek lehajtók, hozzájuk kapcsolódó szerviz­utak. Továbbá, ha a gazdák már a közmeghallgatáson helyrajzi számot mondanak, akkor ott helyben pontosan meg tudják mondani, hogy az ő földterületüket milyen mértékben és minőségben érinti majd a jövőben elkészülő M4-es autópálya.


Grafika: ÉKN (kattintásra nagy méretben) Grafika: ÉKN (kattintásra nagy méretben) ©

Kötelező megtartani

Minderről a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatala és a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyeztetési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Útügyi Osztálya, valamint a kivitelező, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) által Püspökladányban szerdán megtartott közmeghallgatáson esett szó. Az, hogy a ladányiakat, köztük is főleg a gazdákat, nagyon is izgatja a sztrádaépítés, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a fórum helyszínéről a folyosóra is szorultak ki érdeklődők.


Fotó: Kovács Zsolt Fotó: Kovács Zsolt ©

A közmeghallgatás – amelynek megtartása az előkészítés jelenlegi szakaszában törvényi előírás – célja egyébként az volt, hogy az érdeklődők megismerjék a NIF terveit, az engedélyeztetésre benyújtott dokumentációkat.

A Törökszentmiklós Kelet csomóponttól Püspökladányig tartó, mintegy 60 kilométeres autópálya nyomvonala végleges, arra megvan a környezetvédelmi engedély. A tervező ez alapján készíti el az engedélyes kiviteli dokumentumokat. Az engedélyes terv megléte után derülhet csak ki, hogy mennyi földet, milyen formában és miféle kártalanítás fejében vesznek igénybe az átlagosan 60 méter széles, vadvédő kerítéssel oltalmazott sztrádaszelvényhez. Erről szakértők és értékbecslők bevonásával egyenként egyeztetnek majd az érintett földtulajdonosokkal. Jelenleg a jogerős építési engedély megszerzése zajlik. A terv 3 évig „él”, a határidőt kétszer 2 évig lehet hosszabbítani – hangzott el a közmeghallgatáson.

HBN–KZS


Nem földút, murvás lesz

A közmeghallgatás témáját jelentő 60 kilométeres autópálya-szakasz ahhoz az M4-es gyorsforgalmú úthoz kapcsolódna majd, amelyik építését a kormány a múlt évben leállított. A szóban forgó sztrádaszakasz hajdú-bihari része mindössze 12 kilométer. Itt sem lesznek szintbeli útkereszteződések, átlagosan 2 kilométerenként úgynevezett földutakkal felüljárókon vezetik át a keresztező forgalmat. A gyűjtő földutak 5,5 méter szélesek lesznek és 20 centiméter vastagságban kőzúzalékkal – murvával – szórják fel. Az egyéb földutak másfél méterrel keskenyebbek, szintén 20 centiméter murva borítással és 300 méterenként kitérőket építenek rájuk, hogy a mezőgazdasági gépek ne zavarják egymás útját. A sztrádával párhuzamosan is halad majd egy út. Az autópálya püspökladányi végpontjában komplex pihenő lesz benzinkúttal és a 42-es főút teherforgalma, valamint a kamionstop miatt sok parkolóhellyel – hangzott el a közmeghallgatáson.








hirdetés