Enyhült a fogyasztói hangulat

Akt.:
Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: Ádám János
Debrecen – A rezsicsökkentés ígérete hatott a vásárlási kedvre – állapította meg a kutatás.

Idén márciusban mintegy 27 pontnyit emelkedett a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Index. A Vásárlási Hajlandóság Index értéke 11 ponttal, míg a Fogyasztói Várakozások Indexének értéke 41 ponttal magasabb mint tavaly decemberben. A háztartások bizakodóbbak mind saját anyagi helyzetük, mind az ország gazdasági esélyeit illetően. A két évvel ezelőtti szintre csökkent a munkanélküliség növekedése miatt aggódók aránya.

Mi van a háttérben?

„A vizsgálat pozitív eredményeinek hátterében egyértelműen az alacsonyabb energiaárak ígérete áll” – véli Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. „Arról van szó ugyanis, hogy a magyar fogyasztó pragmatikus. Ha csak néhány ezer forinttal több marad a zsebében, az gyakorlatilag azonnal jobb kedvre deríti” – fejti ki álláspontját a szakember.

A Fogyasztói Várakozások Index (FVI) értékében is jelentős pozitív elmozdulás látható. A növekedés oka, hogy javult mind a háztartások várt pénzügyi helyzetének, mind pedig az ország gazdasági helyzetének a megítélése. Ez utóbbi esetében főként a rövid távú, vagyis az elkövetkező 12 hónapra vonatkozó várakozások javultak: az ország gazdasági helyzetét rövid távon optimistán megítélők aránya az előző negyedévben mért 17 százalék után márciusban 24 százalékra emelkedett. Ezzel egyidejűleg a tavalyi év azonos időszakához képest (51 százalék) kevesebben, a lakosság 36 százaléka számít az ország gazdasági helyzetének romlására. A Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) értéke az előző év utolsó negyedéhez képest 11 pontot emelkedett. Némiképp mérséklődtek árváltozásokkal kapcsolatos negatív inflációs várakozások is az előző időszakhoz képest, bár továbbra is tízből heten (73 százalék) számítanak az árak további, átlagosan 6 százalékos emelkedésére a következő 12 hónapban.

HBN