Fussunk, ha kedves az életünk!

Fussunk, ha kedves az életünk!
© Illusztráció: Derencsényi István, archív
Debrecen – Rendszeres futással kiegyensúlyozott, egészséges életet élhetünk.

A futás az egyik legjobban megközelíthető mozgásforma, hiszen csak egy jó futócipőre és megfelelő talajra van hozzá szükség – mondta Perényi Gabriella, a Debreceni Egyetem tanára, atlétika szakedző.

Egyre népszerűbb

A futás népszerűsége egyre növekvő tendenciát mutat, hiszen bárki, bármikor elkezdheti és egyre szélesebb körben alakítanak ki olyan területeket, amelyek alkalmasak ennek a sportágnak az űzésére. Futókat egyre több helyen láthatunk, viszont nem mindenki van tisztában azzal, hogy milyen dolgokra kell odafigyelni. – A futás helyszínének megválasztásakor a legideálisabb, ha szabadban végezzük, és amennyiben lehetőség van rá, a füves területeket, erdei, mezei utat, salakos pályákat részesítsük előnyben. Ez azért is fontos, hogy ne terheljük túl az ízületeinket, például a beton alapanyagú talaj nagy megterhelést jelent a boka, térd, csípőízületünknek – hívta fel a figyelmet a szakedző.

Nemtől, életkortól független

Azok, akik még nem futottak, de szeretnék elkezdeni ezt a sportot, tanácsos a háziorvos vagy egy sportorvos véleményét kikérni, hogy egy egyénre szabott meghatározást kapjanak. Mint minden sportban, itt is fontos a fokozatosság, ami nem csak az egészség, hanem a teljesítmény szempontjából is lényeges momentum. Első helyen a bemelegítés álljon. Eleinte 10-15 perces, gyorsabb ütemű gyaloglással érdemes kezdeni, majd folyamatosan lehet növelni a terhelést – a gyaloglást futással kombinálva – majd az időtartamot is egyre inkább kitolni, hogy akár 40-60 percig is képesek legyünk a folyamatos futásra. Végezetül pedig ne felejtsük el a nyújtó gyakorlatokat sem.

– Nagyon fontos, hogy mindig gondoskodjunk megfelelő folyadékbevitelről! Figyeljünk a táplálkozásunkra, hiszen a többlet fizikai megterhelés miatt nagyobb az energiaszükséglete a szervezetünknek és a tápanyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat a megfelelő mennyiségben biztosítani kell. Lehetőleg az étkezésünket úgy időzítsük, hogy az edzés előtt két órával étkezzünk utoljára – fogalmazott Perényi Gabriella.

Ép test

A szakedző hangsúlyozta a futás a testre, a szervezetre gyakorolt hatását is, mint mondta, átalakítja a test izomzatát, erősíti az immunrendszert. – A rendszeres futással megelőzhetők a daganatos, a szív- és érrendszeri betegségek, a mozgásszervi panaszok, a kóros ízületi elváltozások, valamint csökkenthető az asztma kialakulásának a kockázata. Vizsgálatok igazolták, hogy jelentős szerepet játszik a rendszeres testmozgás a szívinfarktuson átesett betegek rehabilitációjában is. Jótékony hatással van az anyagcsere folyamatokra és fokozza a növekedési hormon elválasztását, amely lassítja az öregedési folyamatokat. Továbbá azáltal, hogy a futás komplexen átmozgatja az egész testet, javítja az inak, a csontok és ízületek teherbírását, így megelőzi a csontritkulás kialakulását, valamint hozzájárul a jobb mozgáskoordinációhoz és a helyes testtartás kialakításához – fogalmazott.

Ép lélek

A futás a lelkiállapotot is pozitívan befolyásolja. Kedvező hatással van az idegrendszerre, növeli az agy vér és oxigén ellátását, javítja a stressztűrő képességet, endorfint – boldogsághormont – termel, összességében jó hatással van a közérzetre. – Elmondhatjuk, hogy a rendszeres futással számos betegség megelőzhető, nő az önbizalmunk és az egészség hosszú időn át – akár az életünk végéig – megőrizhető. Nem kell hozzá más, mint heti legalább ötször fél óra közepes intenzitású futás, kocogás. Természetesen kiegészíthetjük más állóképességi mozgásformával, mint az aerobic, kerékpár, úszás. Amikor elkezdjük a mozgásprogramot, egy – két hónap múlva már kimutatható pozitív élettani változások következnek be szervezetünkben – zárta gondolatait Perényi Gabriella.

HBN–Vass Kata








hirdetés