Tanévzárás: jó is, nem is

2020.05.24. 07:30

Siker, önállóság, fáradt tanárok: a digitális oktatás debreceni tapasztalatai

A tanév végéhez közeledve az iskolák lassan teljes képet kapnak a digitális oktatás eredményéről.

SZD

20200317 Debrecen fotó: Matey István MI Hajdú-Bihari Napló Távoktatás Zsanér.

Fotó: Matey István

  • A tantermen kívüli digitális oktatás a végéhez közeledik, igaz, a megszokottaktól eltérően a „VAKÁCIÓ” felirat most nem a táblán, hanem az otthoni monitorokon buzdítja kitartásra a diákokat.
  • A Napló két debreceni oktatási intézmény vezetőjét és egy fejlesztőpedagógust kérdezett arról, mire számíthatnak a diákok a nyári szünetben és a következő tanév elején. Választ kerestünk arra is, a diákok, a pedagógusok és a szülők hogyan értékelik az otthon tanulás időszakát.
  • Türk László, az Ady Endre Gimnázium igazgatója lapunknak elmondta, intézményük a tanév végéhez közeledve felmérést készített a digitális oktatás hatékonyságáról, működőképességéről. Az adatok alapján változóak a vélemények; míg a tanárok úgy érzik, sokkal többet dolgoznak, mint a hagyományos tanrend szerint, a diákok nem érezték megterhelőbbnek a feladatokat.
  • – A következő tanévet a megszokottakhoz hasonlóan szintfelméréssel kezdjük, ekkor derül ki majd, milyen hatékony volt a digitális oktatás. Pedagógusaink és a szülők visszajelzései alapján nem számolunk jelentős lemaradással – ezt már Piros Zoltán, a Kinizsi-iskola igazgatója jelentette ki.
  • Zsula Magdolna fejlesztőpedagógus szerint viszont az eltelt három hónap „megy a levesbe”.
  • Míg a Debreceni Ady Endre Gimnáziumban csak a kezdő nyelvi csoportok szintfelmérését végzik, a Kinizsi Pál Általános Iskolában a legfontosabb tantárgyakból kell majd számot adniuk a diákoknak az új tanév elején. Türk László, az Ady-gimnázium igazgatója a Naplónak arról számolt be, folyamatosan kéri a szakmai munkaközösségek vezetőit, hogy mondják el, hogyan érzik magukat a munkaközösséghez tartozó kollégák, mivel a digitális oktatás nehézségeit ők csatornázzák be az iskolavezetés irányába.

    „Változó véleményekkel találkozunk. Mi, tanárok úgy érezzük, hogy sokkal többet dolgozunk, de még így is csak töredékét tudjuk elvégezni annak a tananyagnak, amit kellene. A nyelvi órákon pedig éppen az nem tud megvalósulni, ami a legfontosabb lenne: a kommunikáció és az interakció. A legtöbb tanuló úgy teljesít, ahogy egyébként is”

    – tájékoztatott az intézményvezető.

    Az iskolaigazgató szerint a digitális oktatás nem azt jelenti, hogy mindent ugyanúgy meg kell tanulni a diákoknak, mint a tantermi órákon, emellett az ismeretátadás e formájának módszertanában soha nem látott fejlődés tapasztalható ezen időszakban. – Nagy kérdés, hogy ezt a mindennapi munkánkba hogyan ültetjük át, amikor visszatérünk az osztálytermekbe. Hiszem, hogy a nap mint nap tapasztalt digitális tanítás előnyeit hozzuk magunkkal az intézmény falai közé – mutatott rá Türk László.

