Felveszik a munkát a cenzúra ellen tiltakozó kínai újságírók

Peking, 2013. január 9., szerda (MTI) – Ismét munkába állnak azok az újságírók, akik napok óta tüntettek az újságírói szabadság megsértése miatt – derült ki a szerdai hongkongi lapjelentésekből.

A fejlemények mögött, úgy tudni, a dél-kínai Kuangtung tartomány első emberének közbelépése van. Hu Csunhua, aki a múlt hónapban kapta meg a tartomány párttitkári posztját, s akit a kínai politikai vezetés következő generációjának ígéretes politikusaként tartanak számon, személyesen is beavatkozott a Nanfang Csoumo (Southern Weekly) című lap munkatársai és a menedzsment, illetve a pártfelügyelet közti vitába. A felek között tovább folynak a “tárgyalások”.

Az eddig kiszivárgott hírek szerint a megállapodás szerint a hetilap a megszokott módon és időben jelentkezik ismét, s a tiltakozók többségét nem sújtják retorzióval. A kantoni székhelyű újág országszerte a kényes témák feldolgozásáról, oknyomozó riportjairól és nem ritkán merész véleménynyilvánításáról ismert.

Az újságíróknál az csapta ki a biztosítékot, hogy újévi jegyzetüket – vélhetően a felügyelő tartományi propagandaosztály vezetőjének utasítására – lerövidítették, átírták, elvéve az alkotmányos szabadság mellett kiálló publicisztika élét.

A hongkongi South China Morning Post című lap úgy tudja, Hu, a tartomány vezetője utalt rá, hogy a lapnál felelősnek tartott Tuo Csentől előbb-utóbb meg fognak válni.

A Nanfang Csoumo újságírói nem nyilatkozhatnak külföldi tudósítóknak, a hongkongi lapnak azt mondták, egyik fél sem szeretné tovább elmérgesíteni a helyzetet.

A kínai médiában az elmúlt napokban elterjedt, hogy a mikroblogokon “kívülállók”, a lap volt munkatársai, valamint “ellenséges külföldi erők” csatlakoztak rá az eseményre és igyekeztek a helyi tüntetést az országban uralkodó helyzetre kivetíteni, s egyesek magukat a szerkesztőség tagjaiként kiadva hívtak fel szimpátiatüntetésekre.

A Global Times című lap arról számolt be, hogy Csen Kuang-cseng Amerikában tartózkodó vak kínai emberi jogi aktivista is támogatásáról biztosította a sztrájkolókat. A kommentár szerint külföldön vannak, akik szeretnék szembeállítani a médiát a hatalommal.

Egy hétfői körlevélben a kommunista párt illetékesei állítólag arról biztosították a főszerkesztőket és a párt területet felügyelő helyi vezetőit, hogy urai a helyzetnek, a “média pártellenőrzése megingathatatlan”.

A Global Times szerdán “a sajtószabadságnak a társadalmat kell szolgálnia” címmel közölt írást, amelyben arról igyekszik meggyőzni olvasóit, hogy a szabad sajtónak is határok között kell működnie, s a szabadság mértékének mindig összhangban kell lennie a társadalom fejlettségével. A lap szerint ugyanakkor az új társadalmi körülmények között nem működtethető a régi médiairányítás.

Trebitsch Péter, az MTI tudósítója jelenti.

MTI