Főnyeremény a konyhából

A szezonális zöldségek és gyümölcsök jó szolgálatot tesznek
A szezonális zöldségek és gyümölcsök jó szolgálatot tesznek - © Illusztráció: Dreamstime
Nyíregyháza – Ha odafigyelünk a kicsik étkezésére, elkerülhetik a meghűléses betegségeket.

Hideg szelek, esős napok, átázott kiscsizmák, náthás gyermekek: a téli hónapok megérkeztével a meghűléses megbetegedések egyre gyakrabban jelentkeznek a kicsiknél, mert az ő védekezőképességük még nem annyira fejlett. A Czeizel Intézet orvosa elmondja, hogyan készíthetjük fel a gyerekek immunrendszerét a hideg évszakra.

A savanyú káposzta egyedülálló immun­erősítő hatással bír.” Dr. Karoliny Anna

A felkészülés a felnőttek és a gyermekek esetében is az egészség megőrzésével kezdődik. A megfelelő minőségű és mennyiségű alvás kulcsfontosságú tényező a kórokozók elleni védelemben, mint ahogy a mozgás is létfontosságú: napi fél óra mozgás a hidegben sem árt meg, viszont pozitív hatásai azonnal érezhetőek, és jó tudni: a rendszeres és bőséges folyadékbevitel télen ugyanolyan fontos, mint nyáron.

Olajos magvak, csírák

Gyermekeink védelmében az étkezésükre is oda kell figyelni: a szezonális zöldségek és gyümölcsök az immunrendszer-erősítő étrend alapvető részei, de számos egyéb élelmiszerrel is védekezhetünk. Fontos, hogy többségében olyan alapanyagokat használjunk, amelyek bővelkednek antioxidánsokban, ilyenek a zöldségek, gyümölcsök, csonthéjas termések, olajos magvak és csírák. A csíra koncentráltan tartalmazza a növényekben található ásványi anyagokat, így egyedülálló immunerősítő hatással bír. A belek seprűjének is nevezett savanyú káposzta pedig egyenesen főnyeremény a C-vitamin források között, hiszen gazdag ásványi anyag tartalommal rendelkezik, magas rosttartalma miatt pedig hatékonyan tisztítja a beleket. Az alkoholmentes propolisz tartalmú készítmények, illetve a fokhagyma és egyéb hagymafélék mind erős baktérium-, vírus-, és gombaölő hatásúak, így használatukkal megelőzhetjük a nagyobb bajt. Mindezek mellett nem szabad megfeledkezni a megfelelő fehérje- és szénhidrátbevitelről sem. – Az egészséges bélflóra kialakításában és fenntartásában segítségünkre lehetnek a pre- és probiotikumok, amelyek megőrzik a természetes bélflóra egyensúlyát, és meggátolják a káros baktériumok elszaporodását a szervezetben. A probiotikumos kezelést érdemes már a gyermek közösségbe kerülését megelőzően elkezdeni, így hatékonyabban védhetjük ki a kórokozók támadásait – mondja dr. Karoliny Anna, a Czeizel Intézet gyermek gasztroenterológusa.

– KM –


Télen nagyon fontos a vitaminpótlás

Az egészséges életmódhoz elengedhetetlen vitaminpótláskor fontos odafigyelni a megfelelő mennyiségű C- és D-vitamin bevitelre is. A D-vitamin a csontanyagcsere egyik fontos vitaminja, de kulcsszerepet játszik az immunrendszer szabályozásában is.

Felmérések szerint a magyar gyermekek D-vitamin szintje húsz-negyven százalékban alacsony vagy igen alacsony, ezért különösen a téli időszakban fontos a megfelelő vitaminpótlás – tette hozzá dr. Karoliny Anna.








hirdetés