    Beszédes válaszok

    A Debreceni Ady Endre Gimnázium kérdőívéből a közelmúltban kiderült, a diákok túlnyomó többségének (nagyjából kétharmadának) nem okozott gondot az új munkarendre való átállás, és az összes válaszadó döntő többségének rendelkezésére állnak a szükséges eszközök is. A tanulók a konzultációk számát elegendőnek tartják, a kialakult haranggörbe egyik irányba sem mutat torzulást. A kiadott tananyag mennyiségének megítélése a válaszadások tükrében viszont ellentmondásos. A jelenség természetes, mert akinek nehezebben megy az adott tantárgy, az soknak, akinek könnyebben, az kevésnek érzi, úgyhogy ezekből a számokból nem lehet messzemenő következtetéseket levonni. – Úgy gondolom, jól megérezték diákjaink, hogy az ilyen oktatási mód az önálló tanulás megtanulása felé tereli őket – következtetett Türk László, majd hozzátette, több kolléga említette a válaszadás kapcsán, hogy ők is sokat tanultak, fejlődtek ezekben a hetekben.

    A felmérésből az is kiderült, hogy az önálló időbeosztás nagy kihívást jelent a középiskolás gyermekek számára. A leggyakoribb problémák között szerepelt, hogy időben kell felkelni, ott lenni minden online órán, határidőre szükséges teljesíteni a feladatokat. Hátrányként említették a szülők, hogy bizonyos tantárgyakból nagyon hiányzik a tanár magyarázata.

    Segített a gyors alkalmazkodás

    Piros Zoltán, a debreceni Kinizsi Pál Általános Iskola intézményvezetője a Naplónak elmondta, ebben a különleges helyzetben a szülőkre hatalmas szerep hárult, hogy támogassák gyermekük otthoni tanulmányait, az esetleges felzárkóztatás hatékonyságához viszont az iskolai háttér teljes mértékben biztosított. – A digitális munkarend egy teljesen új és váratlan helyzetet teremtett mindannyiunk számára, ennek ellenére a tanulási-tanítási folyamat szereplői, a gyermekek, a szülők és a pedagógusok gyorsan alkalmazkodtak a kihívásokhoz – nyilatkozta az iskolaigazgató.

    Piros Zoltán kiemelte, a szintfelmérőt – a gyakorlatnak megfelelően – a következő tanév elején is el fogják végezni, így tervezve az adott tanév, az adott tantárgy tanítási-tanulási folyamatát.

    A nyári szünettel kapcsolatban arra kérte a szülőket, lehetőleg adjanak teret a gyerekeknek ahhoz, hogy minél többet játsszanak, pihenjenek, ahogy az a nagy betűs vakáció hetei alatt lenni szokott. – A járványhelyzettől függetlenül is a nyári szünetben a gyermek elfelejt dolgokat, ez természetes és megszokott, az ismétlésekkel ezt a tudást elő lehet hívni – fogalmazott végül Piros Zoltán.

    Kivételes vakáció előtt állunk

    Zsula Magdolna szerint a digitális oktatás heteiről a pedagógusok nagy része már most tudja, hogy igen csekély mértékben voltak eredményesek. A fejlesztőpedagógus a Napló kérdésére arról is tájékoztatott, hogy a hagyományos vakációkkal ellentétben javasolt ezen a nyáron minden hétköznap tanulni a gyerekekkel. Arra hívta fel a figyelmet, hogy az általános iskolások, kiváltképp az alsó tagozatosok a nyári hónapokban ne egyedül, hanem lehetőleg a szülővel, játékos formában gyakoroljanak napi egy-másfél órát. Példaként említette a 2. osztályban tanult szorzótábla, a szövegértés és az idegen nyelv rendszeres gyakorlását.

    „Fontos, hogy a számítógép helyett próbáljuk a gyerekeket olvasásra ösztönözni, akár egy szabadon választott könyvvel, akár a kötelező olvasmány közös felolvasásával, mindezt pedig sok-sok türelemmel”

    – fogalmazott a debreceni fejlesztőpedagógus, majd hozzáfűzte, amellett, hogy a játékos gyakorlás egyben közösen eltöltött minőségi időnek is számít, a 2020/21-es tanév elejére várható iskolai szintfelméréseken és ismétlő órákon is meglátszik majd az eredménye.

    SZD

    Borítókép: Debreceni Dorka, a Szoboszlói Úti Általános Iskola tanulója szintén megismerkedett az otthon tanulás hátrányaival és előnyeivel

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában