Folsav, amit csak a boldogság forrásának hívnak

Akt.:
Folsav, amit csak a boldogság forrásának hívnak
© Illusztráció: brocolicricket.com
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A vitamin nagyban hozzájárul a testi és a lelki egészséghez.

A folsav, vagyis a B9-vitamin vízben oldódik, kiemelkedő szerepe van az örökítőanyagok, a DNS és az RNS előállításában. Különösen fontos a várandós kismamáknak a terhesség első trimeszterében, mert a folsav segítségével jelentősen csökkenthetőek a súlyos, központi idegrendszert, agyat és gerincvelőt érintő fejlődési rendellenességek.

A szakemberek szerint a nőknek már a várandósság előtt érdemes folsavat szedniük, még akkor is, ha nem terveznek rövid időn (1–2 hónapon) belül teherbe esni. Egy 2009-es kutatás szerint ugyanis azoknál a nőknél, akik a várandósságuk előtt legalább egy évig folsavat szedtek, a felére csökkent a koraszülések kockázata – írja a hazipatika.hu.

Elűzheti a depressziót

Egy kevésbé ismert, de legalább olyan fontos hatása is van a folsavnak: nagyban hozzájárul a lelki egészséghez és a boldogsághoz. A folsavhiány, illetve a folsav-felszívódási zavarok ugyanis jelentős mértékben hozzájárulhatnak a depresszió kialakulásához, ráadásul ezen problémák miatt megesik, hogy az egyébként depresszió kezelésére alkalmazott gyógyszerek nem érik el a kívánt hatást. A depresszió kezelésénél, illetve lehetséges megelőzésénél a folsav egy bizonyos formája, az L-metilfolát bizonyult hatékonynak, ez ugyanis közvetlen hatással van a szerotonin-, dopamin-, illetve norepinefrintermelődésre, vagyis azon neurotranszmitterek szintézisére, melyek a jó hangulatunkért felelősek.

Új kutatások szerint a folsav segít a szívroham és a stroke kialakulásának megelőzésében is, így nem csak a gyerektervezés miatt érdemes étrendünkbe beiktatni. Az ajánlott mennyiség napi 200 mikrogramm, amit gyermekvállalás esetén érdemes a duplájára növelni. Ma már rengeteg élelmiszert dúsítanak folsavval, de természetes forrásai közé tartozik a spárga, a keresztesvirágzatúak (például brokkoli, karfiol, káposzta, kelbimbó stb.), a sötétzöld leveles zöldségek (spenót), a teljes kiőrlésű gabonafélék, a tojássárgája és a hüvelyesek.

Fontos tápanyagok

Érdekes módon a mesterséges készítményekből felszívódása jobb, mint a természetes forrásokból. Ha valakinek jó a folsavellátottsága, akkor az elfedheti a B12 vitamin hiányában kialakuló tüneteket. Ez különösen vegetáriánusoknál lehet veszélyes. A túl nagy folsavbevitel csökkentheti a cink hasznosulását. Ha a mindennapokban kiegyensúlyozottan táplálkozunk, szervezetünk minden szükséges tápanyaghoz hozzájut. Ugyanakkor vannak olyan női életszakaszok – ilyen például a menstruáció, a menopauza, a terhesség időszaka, valamint a szervezet egyéb hormonális átalakulásai –, amikor bizonyos tápanyagokból nagyobb mennyiségre van szükség. Ezek a folsav mellett a kalcium, a magnézium, az Omega-3 zsírsav, valamint a vas.

HBN

Címkék: , ,







hirdetés