Felüljáró és szintbeni kereszteződések

Akt.:
Speciális gépekkel is dolgoznak az érintett szakaszon
Speciális gépekkel is dolgoznak az érintett szakaszon - © Fotó: Kovács Péter
Hajdú-Bihar – Mindezek megépítése, modernizálása szintén része a vasút-korszerűsítési munkáknak.

Változó menetrend, az ebben szereplő hosszabb menetidő, valamint a deklaráltan megnövekedett utazási időhöz képest is olykor fellépő késések jellemzik az utazást ezekben a hónapokban a 100-as vasúti fővonal Püspökladány és Ebes közötti szakaszán.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tájékoztatása szerint várhatóan 2020 szeptemberében befejeződnek a munkák.

Új P+R parkolók

Utána a vonattal közlekedők a vasúti szolgáltatás színvonalának emelkedésével, biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőséggel találkozhatnak, a pálya pedig alkalmas lesz a nagyobb sebességre. Korszerűbb lesz a vasutat érintő közúti infrastruktúra, rendezettebbek az állomások előterei, a vágányokat külön szinten lehet majd megközelíteni, magasperonok és perontetők épülnek, mindez akadálymentesen. Az eligazodást pedig modern vizuális- és hangos utastájékoztatással segítik. Új P+R parkolókat alakítanak ki, javulnak a ráhordási feltételek, Kabán pedig felüljáró épül a közúti forgalom átvezetésére.

Humuszolás, régészkedés

A jelenleg működő kabai szintbeni átjárót a vasút és a 4-es számú főút felett átívelő felüljáróval váltják ki.

Ez biztonságos külön szintű közlekedést eredményez a forgalom számára. A felüljáró része a Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakasz pályaépítési és biztosítóberendezési munkái projektnek, amely az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében valósul meg európai uniós és hazai költségvetési forrásból. A kivitelezés szerződéses összege nettó 73 milliárd 497 millió 828 ezer 782 forint.

vasut2
Fotó: Kovács Péter

Jelenleg a terület előkészítése folyik (humuszolás, régészeti feltárások, próba cölöpfúrások), majd a nagy tömegű földmunkával, a töltésépítéssel folytatódnak a munkálatok. A felüljáró csatlakozni fog a Nádudvar felé tartó közúthoz, és kapcsolatot létesít a 4-es főúttal, valamint Kaba városával is – tájékoztatott a NIF, hozzátéve, hogy a felüljáró- és a csomópont építésekor sebességkorlátozásra és sávszűkítésekre kell számítani a Kaba–Nádudvar–Földes összekötő úton, míg a 4-es főúton ezek mellett sávelhúzással is találkozhatnak az ott közlekedők.

Gumielemek az átjáróban

Nagyobb építési forgalom idején pedig időszakosan jelzőőrök is segítik az autók mozgását. Az átépítés alatt és a felüljáró gerendáinak beemelési idejére várhatók forgalomkorlátozások, lezárások.

A szintbeni vasúti átjárók átépítése is része a vasútvonal-korszerűsítő munkának. A projekt kivitelezése 2017 júniusában megkezdődött, és várhatóan 2020 szeptemberében befejeződik.

A Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakaszon található szintbeli átjárók (10 darab, ebből földutas öt darab) átépítése a vasútvonal és állomások átépítésének üteme szerint történik. Az útátjárók felújítása során a csatlakozó szakaszok új aszfaltburkolatot kapnak, a vágánykörzetben új, előregyártott gumielemeken történik majd a közlekedés. Az útátjárókat a korszerűsítés után is fénysorompóval biztosítják.

2019 közepén kezdhetik

A szintbeni kereszteződések között a kabai után a fürdővárosban található Hajdúszobosz­ló–Hajdúszovát úton lévő vezeti át a legnagyobb forgalmat. A szoboszlóiak szerették volna, ha ez az átépítés után különszintű vasút-közút találkozási pont lett volna. A NIF azonban arról tájékoztatta lapunkat, hogy a műszaki paraméterek figyelembevételével az a vasúti átkelés marad szintbeni, mégpedig a fenti paraméterek (gumielemek, fénysorompó, stb.) szerinti.

A tervek alapján 2019. második és harmadik negyedévében történik meg a csomópont korszerűsítése. A gyorsabb előrehaladás és a forgalmi fennakadások enyhítése céljából terelőút kialakítását tervezik ezen az útszakaszon.

HBN–KZS


Szubjektív

A vasútállomás az alul- és felüljáróval, lifttel, utas­infóval akár lehetne az ausztriai Landeckben vagy a svájci Sankt Gallenben is, olyan színvonalú már Ladányban. Most a kabai, a szoboszlói és az ebesi jön. És persze a vasúti pálya. De könyörgöm! A vasút lényege, a vonatok sebessége, mikor fogja akárcsak közelíteni is az említett két város között közlekedő vonatokét? Mert a vonatozóknak az utazási idő hossza (rövidsége) a legfontosabb. Nálunk mikor járnak majd 160-nal a személyvonatok?

– Kovács Zsolt –








hirdetés