Foglalás helyett megy „vendégfogás”

Építészeti értékei is vannak Szoboszlónak
Építészeti értékei is vannak Szoboszlónak - © Fotó: HBN
Hajdúszoboszló – „A nagy hotelek megtehetik, hogy előleget kérjenek a szállásért.”

Mari néni és Pista bácsi fürdőcuccban népszerűsíti a szállást. Pár napja négyen ugrottak rá egy lengyel autósra. Ma a mi szlovák vendégeinket is el akarták csalni, akik már egy hónapja foglalták le az apartmant! Közrefogták a vendéget, és megfélemlítve zsarolták, hogy mondja le a szállást!” – olvasható a legnagyobb közösségi oldal Hajdúszoboszlói Panaszláda csoportjában.

– Az úgynevezett „vendégfogók” komoly problémát jelentenek a turizmusból élőknek, ugyanis a nagy szállodák forgalmának körülbelül tíz, a kis apartmanok, panziók 30–40 százalékát is elvehetik. A vendégcsalogatók leginkább a fürdő és a parkolók körül szólítják meg a turistákat, ezért előfordulhat, hiába van lefoglalva egy szállás, a vendég nem érkezik meg – tájékoztatott Varga Zsolt, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének keleti régiójának vezetője. Mint hangsúlyozta, egyre inkább jellemző, hogy a városba érkező vendégek nem foglalnak előre szállást, mivel tudják, olcsóbban felkínálják nekik, mint ahogy azt a szállodák tudják biztosítani. – A nagy hotelek megtehetik, hogy előleget kérjenek a szállásért, esetleg a teljes összeget előre kifizeti a vendég, egy kis szállásadó viszont ezt nem tudja meglépni – magyarázta a szakember, miért érinti leginkább a kisebb apartmanokat ez a probléma. A ­régióvezető szerint a legnagyobb baj, hogy az önkormányzat nem tudja kiszorítani a „vendégfogókat”.

– A Balatonnál sikerült megszüntetni ezt a fajta vendégszerzést. Hajdúszoboszlón viszont nem csak egy-két hónapig, hanem egész évben be kellene tartatni a vendéglátást szabályozó rendeletet. A „vendégfogás” Szoboszló szégyenfoltja, ami addig nem szűnik meg, amíg van rá igény – szögezte le a régióvezető.

Többszázezres bírság

– A szálláshely üzemeltetéséből jövedelem származik, ezért a tevékenység adóköteles. Ez kétféleképpen történhet szabályosan, vagy adószámos magánszemélyként végzi valaki, vagy vállalkozói formában – ismertette Gera-Badics Rita, a NAV regionális igazgatóság kommunikációs főreferense. Mint mondta, a nem bejelentett vendéglátósok ellenőrzése többnyire ­közérdekű bejelentések, illetve a társhatóságok jelzése alapján történik. – Ha valaki megbukik egy NAV ellenőrzésen, akkor akár több ok miatt is kaphat bírságot. Engedély nélkül végzett tevékenység miatt 200 ezer forintig terjedő, összességében jelentős, megterhelő összegű bírság „jöhet össze” – húzta alá.

Körültekintő vizsgálat

– A fogyasztóvédelmi hatóság abban az esetben léphet fel az üzemeltető vállalkozással szemben, ha a „vendégfogás” során tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlat valósul meg. Például, ha olyan akciós ajánlat ígéretével próbálják becsalogatni a vendégeket, amelyről utólag bebizonyosodik, hogy nem valós. Vagy ha a vállalkozás érdekében eljáró „vendégfogó” személy agresszív módon lép fel. Mindezek bizonyítása körültekintő vizsgálatot igényel – mondta el a Naplónak dr. Kerekes Szabolcs, felügyelőségvezető-helyettes.

HBN-SzM








hirdetés