Az út és a biztonság erősítése

A 4-es főút 171+677-180+400 kilóméterszelvényei közötti – Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyék határától Püspökladányig terjedő – 8,7 kilométer hosszúságú szakaszát az Európai Unió előírásainak megfelelően 11,5 tonnás tengelyterhelés elviselésére tették képessé a közelmúltban.

Vissza nem térítendő

A beruházás megvalósításához az Európai Regionális Fejlesztési Alap jóvoltából a Nemzeti Fejlesztési Tervbe illeszkedő Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) keretében 1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig). A KIOP keretében útügyi szempontból háromféle célra lehetett pályázni: települési elkerülő szakaszok építésére, utak áteresztőképességének bővítésére, valamint burkolat-megerősítésre. Az Ukig ez utóbbi kategóriában nyert pályázatot. A program fő célja tehát az útburkolatnak az Európai Unió előírásai szerinti megerősítése volt, de egyben a közlekedésbiztonság fokozása is. A támogatási szerződést 2005 januárjának elején írták alá.

– A program összköltsége egyébként megközelítette az 1,1 milliárd forintot – tudtuk meg Péter Páltól, a Magyar Közút Kht. Hajdú-Bihar Megyei Területi Igazgatósága műszaki, tervezési és lebonyolítási osztályának vezetőjétől.

Az említett útszakaszra esik a 4-es főútnak a Budapest-Záhony vasútvonal, valamint a 42-es számú főút fölött átívelő hídja. Ezen a szakaszon keresztezi a 4-es főutat a 3405. jelű – Nádudvart és Püspökladányt összekötő – út csomópontja is. Ez volt a beruházás megkezdéséig Hajdú-Bihar megye legbalesetveszélyesebb közúti kereszteződése.

 Az útszakaszon két rétegben fokozott terhelhetőségű aszfaltot kellett lefektetni, a hidat pedig teljes egészében felújították. A csomópontot átépítették, kanyarodósávval, kerékpárút-átvezetéssel, forgalomirányító jelzőlámpákkal, közvilágítással látták el.

Határidő előtt

A munkálatok – mivel a pályázat sikerében bízva a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési pályázatot már 2004-ben kiírták – már röviddel a támogatási szerződés megkötése után, 2005. március 30-án elkezdődhettek. Eredetileg 2006. január 31-ére vállalta a kivitelező a beruházás befejezését, de ez már 2005. november 20-án megtörtént. A műszaki átadás 2005. december 2-án volt.

A terveztetés már zajlik

A 4-es főút 77 kilométer hoszúságú Hajdú-Bihar megyei átvezető szakaszát az említett 8,7 kilométer, valamint a Hajdúszoboszlót elkerülő 13,3 kilométeres szakasz kivételével még nem tették alkalmassá a 11,5 tonnás tengelyterhelés elviselésére. Ez nem jelenti azt, hogy az út ne bírná el ezt a terhelést, az viszont tény, hogy a 10 tonnás tengelyterhelésre méretezett pálya élettartama megerősítés nélkül lerövidül. Az EU tagjaként pedig 2008-tól mindenképpen engedélyeznünk kell a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek közlekedését útjainkon.

Püspökladánytól a hajdúszoboszlói elkerülő szakaszig terjedő 20 kilométerre, valamint a debreceni Erzsébet utcai csomóponttól a Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye határáig terjedő 25 kilométeres szakaszra a kht. elindította a felújítás tervezésének közbeszerzési eljárását.

A hajdúszoboszlói elkerülő szakasztól a debreceni Erzsébet téri csomópontig a jövőben várhatóan kétszer két sávos lesz majd a 4-es főút, Ennek terveztetését a Nemzeti Autópálya Rt. végzi.

Több helyen is dolgoznak

Hajdú-Bihar megye területén a 42-es és a 47-es főutakon jelenleg is zajlik az Európai Unió előírásainak megfelelő tengelyterhelési teherbírás kialakítása érdekében felújítási munka, a 35-ös úton pedig már a műszaki átadás- átvételnél tartanak. Az országban egyébként több helyen végeznek ilyen munkálatokat annak érdekében, hogy az EU előírásait minél inkább teljesíteni tudja hazánk. Ezek a fejlesztések ISPA-támogatással, az Ukig beruházásában valósulnak meg.

P.Cs.



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter






hirdetés