Magyarország

2008.12.20. 18:31

A Bakonyvasút Szövetségnek elege van a sztrájkból

<p>A zirci székhelyű Bakonyvasút Szövetség ügyvivői testülete szombaton arra kérte a Gaskó István által vezetett szövetség dolgozóit, hogy ne tegyék lehetetetlenné az ünnepet és állapodjanak meg az elégséges szolgáltatásokban - derül ki a szövetség szombati közleményéből.</p>

A Bakonyvasút Szövetség, amely a Győr-Veszprém vasútvonal hosszú távú fenntarthatósága, és hatékony üzemeltetése támogatása érdekében alakult önkormányzati és civil szervezet, arra kérte a VDSZSZ-t, illetve a VDSZSZ által meghirdetett sztrájkokban résztvevő vasutasokat, hogy a Győr-Veszprém vasútvonal menetrend szerinti személyvonatainak forgalmát sztrájkjaik idején is maradéktalanul biztosítsák.

A VDSZSZ többször kinyilvánította, hogy követelései között szerepel a kormány által veszteségesnek ítélt, kis forgalmú vasútvonalak megtartása. A Bakonyvasút Szövetség szerint a VDSZSZ rendszeres sztrájkjai azonban a vasúti mellékvonalak forgalmát, utasmegtartó képességét végletesen szétzilálják. Ez különösen igaz a Győr-Veszprém vasútvonalra, ahol a győri pályaudvar felújítása miatti több hónapig tartó átszállási anomáliákat, valamint az immár sokadik VDSZSZ sztrájk miatt a napi ingázó utasforgalom jelentős csökkenését tapasztalta a szövetség.

A Bakonyvasút Szövetség úgy ítéli meg, hogy a vasútvonal forgalmát csak pontos, és kiszámítható vonatközlekedés biztosítása esetén lehet stabilizálni és középtávon növelni. Az ezzel ellentétes lépések a versenytárs közúti személyszállítási szolgáltatások nagy lefedettsége, valamint a személygépkocsi-használat elterjedése miatt e vasútvonalon teljes utasvesztéshez, ezáltal a közlekedés végleges ellehetetlenüléséhez vezethetnek, ami egyben a sztrájkoló és nem sztrájkoló vasutas dolgozók munkahelyének megszűnését is jelentené.

A VDSZSZ hetedik napja tartó sztrájkja országszerte járatkimaradásokat és többórás késéseket okozott, a munkabeszüntetés elképzelhető, hogy Karácsonykor is folytatódik. A tárgyalások eddig nem hoztak eredményt: a MÁV adatai szerint napi százmillió forinttal rövidíti meg ezzel a VDSZSZ a vasutat és a munkavállalókat. A dolgozók közül minden hetedik döntött úgy, hogy nem veszi fel a munkát, a többi vasutas szakszervezet nem támogatja Gaskóék terveit.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a VDSZSZ a valóságtól elrugaszkodva tudomást sem vesz napjaink súlyos gazdasági nehézségeiről, így követelései vasúti munkahelyek százainak a létét fenyegeti. A privatizációs bevétel szétosztása nem a hazai vasút jövőjét szolgálná, és értelmetlenné tenné a MÁV Cargo eladását. A magyar vasút vezetése bízik abban, hogy a vasutasok túlnyomó többsége belátja: most a jövő, a munkahelyek megőrzése a tét, és nem csatlakozik a kétes célokkal meghirdetett munkabeszüntetéshez.

A Gaskó István vezette VDSZSZ a MÁV Cargo privatizációs bevételéből minden vasutasnak nettó 250 ezer forintot követel, és a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak - a 2008-as évre visszamenőleg is - 10 százalékos többlet-béremelést. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója szerint ebből akár minden magyar állampolgárnak követelhetne a VDSZSZ pénzt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!