Elszántott, keskenyedő földutak

Akt.:
Elszántott, keskenyedő földutak
© Fotó: Molnár Péter
Hajdú-Bihar – Általában nagy esők után alakulnak ki a föld­utak új nyomvonalai.

Egyre gyakoribb jelenség külterületeken, hogy a földhivatali telekkönyvekben 10–12 méter szélesnek jelzett földutak mindössze egy autó szélességűek. Az ok egyszerű, a gazdák egy része egyszerűen elszántja az utat – állította egyik szikigyakori olvasónk, aki ezt bizonyítandó Dombostanya környéki ilyen utakat mutatott nekünk.

A felszólítás után a szankcionálás lehetőségével is élni kívánunk.
Fórizs László

Mivel az ottani utakat a debreceni önkormányzat kezeli, az észrevételt a polgármesteri hivatalhoz továbbítottuk. Az ő útfelügyelőjük erre helyszíni ellenőrzést tartott, melynek során egyebek mellett megállapította: a külterületi utak térképen megjelölt nyomvonalától gyakran eltér a valós állapot. Ennek legfőbb oka, hogy nagyobb esőzéseket követően az aktuális nyomvonal nehezen, vagy egyáltalán nem lehet közlekedni, ezért a lakosság és a vállalkozások a könnyebben járható, sármentes útvonalon haladnak tovább. Az új útvonal viszont sokszor már magántulajdonon megy keresztül, ami a közlekedőket általában nem zavarja – szerepelt az írásban érkezett válaszban.


Fotó: Molnár Péter Fotó: Molnár Péter ©

Arra ahol járható

A helyszínen az is kiderült, hogy a szabályozási terv szerinti szélesség biztosított a Cserei-part közelében, az út egy sávnyi szélességben járható. Az elszántás nem a kijelölt útból történt, hanem a korábban a lekerítetlen magáningatlanokból út céljára elvett-, kijárt részeket szántották be a jogos tulajdonosok.
Mindenesetre az útvonal pontos helyét földmérő fogja kitűzni. Azt azonban semmi sem garantálja, hogy azt követően a közlekedők ismét az eredeti nyomvonalat használják majd – osztotta meg kételyeit a polgármesteri hivatal illetékese. Azokra a kérdéseinkre, hogy a földutak elszántása miatt szoktak-e büntetni és ha igen, mikor és milyen összegű bírságot róttak ki – nem kaptunk választ.

„Elsimítják a problémát”

Dombostanya környékén több olyan külterületi földút is van, amelyek személyautóval nehezen járhatóak, mivel azokba mély nyomvályúkat járnak teherautók, terepjárók. Így az út közepe lassan púpossá, két széle méllyé válik. Az alacsony pallólemezes személykocsik pedig „fennakadnak”. A helyben élők ottjártunkkor azt szorgalmazták, hogy ezeket tolólapos nagy géppel időnként simíttassa el a város. A polgármesteri hivataltól megtudtuk, hogy a gréderezését megrendelik. Egyébként elsősorban azokban az utcákban végeztetnek ilyen munkákat, ahonnan erre vonatkozó lakossági megkeresés érkezik – tették hozzá.

HBN–OCs


Szankció következhet

Hajdúböszörmény önkormányzata már egy éve tájékoztatta a közigazgatási területén működő földhasználókat, hogy elfogadtak egy cselekvési tervet, a mezőőrség a rendelkezésre álló technikai eszközök segítségével (műholdas rendszerrel is) fokozottan ellenőrzi a birtokhatárok betartását, elsősorban az önkormányzati tulajdonú dűlőutak és fasorok védelme érdekében.

– Abban az esetben, amikor jelentős eltéréseket tapasztalunk a használat és a földhivatalnál nyilvántartott adatok között, akkor felszólítás után a szankcionálás lehetőségével is élni kívánunk – mondta el a Napló kérdésére Fórizs László, Hajdúböszörmény alpolgármestere.
Mint hozzátette, valós a probléma, s rendeletben való szabályozására azért is volt nagy szükség, mert akár közel 20 hektárnyi is lehet az a terület, amit a város elvesztett az önkéntes birtokba vételek által olyan várostól távoli területeken, amelyek például csatornákhoz futnak.









hirdetés