Ernelláék Farkaséknál – rólunk, nekünk

Akt.:
Ernelláék Farkaséknál – rólunk, nekünk
© Fotó: jegy.hu
Debrecen – Hajdú Szabolcs fesztiváldíjas filmjének „színpadi változata” az utóbbi évek egyik legszerethetőbb előadása.

Eszter (Török-Illyés Orsolya) altatómesét olvas a Kobak könyvéből (kis)fiának Brúnónak (Gelányi Imre). A szomorú Fehérbohóc-arcú gyerek el is szenderül ültében, ám amikor már nem hallja Anyja monoton hangját mérgesen követeli a folytatást: Még egyszer! Az elcsigázott, érzelmileg manipulálható Anyuka a béke kedvéért már épp folytatná Hervay Gizella Tréfás meséjét, ám ehhez Farkasnak (Hajdu Szabolcs) is van néhány szava, és már itt kiderül, hogy a házaspár nem ért egyet a gyereknevelés kérdésében.

A negyvenes éveiben járó Apa szerint Brúnó öt éve mást se csinál, csak ordít és teszi ezt azért, hogy őt, a meg nem értett, másodhegedűssé lefokozott édesapát idegesítse. Ki is mondja: „Úgy vagyok itt, mint valami kajamaradék…Brúnó átvette a helyemet.”

Úgy tűnik, Farkas egyszerűen képtelen elfogadni, hogy osztozkodni kell azon a szereteten, figyelmen, amely fia születése előtt csak az övé volt. Eszter a sorozatos viták, játszmák és egyáltalán az évek során fokozatosan kihűlt, ellaposodott kapcsolatuk miatt azt kérdezi: ”Minek vagyunk mi még együtt?” Ám mielőtt Farkas válaszolhatna, a szokatlanul késői órában megcsörren a kaputelefon és váratlan vendégek toppannak be hozzájuk. Eszter húgáék, Ernelláék (Sárosdi Lilla) tíz évre tervezett, ám végül egyévesre redukálódott skóciai tartózkodás után térnek haza üres zsebbel oda, ahol minden hidat felégettek maguk mögött. Ráadásul – egyetlen megmaradt vagyontárgyuk – az autójuk is lerobbant, s igazán nincs is hova menniük.

Más nyomora könnyít a sajáton

Farkasék eleinte talán még örülnek is egy kicsit a hívatlan látogatóknak, hiszen „a megmentő szerepben” saját problémájukat egy időre besöpörhetik a szőnyeg alá, a lúzerként hazakullogó rokonok morális és egzisztenciális helyzete pedig óhatatlanul felértékeli saját kiüresedett kapcsolatukat. A sokéves feszültségek, elfojtott indulatok, sértettségek azonban hamar a felszínre törnek. Épp csak, hogy lekabátolnak a kedves rokonok, a férfiak máris összeszólalkoznak. Farkas gúnyosan emlékezteti Albertet (Szabó Domokos) a kivándorlásuk előtti fogadkozására, hogy legalább tíz évig nem jönnek haza Skóciából. A megszégyenített sógor ezt hiába tagadja, a mindent jobban tudó nyárspolgár házigazda anno minden mondatot, mely az indulás napján elhangzott, szóról szóra feljegyzett noteszébe…

Fokozva a feszült hangulatot a két gyermek, Brúnó (Gelányi Imre) és Laura (Hay Anna) is összekap, de úgy istenesen: az öt éves kisfiú, Darth Vader álarcban a széklábbal ütlegeli a vendég kislányt.

A saját nappalinkban vagyunk?

Az előadás egy részben és egy helyszínen, Farkaséknál játszódik, nagyjából hatvan néző ül a Páholy színház tágas szobájának két oldalán. Ötletes a térszervezés, mindent kihoznak, amit csak lehet ebből a helyiségből; az összes ajtót, s néhány ablakot bevonnak a játékba, sőt le is mennek az utcára; csak a hangjukat halljuk a nyitott ablakon keresztül. Ernelláék váratlan látogatásán kívül nem történik semmi rendkívüli, nem hal-, nem betegszik meg senki, mégse unatkozunk, minden pillanatát élvezzük ennek az eseményekben és fordulatokban szegény, ám intelligens humorban gazdag, már-már tabukat döngető drámának.

Úgy érezzük, mintha egy reality show-t néznénk, azzal a különbséggel, hogy itt a szereplők nem szexelnek a jakuzziban a kíváncsi nézők előtt, sőt tudnak a magyar nyelv szabályainak megfelelően beszélni és még értelmes gondolataik is vannak. Problémáik valósak, húsbavágók, akár a mieink is lehetnének, akár a mi nappalinkban is játszódhatna a történet, hiszen sokunkat érinthetnek gyerekneveléssel, lakással, napi megélhetéssel kapcsolatos gondok, pénzhiány, párkapcsolati problémák, a kivándorlás. A színészek olyan természetesen viselkednek – többnyire nem is színpadi hangerővel kommunikálnak egymással – mintha nem is szerepet játszanának. A szöveg is teljesen sallangmentes, ugyanakkor kellően feszes és nélkülözi a hatásvadász elemeket.

Görbe tükörben

Hajdú Szabolcs az idén ugyanezzel a címmel vászonra is vitte darabját, melyet szerzőtársával, feleségével Török-Illyés Orsolyával közösen írtak. A filmet – mely nyáron a Karlovy Vary Filmfesztiválon elnyerte a legjobb alkotásnak járó Kristályglóbuszt valamint hétmillió forintnak megfelelő pénzdíjat, Hajdu Szabolcs rendező pedig megkapta a legjobb színészt elismerő kitüntetést is – állami támogatás nélkül, alig 1,5 millió forintból, baráti segítséggel hozták létre.

Az Ernelláék Farkaséknál egyszerre szól rólunk és nekünk, görbe tükröt állítva szórakoztat. Kár lett volna kihagyni!

Hassó Adrienn



Hajdu Szabolcs: sikerült olyan filmet készítenünk, amely Magyarországon és külföldön egyaránt érvényes

Budapest – Sikerült készíteni egy olyan filmet, amely Magyarországon és külföldön egyaránt érvényesen szól apró emberi dolgokról, és talán segíti a nézőket a hétköznapok túlélésében – mondta Hajdu Szabolcs, az Ernelláék Farkaséknál című film rendezője az M1 aktuális csatornán hétfő este.



Mindannyiunk hétköznapjai

Debrecen – „Jókat mókáztunk a vörös szőnyeges vonuláson, egyikünk sincs hozzászokva a sztárként ünnepeltséghez.” Interjú Török-Illyés Orsolya színművésszel.



Sporthírek






hirdetés