“Ezzel a fogyasztó fog jól járni, de ő nagyon” – Bealkonyul végre az áfacsalóknak?

A baromfihús tipikusan vevőcsalogató terméknek számít, ezért árérzékeny
A baromfihús tipikusan vevőcsalogató terméknek számít, ezért árérzékeny - © Illusztráció: Getty Images
Hajdú-Bihar – A sertéshús után a tej, a tojás és a baromfihús áfája is jelentősen csökken jövőre.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a napokban jelentette be, hogy januártól a baromfi, a tej és a tojás 27 százalékos általános forgalmi adója (Áfa) 5 százalékra csökken. Emellett mérséklődik az internethasználat és az éttermi szolgáltatások forgalmi adója is.

A hazai baromfiszektor teljes egészében önellátó – Bárány László

A kifehérítést szolgálja

Mélykuti Tibor, a Tej Terméktanács elnöke szerint olyan termékportfóliónál szabad megcsinálni az áfacsökkentést, amely szolgálja a gazdaság kifehérítését. „Ez a fogyasztói tejeknél egyértelműen meg fog valósulni, mivel az elmúlt években az UHT-tejek 90 százaléka áfacsalással került be az országba. Ha ilyen alacsony áron meg tudták venni a kereskedelmi láncok, akkor ezt nyilván egy vevőcsalogató termékként tették ki a polcokra, leverve a hazai termékek árát.

A másik, ami miatt a kormány az áfacsökkentést eddig nem támogatta, az egyrészt a költségvetési kiesés, a másik pedig, hogy a kiskereskedelmi láncok nem biztos, hogy továbbadják a csökkentést a piaci árakban. A terméktanácsnak hét kiskereskedelmi szereplő a tagja (65-70 százalékos piaci részesedéssel), akik írásban vállalták, hogy az áfacsökkentést továbbadják a fogyasztóknak” – mondta az elnök, hozzátéve, hogy a magyar tejtermékfogyasztás fele fogyasztói tejfogyasztás, azaz a magyarok isszák a tejet. Ezért kellett, hogy első körben itt történjen meg az áfacsökkentés. – Most azért lobbizunk, hogy már július 1-től megvalósuljon az áfacsökkentés. Ez ugyanis sok termelőnek a jelen helyzetben a túlélést jelentené – hangsúlyozta Mélykuti Tibor.

Meg is tapsolták volna

„Üdvözöljük a bejelentést; ha fél évvel korábban történik, talán meg is tapsoltuk volna, de így is örülünk neki. Alapvetően ezzel a fogyasztó fog jól járni, de ő nagyon. Ugyanis azokból a baromfitermékből, amiket az áfacsökkentés érint, hetente átlag kétszer vásárolnak az emberek. Ezeket januártól 20 százalékkal olcsóbban fogja a vásárló megkapni. Biztos vagyok benne, hogy az áfacsökkentés az árcédulákon is megjelenik, hiszen óriási verseny van a kereskedelmi láncok között. Az a kereskedő, aki ebből a 22 százalékból 1-2 százaléknál többet nyúl le, az árversenyben alul marad” – vetítette előre várakozásait Bárány László, a Master Good cégcsoport vezérigazgatója.

Kereslet-visszarendeződés

Szavai szerint a baromfihús kifejezetten vevőcsalogató termék, ezért nagyon árérzékeny. Szerinte lesz egyfajta kereslet-visszarendeződés, aminek a sertéstartók nem fognak örülni.

– Annyival fogunk jobban járni mi, mint a sertésesek, hogy a hazai baromfiszektor teljes egészében önellátó. Csak nagyon elvétve jön be import baromfihús; ha mégis, az a 27 százalék ellopható áfa miatt jön be. De ennek ugye januártól vége lesz. Tehát az áfacsökkentés miatt keletkező többletkereslet a magyar termelők elégítik ki. A sertéshúsnál ez nem így volt – jelentette ki.

A kereskedőkön múlik

Nagy Miklós, az évi 42 millió tojást előállító földesi Rákóczi Mezőgazdasági Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, a kereskedőkön múlik, hogy „lenyúlják-e” az áfacsökkentést vagy sem.

– Most is hozzák be az olyan méretű tojást, ami Európában ipari tojásnak minősül, Szlovákiában és nálunk viszont étkezési tojásnak számít, ezzel akcióznak az áruházláncok. Leverve a normális tojásnak az árát. Ma a kereskedők 6-15 forint közötti összegeket raknak rá a tojás darabjára. A termelőtől megveszik 16 forintért, ez az áfával 19 forint, és 35-40 forintért árulják. Így soha nem fog a tojásfogyasztás visszamenni a korábbi magasabb szintre. Pedig ha több tojást enne a magyar lakosság, akkor jóval egészségesebb kereslet-kínálati egyensúly jellemezné a piacot. A mi cégünk évi 42 millió tojást állít elő. Ilyen volumennél már minden forintnak jelentősége van. De nem csak rajtunk múlik… – osztotta meg velünk kétségeit a cégvezető.

A vendéglátós kevesli

Boros József, az ismert debreceni vendéglátóipari vállalkozó úgy gondolja, hogy az első lépcsőben 27-ről 18 százalékra csökkenő vendéglátóipari áfa nem sokat lendít majd az ágazaton. – Ugyanúgy le kellene vinni a vendéglátás áfáját is öt százalékra, és akkor érezhetően megindulna a forgalom. Szerintem az árbevétel se csökkenne drasztikusan, hiszen az emberek nemcsak egy-egy családi ünnep alkalmával választanák az éttermet, ha az étlapon is látnák visszaköszönni az áfacsökkenés ármérséklő hatását – válaszolta a Napló kérdésére Boros József.

– Petneházi Attila –

Címkék: , , ,







hirdetés