Előkészületek a jó fizikai erőnléthez

Előkészületek a jó fizikai erőnléthez
© Illusztráció: Getty Images
Debrecen – Mire van szükség ahhoz, hogy a gyermek fizikailag felkészülten kezdje az évet?

Néhány hasznos szempontot szeretnénk felsorolni, amivel a szülők megkönnyíthetik az iskolakezdést a saját és a csemetéik számára is.

Tíz óra alvás

Egy kisgyereknek tíz óra alvásra van szüksége, ám ha a szülők sokáig fent vannak, a fektetés ideje gyakran 9 óra utánra tolódik. A nyár sem kedvez a rendszerességnek, ilyenkor a szülők könnyebben legyintenek, ha a gyerek még este 10 óra után sem alszik.

Ahhoz, hogy a gyerek időben ágyba kerüljön, és reggel kipihenten ébredjen az iskolakezdéskor, fontos, hogy a család már augusztus második felében megkezdje az átállást. Érdemes fokozatosan, 5–10 perccel korábban ágyba küldeni a gyermeket, és vele együtt korábban ébredni. Segít, ha a lefekvéshez közeledve a gyermek már nem kap cukorban, koffeinben gazdag édességet, például csokoládét.

Látás- és hallásvizsgálat

Mind a látás-, mind a hallásproblémák akadályozzák a gyermek iskolai előmenetelét, ráadásul mindkettő olyan terület, amelyre egy gyermek magától nem hívja fel a figyelmet. Gyanúra ad okot, ha a gyereknek gyakran fáj a feje, ha túl sokat dörzsöli a szemét, ha a tárgyakat túl közel vagy túl távol tartja magától. Ugyancsak erősen ajánlott a látásvizsgálat, ha mindkét szülő szemüveges.

A hallásproblémákat a gyerekek maguktól szintén nem veszik észre, a szülő felelőssége a probléma időben való felfedezése. Még az értelmes, jól kommunikáló kisgyermektől sem várható el, hogy ő maga jelezze, ha baj van a hallásával.

Együtt reggelizés

Sok gyereknek az új környezet elveszi az étvágyát. Azt, hogy a gyermek alig eszik egész nap, ellensúlyozhatja egy kiadós reggeli. Az ideális az, ha a szülő is leül a gyerekkel együtt reggelizni, hiszen ő az, akitől a gyerek a mintákat eltanulja.

Pisilni a szünetben

Érdemes felkészíteni a gyereket arra, hogy az iskolában csak a szünetben lehet kimenni a vécére, vagy ha nem bírja ki addig, akkor jelentkezzen, és kéredzkedjen ki a tanító nénitől.

Kézmosás

Az iskolában a gyermek sok új baktériummal, vírussal találkozik. Beszéljük meg a csemetével a vécézés utáni, illetve az evések előtti kézmosások fontosságát.

Mozgás!

A mai gyerekek idegrendszerének sokkal több ingert kell feldolgoznia, mint szüleiknek kellett ennyi idősen, ehhez pedig több mozgásra lenne szükségük. Ehhez képest szeptembertől júniusig általában egy tanterembe zsúfolva, a szabad levegőn csak keveset tartózkodva töltik napjaikat, ahol a 45 perces tanórák általában már ingerszegények a számukra.

HBN


Kamaszpanasz a rossz tartás

A rossz táska oka lehet a hátfájásnak, a ross­z tartásnak és hosszútávon a kamasz gerincére is rossz hatással van. Az egészséges gyerek gerincoszlopának háti szakasza domború, nyaki, illetve ágyéki szakasza pedig homorú. Ezek a görbületek biztosítják a gerinc optimális teherviselő képességét. A súly cipelése önmagában még nem változtatja meg ezeket a görbületeket, de hosszú távon a nagy teher vagy az aránytalan súlyeloszlás túlterheli a gerincoszlopot, mely hátfájásban vagy derékfájásban nyilvánulhat meg. A féloldalas, vállon átvethető táskák teherhordásra, vagyis iskolatáskának alkalmatlanok. A legmegfelelőbb egy olyan hátizsák, aminek széles, párnázott vállpántja van – tehát mindkét vállán hordja a srác, és így szimmetrikus terhelést biztosít – és a hátfal a gerinc­oszlophoz igazodik.



Sporthírek






hirdetés