Éjjel-nappal építették az autót, de még mindig van vele munka

Akt.:
Éjjel-nappal építették az autót, de még mindig van vele munka
© Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A korábbi autóépítő sikerek után egy igen rangos, nagyszabású nemzetközi versenyen is megméretik magukat a Debreceni Egyetem Műszaki Karának (DE MFK) hallgatói: néhány nap múlva a londoni Shell-Eco marathonon vesznek részt, ahol elektromos meghajtású járművükkel 25 kilométer per órás átlagsebességgel mintegy 40 percig kell haladniuk; minél kisebb fogyasztás mellett – derült ki a Karon szerdán tartott sajtótájékoztatón, ahol az autót is bemutatták.

Szűcs Edit dékán kiemelte: lelkes csapat építette a járművet éjjel-nappal, melynek tagjai különböző karokról verbuválódtak és néhány tanáruk is besegített. A Londonban rendezett innovációs verseny az egyik legnépszerűbb hallgatói viadal, azon idén 29 országból több mint 200 diákcsapat, köztük hat magyar vesz részt. A cél az üzemanyag-hatékonyság: minél nagyobb távolságot minél kisebb fogyasztással megtenni. A debreceniek prototípus kategóriában, elektromos meghajtással neveztek – hangzott el.

Még néhány éjszaka

– Még néhány éjszakán át csiszolni kell az autót a londoni indulás előtt – árulta el Gábora András, az autóépítő MFK Team csapat vezető mérnöke. Elmondta, lényegében évek óta készülnek a versenyre, de csak most állt össze a lehetőség anyagilag és a hallgatók részéről is. Utóbbi kapcsán felidézte: ősszel kezdték az építést és egységben, nagyon jó csapatszellemben dolgoztak, szinte napi 24 órában, gyakran hajnalig. Londonban először teszteket végeznek, biztonsági ellenőrzéseken esnek át az autóval, ezután jön a verseny. – Így elsőre szerény elvárásaink vannak, elégedettek leszünk, ha teljesítjük a távot, illetve úgy vélem, a középmezőnyben leszünk majd. Az igazi lehetőséget most a részvétel jelenti, illetve hogy a profiktól tanulhatunk ott – mondta.


DI_elektromos_auto-1

Fotó: Derencsényi István


​– Izgalmasnak tűnt a versenyben részt venni – mondta Németh Anikó építőmérnök szakos hallgató arra a kérdésre, miért lett a csapat tagja. A kistermetű lányt sofőrnek hívták az autóhoz; abban ugyanis nem fér el akárki, ő pedig egyébként szeret vezetni. Az építésnél főleg a külső burkolat megalkotásában segített, s ahogy az alváz elkészült, azóta teszteli a járművet.

Új technológiával

Az autó alapelemei az alumíniumváz és a szénszálas burkolat, no meg az akkumulátor – tudtuk meg Lemberger Lászlótól, aki gépészmérnöki szakon járműtechnikát tanul. Elmondta, hogy egy éve ötletelnek, s hangsúlyozta, igen komplex feladatról van szó: – Először rajzoltuk az autót, majd számítógépen terveztük, s szimuláltuk, hogyan viselkedik a különböző erőbehatásokra. Ezután építettük, aminek során természetesen mindig újabb problémák jelentkeztek, de mivel összetartó, jó csapatunk van, könnyen átlendültünk ezeken.

Úgy véli, a legnagyobb kihívás a külső burkolat megalkotása volt. Szénszálas, a főiskolán újként alkalmazott technológiát használtak, s a burkolat az első nagyobb darab, amit így létrehoztak. Szénszálas vázon epoxigyantát folyattak át, majd az vákum alatt kötött meg, így egy könnyű, de erős anyagot kaptak. A hajtást mechatronika szakos hallgatók tervezték. A jármű mindössze 35-40 kg, a verseny során majd 70 kilós terhelésnek is alávetik, sőt, azt is megnézik, hogy a biztonsági öv elbírja-e az autót, ha annál fogva felemelik.

Lemberger László elárulta: a távolabbi tervekben szerepel, hogy az egész járművet szénszálas anyagból készítsék, ez azonban nem utolsó sorban szponzoroktól függ a költséges technológia miatt; illetve esetleg más meghajtás-kategóriákban is indulnának.

HBN-SzT








hirdetés