Félezer hátrányos helyzetű gyermek kezét vezetve

Félezer hátrányos helyzetű gyermek kezét vezetve
© Fotó: Derencsényi István
Biharkeresztes – Akad olyan tanuló, aki papír híján a falra rajzolt otthon. 

Amikor az általános iskola épületébe belépve a gyerekek megpillantják L. Ritók Nórát, hangos köszönés közepette szinte versenyeznek azért, hogy melyikőjük ölelje át hamarabb. Rajzórára érkeztünk, amelyen jelentős többségben halmozottan hátrányos, roma tanulók vesznek részt. – Ezek a gyerekek nagy hátránnyal érkeznek az iskolarendszerbe. A rajzórákon úgy próbálunk kompenzálni, hogy a vizuális kommunikáció mellett jelentős hangsúlyt kap a számfogalom és az íráskészség erősítése, valamint a szociális kompetenciák fejlesztése – magyarázza az Igazgyöngy Alapítvány vezetője, miközben kiosztja a rajzlapokat.

“Eljössz a szülinapomra?”

Kinek mikor van a születésnapja? – teszi fel a kérdést az elsősöknek, akik közül sokan nem tudják a választ. – Nekem 2016-ban – szólal meg az egyik fiú. – A mai téma a születésnap, az ilyen alkalmakkor pedig torta is szokott lenni. Hogyan néz ki? – szólítja meg ismét a diákokat. – Epres! Kocka alakú! Szívecskés! – hangoznak a válaszok, aztán Barbi felveti a lehetőséget, hogy emeletes is lehet. Erre aztán mindenki emeletes tortát akar rajzolni, csakhogy nem tudják, hogyan is lássanak neki. Sebaj, Nóri néni a táblához hívja a kislányt, mutassa meg a többieknek, ő hogy képzelte.


Fotó: Derencsényi István Fotó: Derencsényi István ©

– Téged tényleg érdekel, hogy mikor van a szülinapom? És el is jössz akkor? – kérdezi az egyik gyerek a pedagógust.  – Ha meghívsz, akkor szívesen elmegyek – feleli L. Ritók Nóra, majd megnyugtatja a kisdiákot: akkor is ott lesz, ha a születésnap a nyári szünetre esik.

– Az alkotás témája nem számít, hiszen a fejlesztésen van a hangsúly. A mai órán egy elképzelt, örömteli szituációról rajzolunk. A gyerekek nagy részének feltehetően nem is volt még születésnapi tortája, de annak elképzelése, ábrázolása valamilyen szinte beemeli az ehhez kapcsolódó érzelmi viszonyulást is – fogalmaz a pedagógus, mialatt arra kéri őket, rajzoljanak gyertyákat a süteményre, mögé pedig magukat azzal az ajándékkal a kezükben, amire vágynak.

Egy doboz filctoll

A toldi Dzsamina lassan befejezi a munkát, a “boldogságcsillagokat” színezi, amikor mellé ülök, azt mondja, az anyukájával is sokat szokott otthon rajzolni, Rajmund viszont nincs megelégedve azzal, amit készített. – Csúnya lett, a Lacikáé sokkal szebb – mutat egy másik gyerekre. – Otthon van egy doboz filctollam – teszi hozzá, aztán még próbál javítani a szerinte nem jól sikerült alkotáson. A tanterem ajtaján kopognak, egy másodikos kislány, Amanda érkezik, hogy átvegye a jutalmát, amit egy országos rajzpályázaton elért első helyezéséért kap. A csoport izgatottan állja körül a díjazottat, a csomag tartalma közül leginkább a tabletet csodálják – Aki olyan szépen dolgozik, mint Amanda, elérheti ugyanezt – hívja fel a tanulók figyelmét az alapítványi vezető, amikor látja, hogy a gyerekek kissé irigykedve figyelik a lányt.

Az Igazgyöngy tanulóinak jelentős százaléka hátrányos helyzetű roma, mégis kiemelkedő eredményeket érnek el hazai és nemzetközi versenyeken. L. Ritók Nóra ezt a tudatos pedagógiai folyamatokkal magyarázza.

A 21. században elvárás, hogy egy gyereknek legyen saját véleménye a világról, és ezt képes legyen közölni, akár vizuálisan is.

– Az alkotás komplex személyiségfejlesztő folyamat, alkalmas az ismeretek elmélyítésére, miközben hihetetlen érzelmi többletet ad. Amikor például egy madárról tanulunk, és ábrázoljuk is, azon kívül, hogy megértjük a teste felépítését, a sikerélménnyel érzelmileg erősítjük meg a bevésést. Közben pedig azt is építjük bennük, hogy mindenkinek saját egyéni útján kell viszonyulnia a világhoz. Az alapítványnak hat településen több mint ötszáz diákja van, a rajz egy örömforrás számukra, amelyet családi környezetben is szeretnek végezni, ugyanakkor jártam olyan tanítványnál ahol technikai eszközök híján a falra került a rajz – jegyezte meg az alapítvány vezetője. Az óra végeztével az egyik kisfiú hozzá siet, cukorkát szorongat a markában, minden szó nélkül, mosoly kíséretében átadja, majd a kabátját felvéve sietősen távozik a többiek után.


Fotó: Derencsényi István Fotó: Derencsényi István ©

A fehér köpeny az álma

Varga Amanda nem első alkalommal ért el kiemelkedő helyezést rajzával. Korábban egy nemzetközi pályázaton Kínában ismerték el tehetségét, ahol 47 ország diákjai között ért el első helyezést és habár nagyon szeret rajzolni, az az álma, hogy orvos legyen.​

– Szilágyi Magdolna – 



Sporthírek






hirdetés