Formula 1: ádáz harc Valenciában

Formula 1: ádáz harc Valenciában
Idén nem a nyár végén, hanem a nyár elején kerül megrendezésre az Európai Nagydíj a napsütötte Valenciában. Az utcai pálya 2008-ban debütált a Forma-1-es versenynaptárban.

Utoljára 1997-ben rendeztek Európa Nagydíjat Spanyolországban, akkor Jerez adott otthon ennek a futamnak, majd a Nürburging után ismét visszatért abba az országban, amely a motorsportok mellett most már a Forma-1 nagy rajongója is. Barcelona után így június utolsó hétvégéjén idén immár másodszorra látogatnak el a Forma-1-es csapatok Spanyolországba.
Bár Valenciában már található egy versenypálya, ahol gyorsasági motoros versenyeket rendeznek, pár éve mégis az a döntés született, hogy inkább egy Forma-1-es versenyzésre alkalmas utcai pályát alakítanak a kikötőben. Így a monacóihoz hasonló atmoszférája lett ennek a versenynek.

A jelenlegi két legsikeresebb csapat, a McLaren és a Red Bull nagyon készül a hétvégi futamra. A McLaren azon lesz, hogy megtartsa vezető helyét az egyéni és a konstruktőri ponttáblán. A Red Bull pedig szeretné visszaállítani a monacói futam utáni állapotot, azaz visszaszerezni az első helyeket a wokingi riválistól.

Büszke lehetne

A Red Bull Valenciában csatasorba állítja a várva-várt F-csatornáját, amellyel állítólag még gyorsabbak lehetnek a vörös bika autói. A McLaren által kifejlesztett F-csatornát sokan lemásolták már, de akkora sikert, mint maga a kitaláló senki nem ért el vele. Így a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner nagyon reménykedik, hogy Adrian Newey kemény munkája végül meghozza gyümölcsét és ismét az élre repíti a csapat autóit. Kanadát csalódottan kellett elhagynia a csapatnak, talán a valenciai futam után vidámabb képet láthatunk a csapat bokszából.
Miután mind a Red Bull, mind a McLaren azt nyilatkozta, hogy a spanyolországi utcai pálya fekszik az autóiknak, így igazán izgalmas hétvége elé nézünk. Mivel azonban mind Törökországban, mind Kanadában a McLaren nyújtott domináns teljesítményt, így a hétvégére is az ezüst nyilak sikerére fogadnak a legtöbben. Martin Whitmarsh csapatfőnök szerint még a csapatalapító Bruce McLaren is büszke lehetne az idén eddig elért sikerekre. S ezt a sikert, mely oly édes az angol-német csapatnak, nem adja ki egykönnyen a kezéből. Vad csata várható a dobogós helyekért a napsütötte
spanyol pályán.

Nem vehetett részt

Ebbe a harcba nagyon szeretne beleszólni a Ferrari is. A maranellói csapat azonban idén nem a tőle megszokott formáját hozza. Fernando Alonso szezonnyitó futamon elért győzelmét követően Alonsónak még kétszer, míg Felipe Massának még egy alkalommal sikerült dobogós helyezést elérnie. Alonso legutóbb harmadik lett Kanadában. Miután az F-csatornát már bevezették, így más eszköz után kellett nyúlnia a csapatnak a nagyobb siker érdekében. Így hát leszerződtette a 18 éve a McLarennél, azelőtt pedig a Benettonnál dolgozó Pat Fryt, a wokingiak korábbi főmérnökét. Bár az angol szakember a jövő évi munkák során alkothat nagyot, már idén július 1.-én munkába áll Maranellóban.
2008-ban a verseny Forma-1-es debütálásakor Felipe Massa vihette haza a győztesnek járó trófeát. Tavaly a Hungaroringen elszenvedett balesete miatt a brazil pilóta nem vehetett részt a versenyen, így honfitársa, Rubens Barrichello győzedelmeskedett. Mivel idén egyik pilóta sem tartozik az esélyesek közé várhatóan egy harmadik autóversenyző fogja beírni a nevét a valenciai Forma-1-es Nagydíjak történetébe.

A pálya és a verseny

A Valencia tengerparti részén megépített vadonatúj utcai pálya nagy izgalmakat ígér a Forma-1 szerelmeseinek. A betonfallal körbevett pályán 25 kanyar található, melyek lassú és gyors részek kombinációját adják és a pálya elég széles ahhoz, hogy kitűnő előzési lehetőségeket kínáljon a pilóták számára. A pálya nagyjából felében mennek az autók teljes gázzal, ami a szezon átlagánál kevesebb, így nem lesz különösen megterhelő a pálya a motorok szempontjából. A jó köridő kulcsa ezáltal nem a csúcssebesség lesz, hanem az autók jó kigyorsítása a kanyarokból kijövet. Így az autók beállítása mindennél fontosabb szerepet kap azért, hogy a csapatok elkerüljék az alulkormányozottságot. Az 57-körös Európa Nagydíj június 27.-én helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,419 km, a teljes versenytáv 308,883 km. 2009-ben Rubens Barrichello (Brawn GP) nyerte meg a futamot. A brazil pilóta győztes ideje 1’35″51.289 volt. A második helyezett Lewis Hamilton (McLaren)
volt, míg a bronzérmes helyen Kimi Räikkönent (Ferrari) üdvözölhettük.

(Forrás: Amber PR)