Fókuszban a Forma–1-es Magyar Nagydíj

Daniel Ricciardo, a tavalyi Magyar Nagydíj győztese
Daniel Ricciardo, a tavalyi Magyar Nagydíj győztese - © Fotó: Getty Images
Nyolc hónap alatt készült, s immár 30 éve rendeznek nagydíjat a Hungaroringen.

Jövő vasárnap újra felbőgnek a motorok a mogyoródi aszfaltcsíkon, a Formula 1-es Magyar Nagydíj idén a 30. futammal jubilál. Az alábbiakban a verseny legfontosabb statisztikáiról és érdekességeiről olvashatnak.

Három évtized

A magyar GP-t lassan olyan nagy múltú futamok között tartják számon, mint Silverstone, Monza vagy éppen Interlagos. Ezt a rangot többek között annak köszönheti, hogy 1986 óta zsinórban 30 viadalt láthatott a nagyérdemű a Hungaroringen. Magyarország volt az első vasfüggöny mögötti ország, amely a száguldó cirkusz mezőnyét fogadhatta, nem kis pikantériát kölcsönözve ezzel a sportág debütálásának. Manapság pedig azért is kuriózum, mivel Monza és Monte Carlo után ez a harmadik állandó pálya a versenynaptárban. Sokáig ez volt egyébként az egyetlen közép-kelet-európai verseny, de az osztrák Spielberg beiktatásával mára ez a cím sajnos elveszett, mint ahogy sok ezer néző is.

Hamilton előz?

A Hungaroring trónjára a három évtizede során tizenhat pilóta ülhetett fel, legelsőként az a Nelson Piquet, aki 87-ben azonnal megvédte címét a magyar aszfaltcsíkon. A rekorderek a négy-négy diadalt elkönyvelő Michael Schumacher (aki a leggyorsabb köridő tulajdonosa 1 perc 19 másodperc és 7 századdal) és Lewis Hamilton. A brit kétszeres világbajnok autóversenyző ezzel a jelenlegi mezőnyben is a legeredményesebb a Magyar Nagydíjak tekintetében, már-már igazi specialista, és jelenlegi formáját tekintve minden esélye meg van rá, hogy Schumachert megelőzve, egyedüliként a legeredményesebb legyen a magyar GP-k történetében. Őket egyébként három elsőséggel a brazil legenda, Ayrton Senna követi, de Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Hakkinen és Jenson Button két-két sikere is mindenképp megsüvegelendő teljesítmény.

Első győzelmek

Fontos még megemlíteni, hogy a tavalyi hétvége nyertese az ausztrál Daniel Ricciardo volt, aki a dobogó legfelső fokára állhatott fel, Hamilton és Rosberg közé. Érdekesség, hogy a jelenleg is aktívan versenyzők közül Alonso és Button itt aratta élete első F1-es győzelmét, a spanyol ráadásul a legfiatalabb futamgyőztes címet is bezsebelte 2003-ban. A 2001-es vasárnap az egyik, ha nem a legünnepélyesebb volt a száguldó cirkusz történetében, ugyanis Michael Schumacherre és a Ferrarira is bajnokavató várt a leintést követően. Ha a csapatok sikerességét nézzük, a McLaren istálló magasan veri a mezőnyt tíz győzelmével, őket követi a Williams héttel, a Ferrari öttel és a Red Bull két első helyezéssel. A helyszínen kívül magyar vonatkozású eseményként meg kell említeni az eddigi első és egyben utolsó magyar Formula 1-es pilóta, Baumgartner Zsolt bemutatkozását a sorozatban.

De ejtsünk néhány szót magáról a pályáról és annak tulajdonságairól is. A Budapesttől nem messze elterülő mogyoródi aszfaltcsíkot kivételesen nem a híres tervező, Hermann Tilke, hanem egy magyar mérnökpáros, Papp István és Gulácsi Ferenc alkotta meg. Az építkezést 1985-ben kezdték és rekordidő, mindössze nyolc hónap alatt végeztek vele. A versenypálya nyomvonala kétszer is erősen módosult, ugyanis 89-ben a hármas sikánt elvették, 2003-ban pedig a célegyenest kétszáz méterrel meghosszabbították, az 1-es kanyart pedig az előzések megkönnyítése érdekében szűkítették. Az átépítések következtében a pálya hossza először 4014 m-ről 3975 m-re csökkent, ugyanakkor 2003-ban elérte a jelenlegi, 4381 m-es hosszúságát. A pilótáknak 70 kört kell teljesíteniük a futam során, amely 306,67 km-t jelent. Szerencsére a Magyar Nagydíj jövője továbbra is hosszútávra biztosítva van, ugyanis 2021-ig meghosszabbították a szerződését. Éppen ezért szeptemberben nagyszabású felújítás veszi kezdetét Mogyoródon, amely magába foglalja majd mind a létesítményt mind a környezetét.

A hagyományokhoz hűen – mint ahogy 2006 óta mindig –, idén is a Herendi Porcelángyár készíti el a győztesnek járó impozáns trófeát, amelyet remélhetőleg egy végletekig kiélezett, izgalmas és látványos nagydíj után vehet át a legjobb versenyző.

HBN-Czirbik Milán



Sporthírek






hirdetés