Elérhető közelségben az M4

Akt.:
Saját szemünkkel is láthattuk ősszel, hogy halad a munka az M35-ös építésén
Saját szemünkkel is láthattuk ősszel, hogy halad a munka az M35-ös építésén - © Fotó: Derencsényi István
Hajdú-Bihar – Egy fontos lépéssel került közelebb az M4-es autópálya megépítéséhez a Sárrét – a kormány kijelölte az autópálya Püspökladány és Berettyóújfalu közötti szakaszának nyomvonalát. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy hamarosan kezdődik is a sztrádaépítés, Tasó László államtitkár szerint erre 2022-ig egészen biztos nem lesz pénz. A 42-es főút forgalma miatt komoly környezeti károkat elszenvedni kénytelen Püspökladány, Báránd és Földes lakóinak némi reményt adhat, hogy az útberuházásokra fordított források felhasználását negyedévente monitorozza a kormány, és ha szükségesnek látja, eltérhet a korábbi útépítési menetrendtől. Közben az M4 romániai folytatását jelentő A3-as sztráda építése tovább csúszik.

A nemrégiben véglegesített közel 30 kilométer hosszúságú M4-es sztrádaszakasz a 42-es főút Püspökladánytól keletre lévő, de még a sárrétudvari elágazás előtti részén kezdődik és Kaba–Tetétlen–Földes vonalat követve csatlakozik az M35-ös sztrádához Berettyóújfalutól északnyugatra – derül ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatójából, amelyből kiderült: a pályaszakasz kivitelezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még nem rendelte el.

Erős és határozott igény

Az M4-es sztráda Berettyóújfalu és Fegyvernek közötti közel 90 kilométeres szakasza (ennek része a Püspökladány–Berettyóújfalu nyomvonal is – a szerk.) egyelőre nem szerepel a prioritások között. A kormány egyik kiemelt útépítési célja az M35-ös és M4-es autópályákkal elérni Romániát, bekapcsolva az euró­pai sztrádahálózatba a Partiumot és Erdélyt. A Püspökladány–Fegyvernek szakaszra a jogerős építési engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2016. augusztus 12-én kiadta, további feladatokat nem kapott az említett minisztériumtól.

m4c

Kattintson a nagyobb mérethez!

Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kezdődhetne meg akár már a következő években az M4 Berettyóújfalu és Fegyvernek közötti részének építése – derül ki Tasó Lászlónak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárának a Napló megkeresésére adott válaszából. – Az M4-es Berettyóújfalu és Fegyvernek-Kelet közötti szakaszát is megépítjük, ám jelenleg úgy néz ki, hogy 2022-ig erre nem lesz forrás. Ez az állapot azonban változhat, ugyanis az útépítésekre fordított források felhasználását negyedévenként felülvizsgáljuk, és ha szükséges, módosítjuk. Az említett pályaszakasz két megyét érint, és mindkettő részéről erőteljes és határozott az igény a kivitelezésre. Ezért mondom, hogy akár 2022 előtt is megkezdődhet az építkezés. Ez azonban leginkább az ország gazdasági teljesítőképességétől, valamint attól, hogy az M35-ös és az M4 sztráda megépítése milyen forgalmi következményekkel jár.

Lehajtók, parkolók

A Berettyóújfalu–Püspökladány közötti sztráda nyomvonalának véglegesítésében a műszaki feltételeken túl a természet értékeinek és az agrárjellegű tájegység mezőgazdasági területekeinek védelmét is figyelembe kellett vennie.

A 30 kilométeres pályatesten több híd, vasúti és közúti felüljáró, valamint csomópont épül. A Püspökladánytól keletre lévő csomópontból lesz elérhető a Sárrét menti Báránd és Sárrétudvari. A következő csomópont a hetedik kilométerszelvényben lesz. Innen Kabát és Nádudvart lesz megközelíthető, míg a huszadik kilométernél Földes és Hajdúszovát felé biztosítják a lehajtást. A harmincadik kilométerszelvényben lévő csomópontban az M35-ös sztrádára lehet felhajtani, valamint továbbhaladni az M4-esen a Nagykereki határában lévő határátkelő felé.

Parkolók, pihenők Püspökladánynál, továbbá Tetétlennél a 14., Földesnél a 26. kilométerszelvényben lesznek.

– Kovács Zsolt –


Szerződést bontottak a határ túlsó oldalán

Az M4-es sztráda romániai folytatásáról testvérlapunktól, a Bihari Naplótól azt a hírt kaptuk, hogy az észak-erdélyi autópálya Bors–Berettyószéplak szakaszára kötött kivitelezői szerződés felbontását kérte a pályaépítés feladatát 2015-ben elnyerő spanyol–román konzorcium. A román közútkezelő 2015 júniusában adott ki rendeletet a kivitelezési munkálatokra, ám azok 2016 szeptemberéig el sem kezdődtek. A szerződés szerint 24 hónap alatt kellett volna elvégeznie a tervezési, építési munkákat, és az átadás után 30 hónapra kellett volna garanciát vállalnia a munkálatokra.


Az év végéig megállapodnak

Az M4-es Berettyóújfalutól Nagykereki felé a román határig tartó 32 kilométeres részére megvannak az építési és környezetvédelmi engedélyek. A kormányhatározat rendelkezik a Berettyóújfalu–Nagykereki országhatár közötti rész megvalósításáról, két szakaszra bontva. Mindkét szakasz esetében a kiviteli közbeszerzési eljárás, az ajánlatok elbírálása zajlik.

A kivitelezési feladatok elvégzésére vonatkozó szerződés megkötése mindkét szakasz esetében ez év végéig történhet meg, a fejlesztés várható befejezése Berettyóújfalu–47-es főút közötti szakaszon 2018 negyedik negyedéve, a 47-es főút–Nagykereki országhatár közötti részen 2019 harmadik negyedéve.









hirdetés